„Educație privind schimbările climatice”: noua disciplină pentru elevii din clasele a VII-a și a VIII-a

„Educație privind schimbările climatice”: noua disciplină pentru elevii din clasele a VII-a și a VIII-aÎn Monitorul Oficial s-a publicat programa școlară pentru disciplina de tip opțional integrat „Educație privind schimbările climatice”, pentru clasele a VII-a și a VIII-a. Potrivit actului normativ, programa se va aplica începând cu anul școlar 2023 – 2024.

Disciplina opțională „Educație privind schimbările climatice” contribuie la profilul de formare al absolventului învățământului gimnazial, structurat pe baza competențelor-cheie, prin: relaționarea pozitivă cu ceilalți în contexte școlare și extrașcolare, asumarea de drepturi și responsabilități, participarea civică, identificarea și rezolvarea unor probleme ale comunității, proiectarea și derularea unui demers investigativ, promovarea unui stil de viață sănătos și a unui mediu curat, se arată în nota de prezentare a actului normativ.

Programa școlară „Educație privind schimbările climatice” este o ofertă curriculară națională de tip opțional, ca disciplină nouă, cu caracter interdisciplinar, pentru ciclul gimnazial, clasele a VII-a și a VIII-a, fiind proiectată pentru o oră pe săptămână, pe parcursul a doi ani școlari.

Structura programei școlare este următoarea:

  • Notă de prezentare;
  • Competențe generale;
  • Competențe specifice și exemple de activități de învățare;
  • Conținuturi;
  • Sugestii metodologice;
  • Referințe bibliografice.

Demersul didactic al programei școlare este axat pe competențe și presupune construirea unor situații de învățare în care elevul este artizan al propriei învățări, profesorul fiind cel care doar îl ghidează și îl sprijină. Aceste situații de învățare

cuprind activități de învățare ce vizează: observații directe și indirecte, întrebări-problemă, situații-problemă, studii de caz, investigații, simulări, animații, proiecte, jocuri de rol.

Programa școlară pentru disciplina opțională „Educație privind schimbările climatice” contribuie la: învățarea eficientă, bazată pe motivație, dezvoltarea gândirii critice și creative, a abilităților analitice, exprimarea cu ușurință a opiniilor personale, inițiativă personală, implicarea în comunitate, adoptarea unor valori și atitudini pentru protejarea mediului, echitate și toleranță.