Reprezentanții Președinției și Ministerului Educației, în cadrul unei conferințe pe tema educației media, au anunțat că au intenția să implementeze în școli educația media.
Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul de resort, a declarat că și-ar dori ca educația media să fie inclusă în programa școlară, „transversal în discipline”, dar și în profilurile de competențe ale absolvenților. Reprezentantul Ministerului a reliefat importanța extinderii transversale, deoarece „educația media transcede orice disciplină”.
„(…) Educația media este ceva ce transcede o disciplină. Deși în momentul de față noi ne concentrăm prin acest pilot pe profesorii de limba română și materiile conexe, cum au fost numite, adică limbile străine, în general materiile socio-umane, că media literacy trebuie să fie ceva transversal, care să fie studiat inclusiv la științe, cum spunea Ligia Deca mai devreme. Adică interpretarea unor date din media din perspectivă științifică este foarte importantă pentru a înțelege ce se întâmplă și pentru a putea combate știrile false (…)
Sper ca în aceste momente, în care se regândesc planurile cadru la liceu, urmând ca în anul următor să lucrăm pe programe școlare foarte moderne, sper eu să putem include educația media și media literacy, în general, transversal în discipline care aparent nu au nimic de-a face cu acest subiect, însă sunt foarte relevante.
(…) Ministerul Educației ar putea regândi acum, și am să încerc să aduc în discuție acest subiect la nivelul conducerii ministerului, să regândim inclusiv profilurile de competențe ale absolvenților, ca să punem mai mult în evidență nevoia de a avea competențe de interpretare a informațiilor, de combatere a informațiilor false, de cunoaștere și înțelegere a modului în care funcționează mass-media. (…)” – a declarat Radu Szekely.
Ligia Deca, consilier prezidențial, a anunțat că obiectivele cu privire la acest demers ar urma să fie incluse în varianta finală a raportului România Educată. Aceasta a declarat că raportul România Educată va fi finalizat în perioada următoare. Ligia Deca este de părere că este nevoie de educație media în fiecare ciclu de învățământ, începând chiar de la grădiniță, pentru a putea fi formate competențe ce țin de acest domeniu.
„(…) În mod evident, competențele media sunt indispensabile, mai ales într-un context în care interacțiunea cu informația, dar mai ales cu dezinformarea a devenit parte a vieții noastre curente, dar și parte a procesului de învățare. Pentru că, odată ce procesul educațional se mută chiar și parțial în sistem blended-online, este clar că și partea de filtrare a surselor de informare ne duce în această zonă de expunere la dezinformare. Așa cum alte tipuri de educație pentru viață, de tipul educație rutieră, educație pentru sănătate, educație juridică sunt esențiale pentru siguranță, dar și pentru o viață armonioasă, noțiunile de bază pentru educația media îi ajută pe elevi să fie psihologic și informațional în siguranță, uneori și fizic, dacă ne uităm la unele valențe mai neplăcute ale expunerii fără filtru și fără supraveghere la zona media.
(…) Este necesară elaborarea unui set de competențe de bază în domeniul media, literație media, combaterea dezinformării, pentru toți elevii, alături de conținuturi adecvate pentru fiecare ciclu de studii. Cred că nu este suficient să targetăm liceul, știm cu toții că expunerea la conținut media se face, mai nou, încă din grădiniță.
(…) În cadrul variantei finale a raportului România Educată vom avea grijă să includem obiective legate de generalizarea educației media pentru copiii din România și pentru tineri.” – a declarat Ligia Deca.