Despre școala inteligentă creativă și inovativă

Despre școala inteligentă creativă și inovativăFacem o pledoarie pentru o școală altfel, o școală ca un or­ganism viu care își crește copiii, școlarii absolvenți, ca pe niște flori productive, capabile să construiască la rândul lor alte organisme inteligente care să asigure o continuare cu sens și cu evoluție a ceea ce există în prezent. Gândim această școală din experiențele pozitive, dar și cu o mașinărie ce învață și se dezvoltă pe baza unor resurse creative și inovative. Aceste resurse sunt chiar învățăceii și dascălii lor. Pentru a crește sistemul este nevoie de suport tehnic, de per­manent feedback și corecții. Am luat ca exemplu viața practică dintr-o școală de elită, Colegiul Național Unirea din Focșani. Resursele umane ale școlii fac biologie cu mulaje din plastilină, fizică și geografie cu demonstrații pe fenomene din natură, grafică folosind tehnici primitive, senzoriale, programare animând roboți sau modele virtuale. În toate aceste exemple există și funcționează în mul­te forme relațiile dintre elevi și educatorii care le stimulează creativitatea depășind tehnica memorării de cunoștințe și a re­­producerii lor fără efect! Există și funcționează tehnologii moderne care prelungesc metodele tradiționale, dezvoltă munca în echipă, cercetarea, creativitatea și inovarea. Încă de acum 30 de ani, școala a avut un Centru de Informatică, Comunicații și Multimedia unde au crescut mari proiecte ale unor absolvenți ajunși acum specialiști de marcă. Școala a folosit din plin tehnologia, a demonstrat că nu se poate fără aceasta și a adus colaboratori care au susținut proiecte cu impact extraordinar: „Lessons on Demand“, „IT&Science Caravan“, „Bio Science Park“. Indirect sau direct, absolvenți ai liceului ajunși specialiști în IT s-au implicat în proiecte prin companiile la care lucrează, respectiv le conduc: Google, VivaCredit etc. Acestea sunt exemple de școală vie și inteligentă care stau la baza unui nou proiect generos care se construiește în prezent și care, în mod sigur, va fi suportul unei educații a viitorului. Acest proiect ambițios se nu­mește Centrul de Științe Aplicate, care va oferi resurse excelente pentru elevii creativi, pentru profesorii pasionați mai ales din domeniile STEM și nu numai.

Iată elementele ce ar trebui să con­tribuie la o școală inteligentă, oriunde ar fi ea:

  • școala tehnologizată: toate dispozitivele hardware, software, peopleware care pot face învățarea/predarea/comunicarea/examinarea/feedback-ul mai ușor, mai eficient;
  • școala ca o comunitate bazată pe tehnologie, dar mai ales pe capabilitățile unui management bun;
  • școala cu resurse comune pentru elevi și profesori – plecând de la ideea lu­­crului în echipă și împărtășirea experiențelor, a creațiilor elevilor și profesorilor;
  • clusterul școlar sau comunitățile de școli – extinderea comunităților la ni­velul unei regiuni sau pe principiul unor teme, preocupări comune;
  • școala pentru părinți și pentru co­munitate – educația nu se termină între zidurile administrative, continuă cu aceeași partajare de idei, experiențe și resurse către integrarea cu comunitatea, în­seamnă o colaborare strânsă, dinamică și caldă cu părinții și actorii administrativi și economici ai acesteia.

Completăm cu ideea că școala inteligentă se bazează cel mai mult pe inteligența celor care conduc educația elevilor și nu numai pe dispozitive și tehnologii complicate.

Profesorul Daniel Popa și-a propus să ia un interviu robotului despre școala in­­teligentă și vom vedea că acumulările de cunoștințe, experiențele anterioare, ne conduc către lumea practică în care primul plan este ocupat de ființele umane pregătite continuu.

În ultimele luni s-a vorbit foarte mult despre chatGPT, despre cum inteligența artificială ne va schimba viața. Pentru a testa modul în care poate răspunde unor întrebări fierbinți legate de învățământ, i-am adresat câteva întrebări. Dialogul între om și chatGPT este redat mai jos:

Cum crezi că ar trebui să fie o școală inteligentă?

O școală inteligentă ar trebui să fie:

1. Adaptivă la nevoile fiecărui elev și să ofere programe personalizate.

2. Bazată pe tehnologie și digitală, pentru a facilita învățarea și accesul la informații.

3. Inclusivă și diversă, respectând diferențele culturale și abilitățile fiecărui elev.

4. Orientată spre dezvoltarea abilităților practice și a gândirii critice.

5. Bazată pe colaborare și lucru în echipă.

6. Încurajând creativitatea și inovația.

Cum ar trebui să ajute TIC sistemul educațional?

