Peste 2.500 de elevi din toată țara au participat la 100 de evenimente de educație nonformală care au marcat, în premieră, Ziua Educației Financiare – 11 aprilie. BCR, prin Școala de Bani și Asociația Școala de Valori au derulat astfel sub genericul #EduFin Fest numeroase acțiuni prin care angajați ai BCR și reprezentanți ai mediului economic le-au oferit elevilor informații despre bani, educație financiară, educație antreprenorială.
Un astfel de moment l-a constituit dialogul avut de elevi ai Colegiului Economic Virgil Madgearu din București cu Sergiu Manea CEO al BCR și alți profesioniști în domeniu, precum și cu deputatul George-Cristian Tuță, inițiatorul legii prin care 11 aprilie a devenit Ziua Educației Financiare.
Sergiu Manea a evidențiat rostul de-a dreptul inițiatic al Școlii de bani pentru oricare angajat al BCR, mulți asumându-și calitatea de exponent efectiv al școlii sub aspect educativ: „EduFin Fest este mai mult decât un eveniment de marcare a unei zile. E un festival al cunoașterii, al educației, prin care am vrea să oferim dezvoltarea unui set de abilități de viață de care generațiile viitoare de tineri și antreprenori, deopotrivă, au atât de mare nevoie. Pentru că doar cu ajutorul educației vom putea aspira la un viitor mai inteligent financiar, fie că vorbim doar de relația noastră cu banii în viața personală, fie că discutăm despre cultivarea spiritului antreprenorial.”
Nicoleta Deliu, director de comunicare al BCR: „Între gradul de bunăstare financiară și nivelul educației financiare există o corelație directă puternică, astfel încât alegerile financiare pe care românii le fac zi de zi impactează, fără doar și poate, prosperitatea lor și a întregii societăți. O persoană educată financiar este mult mai concentrată pe a-și construi viitorul, un viitor sustenabil, cu beneficii atât pentru sine, cât și pentru cei din jur, astfel încât întreaga societate să se bucure de mai multă prosperitate și o dezvoltare accelerate.”
Situația financiară și educația copiilor, cele mai mari motive de îngrijorare
În context, a fost prezentat un studiu realizat de Unlock Market Research la cererea BCR, una dintre evidențierile studiului fiind aceea că situația financiară, urmată de educația copiilor, reprezintă cel mai mare motiv de îngrijorare la nivelul populației. Studiul arată că nevoia de educație financiară este presantă în România: „55% dintre români au un nivel scăzut de maturitate financiară și doar 1 din 4 aplică reguli de educație financiară în viața de zi cu zi. Mai mult, 58% dintre români spun că regretă nivelul lor scazut de interes față de propria educație financiară. Cele mai mari regrete financiare sunt legate de faptul că 71% dintre respondenți cumpără lucruri de care nu au nevoie, doar pentru că sunt ieftine, 65% cumpără lucruri din impuls, fără a face calcule înainte, iar 62% nu își monitorizează cheltuielile sau le prioritizează greșit. Atunci când au de luat decizii financiare importante, 1 din 2 români se bazează pe familie și prieteni, 1 din 5 preferă să ia astfel de decizii fără a se consulta cu cei din jur și doar aproximativ 12% se consultă cu banca sau un specialist financiar”.
Școala de Bani este cel mai amplu program de educație financiară din România.
Școala de Valori este o organizație neguvernamentală care „își propune să schimbe orizontul mental al tinerilor și să-i ajutăm să-și însușească inteligența valorilor prin programe și ateliere care să-i ghideze, să-i consilieze pentru dezvoltarea caracterului și a personalității, să-i îndrume în acțiuni de civism activ și de coeziune și incluziune socială”.