Aprecierea faptelor din punct de vedere moral este mult mai dificil de realizat decât oricare altă evaluare. De pildă, pe lângă complexitatea moralităţii, analiza din punct de vedere normativ pare facilă: o faptă este în concordanţă cu legea sau o încalcă? Codurile normative sunt, din acest punct de vedere, necesare, dar nu şi suficiente. O faptă poate să nu încalce legile şi totuşi să fie imorală. De exemplu, Spiru Haret enumeră o mulţime de denunţuri făcute împotriva învăţătorilor şi preoţilor, acuzaţi că au instigat sătenii la răscoală.
În exemplul următor este evidenţiată o situaţie contradictorie, tocmai bună pentru a stârni amuzamentul, tipică pentru dificultăţile pe care le întâmpinau învăţătorii, ceea ce arăta încă o dată reaua-credinţă a celor care făceau reclamaţii contra lor: „Învăţătorul Marin Georgescu, de la Popânzăleşti, din judeţul Romanaţi, a fost denunţat de proprietar şi de arendaş că cu copiii lui din şcoală a venit şi a devastat casa proprietarului.
Povestea convorbirii avute de proprietar cu învăţătorul şi cu revizorul şcolar, merită să o auziţi şi d‑voastră:
– N‑ai fost d‑ta cu copiii la mine şi i‑ai pus să arunce cu pietre? – zicea furios proprietarul învăţătorului.
– Când? – întreabă revizorul.
– Luni, la 21 martie, după amiezi, pe la orele 6, a răspuns proprietarul.
Revizorul îi arată, că deoarece la Popânzăleşti după-amiaza vin la şcoală numai copiii din clasa I, nu putea învăţătorul să facă devastări cu ei. Apoi l‑a întrebat dacă i‑a văzut chiar d‑sa.
– Nu i‑am văzut eu, i‑a văzut nevasta.
– Ţi‑a spus cucoana că a cunoscut bine pe învăţător?
– Nu, dar mi‑a spus că a văzut pe unul în haine albastre, şi nu putea fi decât învăţătorul.
Spiru Haret conchide: «Ei, bine, dlor, pe asemenea motive să venim şi să formulăm acuzaţiuni aşa de grave în contra întregului corp al învăţătorilor şi al preoţilor, mi se pare lucru monstruos. (Aplauze.)»“ (Operele lui Spiru Haret, Vol. VI: Parlamentare 1907-1911, p. 50).
Desigur, ne amintim cu simpatie de schiţele pline de umor ale lui I. L. Caragiale. Totuşi, faptele prezentate ilustrează ceva foarte grav, mai precis lipsa de moralitate a unora dintre oamenii vremii, indivizi care se bucurau de un anume statut social: proprietari şi arendaşi, de la care se aştepta o decenţă şi o corectitudine în comportamentul public, pe care chiar ei le pretindeau din partea celorlalţi.
Moralitatea trebuie să constituie un cadru general de racordare la valorile dezirabile în comunitate, nu poate fi apreciată strict prin apel la reguli formale, lipsa de moralitate nu poate fi sancţionată doar prin aplicarea codurilor de procedură legală: „Nu, Codul penal nu este de niciun folos aici. Este un alt cod, mai presus de acesta: Codul conştiinţei omului şi al respectului de adevăr şi de datorie. Pe cine nu ştie de frica acestuia, nu Codul penal îl va aduce pe calea cea dreaptă“, (Vol. VI, p. 65).
Or, un comportament poate să fie justificat din punct de vedere moral, deşi, sub anumite aspecte, în contexte particulare, încalcă o lege sau alta. De pildă, răscoalele ţărăneşti au fost criticate pentru că reprezentau atentate la ordinea publică. Şi totuşi, acţiunile sătenilor erau întemeiate din punct de vedere moral, tocmai datorită condiţiilor mizere în care aceştia trăiau.
În al doilea rând, este relevant cine face aprecierea morală. Chiar dacă există repere ferme de moralitate, la care faptele pot fi raportate, important este ca evaluarea să se bucure de şanse reale privind presupoziţia de obiectivitate, să fie realizată cu o anume neutralitate principială. Iar acest lucru nu se poate asigura atunci când este vorba de implicări pasionale sau, şi mai rău, adversative. Se subînţelege că oponentul, mai cu seamă cel politic, va considera că dreptatea este de partea sa, iar adversarul său greşeşte, ca de fiecare dată: „De asemenea, nu voi face lungi dezvoltări asupra chestiei morale. Chestia morală se defineşte de la sine când vorbesc faptele. În orice caz, aprecierea morală a cuiva nu are nicio valoare când e făcută de adversari interesaţi şi pasionaţi“, (Vol. VI, p. 399).
Un bun exemplu de situaţie morală controversată îl reprezintă activitatea extraşcolară, considerată îndreptăţită şi morală după unii, nepotrivită, imorală, o pârghie de atingere a unor scopuri politice, după alţii. Învăţătorii erau învinuiţi că, sub pretextul unor activităţi educative, făceau, de fapt, propagandă politică. Spiru Haret le răspunde adversarilor politici: „Care este, dlor, propaganda de care sunt învinuiţi învăţătorii? Este faimoasa activitate extraşcolară, activitate care a dus la băncile populare, la obştile săteşti de arendare, la cercurile culturale, la cantinele şcolare şi la alte lucruri de acelaşi fel. Vasăzică, după d‑voastră, acestea constituie propagandă politică? Contra cui? Contra noastră? Nu. Atunci contra d‑voastră? Vasăzică, pe d‑voastră vă supără băncile populare şi obştiile de arendare şi cooperativele săteşti? (Aplauze)“, (Vol. VI, p. 277).
Moralitatea iniţiativelor lui Spiru Haret nu poate fi apreciată prin prisma intereselor politice de moment. Dar, aparent, asta se întâmpla când adversarii politici, departe de a‑i recunoaşte meritele, îi aduceau diverse acuze. Faţă de multe dintre acestea, Spiru Haret se apără cu fermitate: „Şi dacă aţi putea d‑voastră să adunaţi într‑o zi miile de scrisori pe care le‑am adresat dascălilor de toate treptele, de la învăţătorul din fundul Dornei şi până la cel mai înalt profesor universitar, vă asigur că nu veţi putea niciodată să‑mi formaţi un monument care să‑mi fie mai spre lauda mea (Aplauze prelungite şi repetate). În niciuna din ele nu veţi găsi nimic care să tindă la altceva decât la înălţarea sufletului celui cu care vorbesc şi la îndreptarea lui pe căi bune. (Aplauze)“, (Vol. VI, p. 276).
Peste timp, putem accepta că, prin opera sa, Spiru Haret sprijină şi astăzi înălţarea morală a dascălilor, ceea ce reprezintă în continuare un bun prilej de a evoca personalitatea marelui ministru.
Prof. dr. Cristina ŞTEFAN, Colegiul Naţional Spiru Haret, Bucureşti ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������