Europa duce lipsă de profesori, în condițiile în care scadența formării spațiului european al educației, anul 2025, e tot mai aproape. Este una din constatările noului raport al Comisiei Europene: „Raportul face bilanțul inițiativelor UE aflate în curs de desfășurare și al tendințelor actuale legate de progresele înregistrate în direcția realizării obiectivelor la nivelul UE în domeniul educației și formării și stabilește, totodată, sarcinile de executat înainte de momentul important reprezentat de anul 2025.”
Abandonul școlar european, în scădere
Monitorul educației și formării, care în mod traditional însoțește fiecare ediție a raportului, indică în acest an „exemple de progrese în direcția realizării obiectivelor la nivelul UE: rata de părăsire timpurie a școlii este în scădere, iar ratele de absolvire a învățământului terțiar și de participare la educația și îngrijirea timpurie sunt în creștere. Totodată, apar semnale de avertizare care indică necesitatea unor eforturi sistemice pe termen mai lung de a îmbunătăți echitatea în domeniul educației și de a găsi soluții pentru deficitul de cadre didactice. Noi indicatori la nivelul UE în ambele domenii vor sprijini politicile bazate pe date concrete și învățarea reciprocă.
Datorită programului Erasmus+, mecanismului de redresare și reziliență și fondurilor politicii de coeziune a UE, se estimează că totalitatea cheltuielilor efectuate de UE pentru educație și competențe între 2021 și 2027 se va tripla față de perioada 2014-2020. Prin urmare, concentrarea asupra implementării, a investițiilor de calitate, a absorbției și a monitorizării riguroase a progreselor realizate de statele membre este esențială în anii următori pentru consolidarea reformelor sistemice și creează un impact pozitiv asupra cursanților, a cadrelor didactice, a economiei și a societăților noastre”.
Comisia Europeană anunță că va asigura monitorizarea raportului intermediar printr-o evaluare în 2023, la mijlocul perioadei rămase până în 2025, „trăgând învățăminte și creând premise favorabile pentru perioada de după 2025, când urmează să fie întocmit un raport complet cu privire la realizarea spațiului european al educației”.