14-Ecologia-1 okRecent, a apărut la Editura Amanda Edit, din Bucureşti, în colaborare cu Uniunea Culturală a Albanezilor din România, interesanta lucrare metodică a învățătorilor Ana şi Gelu Dragoş: Valențe pedagogice în activități ecologice.
Dascăli cu experiență îndelungată, autorii propun o abordare didactică a ocrotirii mediului înconjurător, conştientizând necesi­tatea păstrării unui mediu natural cât mai curat pentru buna noastră sănătate. Efortul de a conştientiza acest aspect social nu e uşor, dar, citind cele 106 pagini ale cărții, cititorul poate lesne observa că, prin îmbinarea metodelor didactice şi extradidactice de instruire, un învățător pasionat de meserie poate insufla copiilor, chiar şi la vârste fragede, dragostea pentru natură şi imboldul de a o îngriji.
Concepută pe două niveluri, unul practic şi unul teoretic, cartea abordează cu multă acribie un proiect educațional ce are la bază legătura dintre om şi natură. Treptele cerce­tării sunt bine marcate. Ele sunt localizate la şcoala din comuna Mireşu Mare (unde există Cercul Ecologic „Laleaua pestriță”), în Rezervația de stejar pedunculat Bavna Lucăceşti-Fersig, precum şi la Grădina Botanică din Jibou.
Convinşi că Nicolae Iorga avea dreptate când afirma că „dintr-o călătorie învățăm mai multe decât dintr-o carte”, cei doi destoinici soți, care şi-au unit destinele şi în profesie, descoperă şi redescoperă mirificul nord de țară, insuflând generațiilor de copii dragostea de natură şi implicit patriotismul, demon­strându-le farmecul pământului românesc. Dezvăluirea naturii este făcută în primul rând în şcoală, în orele propriu-zise, prin vizio­nări de filme, rea­lizarea unui colț viu cu plan­­te şi ani­male mici în­grijite de copii etc., dar şi în săptămâna în care se derulează programul Şcoala Altfel, precum şi în timpul liber. O atenție deosebită este dată activităților extra­şcolare: excursii (aici amintesc atenția cu care este tratată efectuarea ieşirilor în natură şi grija pentru respectarea normelor de ocrotire a mediului), expediții, marşuri, concursuri şi festivaluri.
Elaborată într-o perioadă în care părinții nu prea au timp să se ocupe de propriii copii, cartea demonstrează rolul şcolii în umplerea acelui gol temporal. Făcută cu argumente şi cu date concrete ce vizează munca de cercetare pedagogică implică recursul la studiul cu carac­ter interdisciplinar, întreaga demonstrație este perfect credibilă şi aplicabilă şi la elevii ciclului primar care, obişnuiți de mici să ocro­tească acest dar de neprețuit care este natura, vor şti, ca adulți, să se bucure de toate ieşirile în natura dătătoare de energie.
Deşi este o carte de metodică, poate stârni interesul oricărui cititor care are curiozitatea de a afla o parte din mecanismele educative ce stau la baza unor deprinderi corecte ale viitoarelor gene­rații de adulți, mărturie în acest sens fiind şi confesiunea făcută de profesoara Ana Dragoş, pe care am găsit-o la pagina 93: „În activitatea mea de peste 30 de ani în învăță­mântul primar, am încercat să-l privesc pe copilul cu care lucrez nu ca pe adultul în mi­nia­tură, ci ca pe un om în continuă dezvol­tare, am căutat să-mi organizez astfel activitățile încât să trezesc elevilor mei curiozitatea”.
Antoaneta TURDA

Distribuie acest articol!