Educația ecologică este esențială pentru progresul oricărei societăți. Legătura unei persoane cu mediul înconjurător este vitală, deoarece trebuie să aibă un simț al locului și să înțeleagă ce este în jurul acesteia. Pentru a înțelege care sunt caracteristicile mediului tău înconjurător, trebuie să înveți și să fii învățat, motiv pentru care educația ecologică este atât de importantă atunci când vine vorba de societăți care respectă natura și, nu în ultimul rând, viitorul. În educație, indiferent de materie, modul în care este predată lecția joacă un rol cheie în modul în care elevul o primește. Se așteaptă ca un profesor să fie organizat, să-și ajute și să-și îndrume elevii. Educația s-a schimbat mult în ultimii ani și s-a făcut, în mai toate mediile, trecerea de la predarea gen prelegere despre cunoștințe și ascultarea elevilor, la cursuri dinamice în care dascălii interacționează mult mai direct cu elevii.
Învățarea nu este ceva care se oprește odată ce o persoană absolvă un anumit nivel de școlarizare. Învățarea continuă până la sfârșitul vieții și cred că acest lucru este ratat destul de des atunci când se predă educația, deoarece lecturarea unei cărți, fie aceasta și în format electronic, poate fi benefică, dar nu este întotdeauna cea mai bună modalitate de a învăța. Educația ecologică, sau cum mai este definită „pentru mediu“, nu poate fi tratată la fel ca orice altă materie. Deși matematica este importantă, aceasta diferă de educația ecologică, deoarece poate fi socotită mai mult ca o călătorie de-a lungul vieții, nu doar un tărâm uimitor al cifrelor. Când un elev își îmbunătățește cunoștințele despre mediul în care se află, îi permite să înțeleagă mai bine ceea ce este în jurul său. Când un curs precum matematica este predat, un student poate deveni dependent de profesor, cu educația ecologică, pro mediu, acest lucru trebuie depășit. Elevii care sunt capabili să priceapă ceea ce predă un profesor și să extindă, să experimenteze ei înșiși în natură. Atunci, aceștia capătă un sentiment de mai multă responsabilitate. Elevii pot vedea lucrul și îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților lor ca pe o călătorie.
Diferită, în cazul educației ecologice, este și capacitatea de a înțelege subiectul și asta face ca abordarea să fie mai diferită. Orele de știință sunt mai multe învățări practice, iar mediul nu face excepție. Natura este un loc frumos și dacă vrem ca elevii să se îndrăgostească cu adevărat de ea, trebuie să le arătăm locurile în care natura a înflorit, apoi a înverzit și deja adăpostește habitate minunate și inegalabile. Să ne asigurăm că, atunci când predăm, știm cine este „publicul“ nostru și care sunt interesele acestuia, iar pasiunea pentru natură trebuie transmisă cât mai direct. Când îi predați elevului, fiți siguri că îmbrățișează subiectul și își asumă propria învățare despre acesta, deoarece vor simți o conexiune mai bună atunci când își vor imagina propria experiență. Cel mai eficient mod de a preda educația pentru mediu variază de la elev la elev, dar întotdeauna să ne asigurăm că toată lumea știe că există soluții viabile și multiple la problemele de mediu cu care ne confruntăm.
Așadar, educația ecologică este un proces de învățare continuă care își propune să îmbunătățească înțelegerea și conștientizarea problemelor de mediu. Aceasta încurajează comportamente și atitudini responsabile față de natură, promovând acțiuni sustenabile care contribuie la protejarea și conservarea mediului. Într-o epocă marcată de schimbări climatice, poluare și pierderea biodiversității, educația ecologică devine esențială pentru asigurarea unui viitor sustenabil.
Nu putem vorbi despre educație ecologică ocolind pădurea. Pădurile reprezintă un tip de ecosistem esențial pentru funcționarea ecosferei și implicit a societății umane. Pădurile contribuie la filtrarea apei, la stocarea carbonului atmosferic, controlul eroziunii și, nu în ultimul rând, furnizează oxigenul esențial vieții tuturor. Pădurile sunt esențiale pentru susținerea habitatelor unui număr mare de specii la nivel global și sunt o parte importantă a economiei globale, furnizând atât produse lemnoase, cât și nelemnoase.
Pădurile acoperă aproape o treime din suprafața României, iar utilizarea sustenabilă a acestora este crucială pentru asigurarea bunăstării viitoarelor generații. Din acest motiv, înțelegerea modului în care pădurile funcționează ca ecosisteme și cum este conectată societatea de acestea, din punct de vedere ecologic, social și economic, este primordială pentru ca elevii noștri să conștientizeze atât importanța și nevoile ecosistemelor forestiere, cât și oportunitățile pe care acestea le reprezintă pentru societate.
Școala Gimnazială nr. 1 din localitatea Tunari, județul Ilfov, în colaborare cu asociația neguvernamentală Alianța Pentru Pădure, propune un proiect de educație ecologică. Susținem acest tip de educație deoarece încurajează gândirea critică și capacitatea de a analiza problemele ecologice complexe. Astfel, elevii învață să evalueze informațiile și să găsească soluții eficiente la problemele de mediu. În etapa inițială, intenționăm oferirea unui curriculum care să integreze cele mai noi cunoștințe și principii din domeniul forestier, în contextul dezvoltării durabile, cu metode pedagogice centrate pe elev, bazate pe educație prin joacă și contactul cu natura.
Printre obiective enumăr:
- Cunoașterea principiilor de exploatare sustenabilă a pădurilor;
- Cunoașterea ecologiei pădurilor;
- Cunoașterea problemelor de mediu cu care se confruntă ecosistemele forestiere;
- Cunoașterea serviciilor ecosistemice furnizate de ecosistemele forestiere.
Astfel, vrem să prezentăm elevilor un curriculum cu lecții teoretice și practice, având ecosistemele forestiere ca punct focal și clasă în aer liber pentru descoperire prin joacă, precum și sprijinul necesar pentru desfășurarea lecțiilor.
Ne dorim ca elevii să se conecteze cu natura atât teoretic, cât și practic, cu scopul de a complementa experiența pe care o au în sistemul tradițional de învățământ și a asigura cunoștințele, abilitățile și atitudinile necesare pentru ca elevii să își poată asuma principiile sustenabilității într-o manieră cât mai personală. Abordarea va fi integrată: atât fizic, cât și cognitiv.
Educația ecologică este un instrument crucial pentru construirea unui viitor sustenabil. Prin creșterea conștientizării, dezvoltarea abilităților de gândire critică și promovarea comportamentelor sustenabile, educația ecologică joacă un rol vital în protejarea mediului. Implementarea eficientă a acestei educații, atât în sistemul formal de învățământ, cât și prin inițiative comunitare, este esențială pentru a asigura că următoarele generații vor avea resursele necesare pentru a trăi într-un mediu sănătos și echilibrat.
Prof. înv. primar Florentina Ciornei – Școala nr. 1 Tunari, Ilfov
Articol publicat în nr. 55-56-57 al revistei Tribuna Învățământului