
Odată cu începerea anului școlar, se reiau și activitățile extracurriculare. De succes, după cum a dovedit-o interesul participanților din anii trecuți, se anunță a fi activitățile de prevenire a consumului de droguri, desfășurate în grădinițe, școli și licee de specialiștii Agenției Naționale Antidrog (ANA), prin cele 47 de centre de prevenire, evaluare și consiliere antidrog (CPECA) de la nivel teritorial.
Agenția Națională Antidrog anunță că, și în anul școlar 2021-2022, „a pregătit elevilor, cadrelor didactice și părinților, proiecte de prevenire a consumului de droguri, ce se vor desfășura pe toată perioada cursurilor și se vor aplica simultan la nivel național, pe toate palierele de învățământ preuniversitar”. Proiectele educaționale, nivelurile lor de adresare în acest an școlar și scurte caracterizări oferite de inițiatori sunt:
- Cum să creștem sănătoși – adresat copiilor de la grădiniță, „proiect ce presupune formarea de deprinderi de viață sănătoasă în rândul copiilor de vârstă preșcolară și școlară mică (clasa pregătitoare), punând accent pe importanța adoptării unui stil de viață sănătos (alimentație, igienă, mișcare), a comportamentelor sănătoase (fum de țigară, alcool și medicamente fără prescripție medicală) și a modalităților de rezolvare fără violență a conflictelor și de luare a deciziilor. Proiectul presupune câte 7 întâlniri cu copiii aceleiași clase sau grupe”.
- ABC-ul emoțiilor – pentru ciclul primar, cu 6 activități, „proiect de formare și consolidare a abilităților emoționale cu rol de factori de protecție în prevenirea consumului de droguri, punând accent pe conștientizarea de sine, dezvoltarea comunicării asertive, gestionarea emoțiilor neplăcute, abilitatea de a face față presiunii grupului și de adoptare a deciziilor pentru o dezvoltare sănătoasă”, pornind de la constatarea că „inteligența emoțională din viața adultă își are originea în dezvoltarea competențelor emoționale și sociale în perioada preșcolară și școlară mică, acestea fiind perioade de dezvoltare fundamentală în plan emoțional, social și cognitiv”.
- Necenzurat – pentru gimnaziu, proiect „atestat și evaluat din punctul de vedere al eficienței, la nivel internațional, având două componente – una pentru elevii de 12-14 ani, care cuprinde 12 lecții ce au ca scop dezvoltarea de abilități de viață și integrare socială, iar a doua, componenta pentru părinți, care cuprinde 3 module de coaching pe domeniul echilibrării relației cu copiii”.
- Mesajul meu antidrog – începând cu nivelul gimnazial și continuând cu cel liceal, proiect-concurs, care oferă „alternative sănătoase pentru petrecerea timpului liber”; este „cel mai vechi proiect al Agenției Naționale Antidrog, secțiunile proiectului fiind film de scurt metraj și spot video, arte vizuale (grafică, pictură și fotografie), eseu literar, sport”.
- Fred Goes Net – „adresat elevilor de 14-19 ani, în scopul neînceperii sau întârzierii debutului consumului de droguri, dar și al evitării transformării consumului experimental și ocazional în consum regulat. Proiectul, implementat încă din anul 2010 în peste 10 țări europene, presupune întâlniri de grup cu elevi care au nevoie de o intervenție indicată”.
- Eu și copilul meu – adresat părinților, „vizează consolidarea legăturilor afective dintre membrii familiei (părinte-copil, părinte-părinte, copil-copil), dintre aceștia și școală, aplicând sistematic metode fundamentate științific. Părinții care vor dori să participe la cele 9 întâlniri vor putea beneficia de consiliere în teme precum comunicarea eficientă, identificarea tipului parental, gestionarea conflictelor, abordarea subiectelor precum consumul de droguri și vor putea înțelege mai bine particularitățile și nevoile emoționale ale adolescenților”.
- Acționăm just – „proiect-pilot, derulat în parteneriat cu Asociația Voci pentru Democrație și Justiție, care constă în realizarea de activități comune de promovare a educației juridice în mediul gimnazial și liceal, prin facilitarea accesului elevilor la cunoștințe elementare din domeniul juridic, în special la cele ce țin de domeniul prevenirii și combaterii consumului și traficului de droguri”.
- Abilități pentru acțiune – proiect-pilot „derulat cu sprijinul Asociaṭiei Cluburilor Lions District 124 România, are o abordare complexă pentru prevenirea consumului de droguri, favorizând factorii de protecție ai elevilor prin: dezvoltarea unei conexiuni puternice cu școala, implicarea părinților în viața copiilor și dobândirea cunoștințelor și abilităților necesare în luarea unor decizii sănătoase când sunt presați să consume droguri”.
ANA informează că „va continua sesiunile de formare a cadrelor didactice în sfera prevenirii consumului de droguri, pe tot parcursul anului școlar”.
Informații despre regulamentul concursului se pot obține prin intermediul centrelor de prevenire, evaluare și consiliere antidrog. De asemenea, fișele de înscriere completate și lucrările se primesc la sediile CPECA: http://ana.gov.ro/despre-institutie/reteaua-nationala/.
Toate proiectele se implementează cu sprijinul Ministerului Eduacției, cu care ANA are o îndelungată și foarte bună colaborare.





