La sfârşitul lunii mai, ministrul Educaţiei a anunţat că va pune în dezbatere publică Proiectul noii legi a Educaţiei, care se vrea votată, aprobată şi promulgată până la sfârşitul anului.
Deja draftul de proiect a fost înaintat Sindicatelor pentru amendamente şi un punct de vedere, iar spre sfârşitul lunii va fi pus în dezbatere publică.
Ca de fiecare dată, FSLI, cea mai mare federaţie din învăţământ, a luat în serios acest lucru. A cerut liderilor de organizaţii judeţene să vină cu un punct de vedere, care să fie apoi analizat într-un Colegiu al Liderilor Naţionali, în perioada 16-20 iunie 2015.
Ca opinii şi puncte de vedere ale Sindicatului „Şcoala Prahovei”, opinii desprinse din analiza efectelor LEN 1/2011, lege care a fost trecută prin asumarea răspunderii de către Guvernul Boc, se desprind câteva mai importante:
– Să se elaboreze două legi separate. Una pentru învăţă­mântul preuniversitar, care să cuprindă şi Statutul Cadrelor Didactice, statut care a fost abrogat odată cu aprobarea LEN 1/2011;
– Regândirea examenului de admitere la liceu. Acest lucru să se facă pe baza unui examen care să reflecte cu acurateţe competenţele elevilor;
În actuala lege acest lucru nu reflectă capacitatea şi cunoştinţele reale ale elevilor, metodologia şi procedura lăsând loc la foarte mult subiectivism. Nu putem compara o evaluare a unui elev dintr-o unitate cu performanţe scăzute cu una a unui elev dintr-o unitate de elită, cu pretenţii foarte ridicate şi evaluare la un anumit nivel.
De asemenea, ne gândim că varianta introducerii admiterii după clasa a X-a (vechea treaptă) ar fi de un real folos pentru orientarea şcolară a elevilor.
– Eliminarea evaluărilor actuale de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a. Aceste evaluări şi-au dovedit inutilitatea, ineficienţa şi s-au dovedit a fi o pierdere de timp şi o epuizare a unor resurse materiale şi umane, resurse care puteau fi folosite mult mai eficient în alte activităţi. În schimb, sistemul este neconcludent.
– Analiza eficienţei liceelor tehnologice; ne gândim dacă nu ar fi mai bine să se accentueze înfiinţarea şcolilor profesionale, care ar asigura necesarul de forţă de muncă calificată pe piaţa muncii din România, necesar care este deficitar la acest moment. În acelaşi timp, legislaţia trebuie să prevadă posibilitatea de angrenare în susţinerea acestor şcoli profesionale a agenţilor economici. Aceştia ar putea finanţa o parte din cheltuielile acestor şcoli şi ar putea garanta angajarea noilor absolvenţi.
De asemenea, pe parcursul şcolii s-ar putea încheia contracte de instruire practică în unităţile economice ale angajatorilor.
– Regândirea formării iniţiale a cadrelor didactice este încă o problemă care ar putea fi îmbunătăţită. După o activitate de minim 20 de ani, credem că un cadru didactic a acumulat destulă experienţă şi o poate valorifica, ocupându-se de alte probleme, cum ar fi pregătirea elevilor cu rezultate foarte bune sau ajutorarea prin programe speciale a elevilor cu dificultăţi majore la învăţătură. De asemenea, pot face mentorat cu colegii tineri, care nu au acumulat încă destulă experienţă pedagogică şi psihologică în lucrul cu copiii la clasă.
– Bacalaureatul profesional ar trebui introdus cât mai repede, pentru a diminua şomajul în rândul absolvenţilor de liceu şi pentru a le da posibilitatea să se orienteze spre domeniile care îi interesează şi care le pot oferi satisfacţii spirituale şi materiale;
– Revitalizarea şi accentuarea rolului şi importanţei liceelor pedagogice. La ora actuală avem un deficit de învăţători şi educatoare la nivel naţional, lucru care se va reflecta negativ în pregătirea generaţiilor viitoare.
– Nu în ultimul rând, ne-ar interesa respectarea cu stricteţe a numărului maxim de elevi la clasă, precum şi scoaterea finanţării per capita, finanţare care s-a dovedit a fi nereală şi păguboasă pentru sistem.
Acestea reprezintă o parte din propunerile făcute de Sindicatul „Şcoala Prahovei”.
Vom merge la discuţiile de la Federaţie, le vom analiza, împreună cu ceilalţi colegi din judeţe şi vom înainta ministerului părerile şi propunerile noastre.
Avem speranţa că noua lege va fi mai bună, mai eficientă şi mai aplecată pe nevoile specifice ale sistemului de învăţământ românesc.
Prof. Ion DUTA,
Preşedinte Sindicatul „Şcoala Prahovei”

Distribuie acest articol!