Două echipe de elevi români au obținut locurile I și II la prima ediție a competiției internaționale „Mystery Engineering Box”. Competiția este inițiată de compania daneză Shape Robotics ca o aventură educațională cu miză globală, în care au fost implicați elevi și cadre didactice din Danemarca, Polonia, Republica Moldova și România. Câștigătorii locului I au realizat o seră complet automatizată pentru care au primit un premiu de 5.000 de euro.
Fiecare echipă a primit o cutie plină de componente tehnologice avansate – senzori inteligenți, panouri solare, camere AI, e-textile, dar și alte dispozitive surpriză – cu scopul de a realiza un proiect original în unul dintre domeniile propuse: sustenabilitate, explorare spațială, mobilitate, industrii creative și altele.
De asemenea, elevii au fost încurajați să utilizeze echipamentele disponibile în laboratoarele lor SmartLab, dovedind ingeniozitate în integrarea de resurse multiple. În toate proiectele finaliste, un element-cheie a fost omniprezent: robotul modular educațional Fable, produsul emblematic al Shape Robotics.
Proiectele au îmbinat cunoștințe din știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică (STEAM), fiind prezentate sub formă de videoclipuri documentate în detaliu – de la idee, ipoteză și proces, până la concluzii, puncte forte și recomandări. Pe lângă rigoare academică, elevii au demonstrat creativitate și entuziasm, transformând întreaga experiență într-o călătorie plină de mistere, descoperiri și momente memorabile.
- Locul I a revenit Colegiului Național „Zinca Golescu” din Pitești, România/ Domeniu – Sustenabilitate și Energie Regenerabilă Premiu: 5.000 EUR
- Locul II a fost ocupat de Liceul Internațional de Informatică „Spectrum” din Cluj-Napoca, România/Domeniu – Explorare Spațială și Tehnologii Aerospațiale Premiu: 3.000 EUR
- Locul III a revenit lui Radom Technical School, Radom, Polonia/Domeniu – Tehnologii Creative Premiu: 1.500 EUR
Elevii echipei Colegiului Național „Zinca Golescu” – câștigătoarea locului I – au realizat o seră complet automatizată, prqactic un ecosistem închis simulat, în care plantele se dezvoltă într-un mediu controlat, monitorizat în permanență printr-un sistem inteligent. Acesta utilizează algoritmi de inteligență artificială, senzori de pH, umiditate și nivel, alături de motoare, pompe și controlere integrate cu Fable, Arduino și Raspberry Pi.
Sera este capabilă să identifice potențiale boli ale plantelor, să navigheze autonom și să aplice tratamente lichide, asigurând totodată amestecarea și recircularea apei. Sistemul monitorizează continuu funcționarea componentelor și trimite alerte în timp real, oferind utilizatorilor informații precise despre starea culturilor și eficiența operațiunilor. Acest prototip reprezintă un pas important către agricultura sustenabilă și automatizată a viitorului.





