Educația și îngrijirea timpurie a copiilor în Republica Moldova, România, Ucraina

Educația și îngrijirea timpurie a copiilor în Republica Moldova, România, UcrainaLa Chișinău s-a desfășurat conferința interregională „Dincolo de granițe, deschizând noi orizonturi: Investiția în educația și îngrijirea timpurie a copiilor”, organizată de oficiile UNICEF Moldova și România, Biroul Regional UNICEF pentru Europa și Asia Centrală, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării din Republica Moldova, Ministerul Educației din România și Fundația LEGO.

După cum anunță organizatorii, „conferința s-a axat pe importanța educației și îngrijirii timpurii a copilului, cu scopul de a fortifica parteneriatele existente în acest domeniu. Totodată, a facilitat un schimb de experiențe și opinii privind realizările, provocările și lecțiile învățate de către Republica Moldova și România în asigurarea accesului echitabil la educație și îngrijire timpurie pentru copiii refugiați, în paralel cu fortificarea sistemelor naționale în acest sens”.

Dorin Recean, prim-ministrul Republicii Moldova: „Astăzi, vorbim nu doar despre investiții financiare, ci și umane, ce țin de visurile, speranțele și viitorul fiecărui copil. De aceea, ne bazăm pe colaborarea noastră cu organizații precum UNICEF, Fundația LEGO, parteneri de dezvoltare și țări prietene, România și Ucraina. Împreună, putem crea un mediu sigur, incluziv, plin de oportunități pentru toți copiii, inclusiv pentru cei care au suferit din cauza războiului și conflictelor sau pentru cei care provin din medii vulnerabile.”

Dan Perciun, ministrul educației și cercetării al Republicii Moldova: „Suntem țara care oferă acces gratuit, din bugetul de stat, la grădinițe, începând cu vârsta de doi ani – un indicator foarte bun și nu neapărat răspândit pe larg în multe state. Avem o rată de cuprindere în educația timpurie a copiilor de la 2 la 3 ani de 70 la sută. Pentru copiii mai mici există posibilitatea finanțării accesului de către autoritățile publice locale. Deja de doi ani de zile are un program țintit pentru deschiderea grupelor de creșă. Încurajăm autoritățile publice locale să aplice la aceste fonduri pentru amenajarea grupelor de creșă pentru copiii mai mici de 3 ani, pentru care există un interes real din partea părinților. De asemenea, majoritatea grădinițelor din țară activează timp de 9-10 ore, inclusiv cele din mediul rural. 66% din toți educatorii din țară au studii superioare, ne-am dori să ajungem la 100%, dar este un început bun. Anul acesta am lansat un program de formare continuă pentru educatori, Investim în educatori, disponibil la moment pentru circa 25% din educatori.”

Ligia Deca, ministrul educației al României: „Educația timpurie este piatra de temelie pe care se construiește viitorul fiecărui copil, iar eforturile pentru dezvoltarea acestui segment reprezintă cea mai bună investiție pe care o putem face pentru copiii noștri. În România, am depus eforturi constante pentru a integra în sistemul de educație copiii din medii vulnerabile, inclusiv pe cei fugiți din calea războiului din Ucraina, și am demonstrat că accesul la educație de calitate pentru toți copiii este o prioritate pentru noi. Cred în schimbul de bune practici și m-am bucurat că această conferință a oferit prilejul potrivit pentru a găsi, împreună, soluții la provocările comune.”

Yevheniia Smirnova, ministrul adjunct al educației și științei al Ucrainei: „Exprim sincere mulțumiri poporului moldovenesc și român pentru faptul că au primit copiii și familiile din Ucraina. Din păcate, în condiții de război, continuăm să avem grădinițe care activează online. În cele fizice, în timpul atacurilor aeriene, personalul este nevoit să evacueze copiii în adăposturi. La fel, în instituțiile preșcolare, copiii beneficiază de educație socială și emoțională. Avem proiecte pilot pentru dezvoltarea educației preșcolare în zonele cu acces mai dificil, cum ar fi zonele muntoase, pentru ca fiecare copil să fie motivat să meargă la grădiniță, în pofida condițiilor mai dificile. Este de responsabilitatea noastră să asigurăm ca fiecare copil,  indiferent de mediul din care provine, să aibă acces gratuit la educație preșcolară de calitate, cu accent pe profesori, spații de învățare și metode de predare.”

Michael Stahl, lider de echipă, Fundația LEGO, Danemarca, Groenlanda și Ucraina: „Ministerul Ucrainean al Educației și Fundația LEGO colaborează îndeaproape de mai bine de 14 ani și împreună am adus învățarea prin joc la peste patru milioane de copii din Ucraina. Având în vedere că războiul a pus în așteptare viața de zi cu zi așa cum o știm, am dorit să contribuim la sprijinirea ajutorului umanitar general pentru poporul ucrainean, precum și la educația și protecția copiilor și suntem recunoscători colegilor și partenerilor noștri care au lucrat neobosit, înainte de război și mai ales în timpul războiului, pentru a sprijini bunăstarea mentală și dezvoltarea copiilor ucraineni.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Octavian Bivol, directorul regional adjunct UNICEF pentru Europa și Asia Centrală: „Educația și îngrijirea timpurie a copiilor sunt esențiale pentru consolidarea echității și incluziunii în rândul tuturor copiilor, având un impact deosebit asupra celor proveniți din grupuri marginalizate. Extinderea oportunităților de învățare timpurie de calitate, atât pentru comunitățile de refugiați, cât și pentru cele gazdă, garantează că toți copiii au șansa de a-și atinge potențialul.”

Maha Damaj, reprezentanta de îară UNICEF în Republica Moldova: „Colaborarea și perspectivele împărtășite astăzi de reprezentanți din diferite țări, guverne și organizații au evidențiat o realitate simplă, dar puternică: deși contextele pot fi diferite, provocările și oportunitățile cu care ne confruntăm sunt comune. Indiferent dacă ne adresăm nevoilor imediate ale copiilor refugiați, sprijinim copiii afectați de sărăcie sau lucrăm pentru a ne asigura că fiecare copil, indiferent de originea sa, are acces la educație timpurie de înaltă calitate, obiectivele noastre sunt aliniate.”

Anna Riatti, reprezentanta UNICEF în România: „Această conferință ne-a reamintit importanța fundamentală a educației și îngrijirii timpurii a copiilor. Am văzut cum investițiile în educație și îngrijire timpurie de calitate nu înseamnă doar furnizarea de servicii, ci și conturarea viitorului societăților noastre. Prin inițiative inovatoare, cum ar fi centrele de joacă, de învățare și de educație parentală susținute de Fundația LEGO, prin eforturile constante ale guvernelor din Moldova, România și nu numai, prin cadrele de cooperare propuse de organizații precum Comisia Europeană, OCDE, UNICEF, ISSA, Parteneriatul Global pentru Educație și Banca Mondială, este evident că facem progrese în a ne asigura că fiecare copil are șansa de a se dezvolta.”