TIC (tehnologiile informației și co­­municațiilor) ar trebui să ajute sistemul educațional prin:

1. Facilitarea accesului la informații și resurse educaționale în orice moment și de oriunde.

2. Personalizarea învățării prin utilizarea algoritmilor și a inteligenței artificiale.

3. Îmbunătățirea colaborării și comunicării între profesori, elevi și părinți.

4. Dezvoltarea abilităților digitale esențiale, cum ar fi cercetarea și evaluarea informațiilor.

5. Creșterea eficienței și automatizarea proceselor administrative.

6. Oferirea accesibilității pentru elevii cu nevoi speciale.

Cum ar putea să stimuleze școala inteligența și creativitatea elevilor?

1. Provocări stimulative: pune elevii în situații care îi îndeamnă să gândească creativ și să găsească soluții inovatoare.

2. Lucru în echipe: lucrul în echipe încurajează elevii să colaboreze, să-și îm­­părtășească ideile și să le dezvolte pe cele ale altora.

3. Experiențe practice: oferă oportunități pentru elevi de a experimenta și de a-și dezvolta abilitățile practice.

4. Dezvoltarea intereselor personale: încurajează elevii să-și exploreze pasiunile și interesele, oferindu-le ­posibilitatea de a le dezvolta.

5. Educație multidisciplinară: integrea­ză diverse discipline în curriculum pentru a-i îndemna pe elevi să gândească holistic și să înțeleagă legăturile dintre ele.

6. Feedback constructiv: oferă feedback constant și constructiv elevilor, pentru a-i încuraja să-și dezvolte abilitățile și să învețe din greșeli.

Dar creativitatea profesorilor?

1. Formare continuă: provoacă pro­­fesorii să-și continue dezvoltarea prin cursuri, workshop-uri și alte forme de formare.

2. Colaborare: promovează colaborarea între profesori, pentru a împărtăși idei și a începe proiecte împreună.

3. Flexibilitate curriculum: oferă profesorilor libertatea de a personaliza curriculumul și de a-l adapta pentru a se potrivi nevoilor elevilor.

4. Feedback și evaluare constructivă: oferă profesorilor feedback constant și evaluare constructivă pentru a-i încuraja să-și dezvolte abilitățile și să învețe din greșeli.

5. Sprijin în implementarea ideilor: susține profesorii în implementarea ideilor creative și inovatoare, asigurându-le resursele necesare.

6. Oportunități de leadership: oferă profesorilor oportunități de leadership și de a lua decizii pentru a-și dezvolta abilitățile de conducere și de inițiativă.

Cum să dezvoltăm, să îmbunătățim permanent sistemul de educație folosindu-ne chiar de beneficiarii ei, valorificând rezultatele prin folosirea instrumentele de testare și examinare?

1. Evaluare sistematică: realizează evaluări regulate ale sistemului de învățământ, utilizând instrumente de testare și examinare, pentru a identifica punctele slabe și a le îmbunătăți.

2. Analiza datelor: analizează datele obținute prin evaluare pentru a înțelege nevoile elevilor și a identifica zonele care necesită îmbunătățiri.

3. Acțiune bazată pe date: folosește informațiile obținute prin evaluare pentru a lua decizii informate și a îmbună­tăți sistemul de învățământ.

4. Feedback de la elevi: solicită feedback de la elevi pentru a înțelege perspec­tivele lor și a le include în procesul de îmbunătățire a sistemului.

5. Colaborare cu comunitatea: lucrează cu comunitatea pentru a înțelege ne­voile și a oferi soluții pentru îmbunătățirea sistemului de învățământ.

6. Adaptabilitate: fii dispus să înveți și să te adaptezi la schimbări și la noi informații, pentru a îmbunătăți constant sistemul de învățământ.

În final, facem pledoarie pentru folosirea unor instrumente colaborative ca­pabile să adune în același loc predarea, învățarea, examinarea, feedback-ul. Platforma NetsuportSchool, pe care noi o folosim de mulți ani, o apreciem ca ideală pentru clase inteligente în școala inteligentă. Experiența dintr-un liceu de provincie, cu elevi obișnuiți și profesori obișnuiți, succesul în evoluția școlară și motivația elevilor ne face să credem că viitorul poate începe de aici, cu resursele Colegiului A. Vlaicu din Orăștie.

NetsuportSchool este unul dintre proiectele de succes prezentate la BETT UK, cel mai mare târg educațional de resurse IT&C pentru educație. Pentru cei interesați, târgul va avea loc în acest an, între 27 și 31 martie. Vor fi prezenți expozanți din Europa și Asia.

prof. Emil ONEA – profesor, UPIR
Daniel Popa – profesor, Colegiul Aurel Vlaicu, Orăștie

Articol integral publicat în numărul 37-38 al revistei Tribuna Învățământului