
Foto: Guvernul României
Ministrul educației și cercetării, Daniel David, a reliefat o serie de aspecte derivate din hotărârea de guvern referitoare la prevenirea abandonului universitar: „Noi totdeauna când ne gândim la abandon școlar, avem în minte, în primul rând, componentele legate de abandonul în zona preuniversitară. Uităm însă că avem un nivel foarte crescut de abandon școlar în zona universitară. România, ca să punctez câteva lucruri, are, prin raportare la populația generală, cei mai puțini absolvenți de studii superioare. Lucrul acesta trebuie înțeles și să nu mai vorbim, să promovăm mituri. La nivel social, se promovează astfel de mituri, că avem prea mulți studenți în România. Noi avem prea puțini studenți și prea puțini absolvenți de studii superioare. În populația general, procentul este undeva în jur de 16%, în timp ce media europeană este ușor peste 30%, iar în grupa tinerilor între 24 și 34 de ani, noi avem în jur de 23%, în timp ce media europeană este 40-43%. Deci, avem nevoie de mai mulți absolvenți de studii superioare. Dacă nu îi avem, să nu ne mirăm că suntem o societate vulnerabilă la pseudo-știință, la pseudo-cunoaștere, la pseudo-religie și că se întâmplă lucrurile pe care le vedem în jurul nostru – manipulări, conspirații care de care mai periculoase. Sigur că pentru a crește numărul de studenți, printre alte mecanisme, este și acesta de a preveni abandonul celor care s-au angajat deja în studii universitare și abandonează pe parcurs, un procent prea mare și ridicat pentru cum ar trebui să fie; vorbim, de exemplu, la nivel de licență, între cei care intră și cei care își obțin diploma, de până la patruzeci și ceva la sută. Este un număr prea mare. Şi atunci, avem acest program. Am alocat un buget inițial din bugetul ministerului de aproximativ 100 de milioane în acest an, ca universitățile să vină cu o mulțime de proiecte, programe prin care să putem controla acest fenomen. Mai avem în hotărârea de guvern o altă sursă de finanțare, pe care va trebui să o definim și să identificăm împreună cu Ministerul Fondurilor Europene, astfel încât sunt convins că este un mecanism bun, care ajută la prevenirea abandonului universitar și la creșterea numărului de absolvenți cu studii superioare în populația general, cu impact pozitiv, cred eu, în societate, în anii care vor veni”.
La întrebarea noastră legată de cuprinderea în analiza fenomenului și a motivelor pentru care sunt abandonate studiile, ministrul s-a referit la posibila orientare nerealistă, la raportul dintre așteptări și realitate, la aspect sociale cum ar fi infrastructura și, îndeosebil, la modul de transmitere a cunoștințelor de către profesor.
Detalii: https://tribunainvatamantului.ro/masuri-pentru-reducerea-abandonului-universitar/