
Foto: Guvernul României
Elaborarea și aplicarea de modele curriculare și de planuri-cadru în funcție de nevoile comunității și renunțarea la notarea prin calificative sunt două dintre noutățile puse în aplicare odată cu începerea funcționării unor școli-pilot a căror funcționare a fost aprobată de Ministerul Educației, începând cu anul școlar 2021-2022, potrivit principiilor de reformă a sistemului de învățământ incluse în proiectul România Educată. Deocamdată, sunt șase, cu sublinierea că prin PNRR vor fi finanțate 60 de astfel de școli: „În cele șase școli-pilot elevii și profesorii vor avea parte de un proces de predare-învățare-evaluare mai apropiat de dorințele și nevoile fiecărei comunități și mai apropiat de cerințele și exigențele unui învățământ modern, de secol XXI, centrat în mod real pe elev”.
Prezentând cele șase școli care deschid funcționarea în acest mod, ministrul educației Sorin Mihai Cîmpeanu accentuează: „Am aprobat funcționarea, începând cu anul școlar 2021-2022, a șase școli-pilot, școli-pilot care au drept componente de bază, la nivel de obiective, transformarea curriculară, adică modele curriculare și planuri-cadru care să fie adaptate de către școli în funcție de nevoile comunității, de resursele umane și materiale existente, care să permită proiectarea sub miez de arii, pe arii de învățare, și nu pe disciplină. Aici este vorba de ceea ce ne dorim cu toții, de o învățare inter și transdisciplinară, pe arii de competențe și nu separat pe discipline, un proces care cu siguranță ne va genera rezultate bune la nivelul testelor PISA, prin care se măsoară rata de analfabetism funcțional, știut fiind faptul că în sistemul de educație din România avem o mare problemă pe acest palier. Este vorba de faptul că se vor pilota modele de predare-învățare în sistem blended learning, cu predare alternativă și cu prezență fizică la intervale periodice, modele noi de evaluare narativă, nu de evaluare punctuală prin note pe fiecare disciplină. Evaluarea narativă înseamnă că parcursul și progresul elevului vor fi descrise într-o manieră care se apropie mult mai mult de sistemele de învățământ către care ne uităm cu admirație. Este o evaluare care, la nivel pilot, va încerca să înlocuiască evaluarea bazată pe calificative și care să reducă presiunea evaluării asupra elevilor, îndeosebi în învățământul primar. Au fost șase școli selectate – Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București, Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir din Baia Mare, Școala Gimnazială Nr. 1 din localitatea Curcani, județul Călărași, Școala Gimnazială Ion Neculce din municipiul Iași, Școala Gimnazială Româno-Finlandeză din Sibiu și Școala Gimnazială Gheorghe Vernescu din municipiul Râmnicu Sărat, județul Buzău. Modelele care se vor dovedi a fi de succes vor fi preluate la scară națională.
Planul Național de Redresare și Reziliență urmează să finanțeze un număr de 60 de școli-pilot în continuare, dar am considerat important să începem încă din acest an prin pilotarea în șase școli. Așteptăm și noi cu interes rezultatele, sperăm în rezultate bune pe care să le putem comunica public”.