Poate că nu întâmplător se pare că un jurist, M.T. Cicero, este cel care a folosit pentru prima dată cuvântul „cultură” cu referire la spiritul uman, într-o frază rămasă celebră: „Oricât de fertil ar fi un teren, nu poate fi productiv fără a fi cultivat și același lucru se poate spune și despre un om în lipsa educației”. Evoluția semantică a încărcat apoi acest termen tehnic și descriptiv cu dimensiuni simbolice, prescriptive și estetice. Începând cu veacul al X-lea, umaniștii îl utilizează într-un sens figurat, iar în Secolul Luminilor aceasta se referă la dezvoltarea funcțiilor spirituale prin studii și exerciții prelungite, precum și la acquisul rezultat din munca intelectuală. Enciclopediștii au aprofundat distincția dintre natură și cultură, insistând asupra distanței pe care umanitatea a construit-o în raport cu lumea animală. În fine, în secolul al XIX-lea apare percepția colectivă a termenului de „cultură” și are loc afirmarea sa în plan conceptual.
Polisemic prin chiar originile sale, conceptul acoperă în prezent diverse semnificații, toate legate global de construirea sensului și semnificațiilor proprii, al căror număr a crescut de-a lungul timpului.
Din asemenea perspective generale, dar în absența unor preocupări sistematice și cu rezultate reprezentative în această privință, conceptul de „cultură juridică” rămâne încă la stadiul de prospectare și forjare a semnificațiilor sale definitorii, general acceptate. Păstrându-ne în termenii dihotomiei tradiționale între sistemele de drept dominante – de drept civil, romano-germanic, continental și, respectiv, anglo-saxon, de common-law –, putem detecta evoluții semnificative în domeniu.
Considerând dreptul un fenomen care cuprinde un ansamblu de discursuri, în cadrul căruia se distinge între aspectul normativ – sistemul de reglementări juridice – și cel teoretic – doctrina, știința dreptului –, aceasta exprimând opinii asupra primului, pentru a ține seama de diversitatea respectivelor discursuri și practicile care le sunt asociate (mai mult sau mai puțin explicit), literatura anglo-americană folosește în ultimele decenii expresia de cultură juridică.
Astfel, în anii 1970, L. Friedman a propus spre analiză atât cultura profesioniștilor dreptului (magistrați, avocați, profesori universitari), cât și cultura juridică populară, a profanilor (lay people). Câteva decenii mai târziu, R. Cotterrel promovează o abordare mai centrată pe profesiile dreptului și mai sensibilă la aspectul ideologic al acestor culturi juridice.
În Franța, expresia „cultură juridică” apare în literatura în materie în prima jumătate a veacului al XIX-lea, a fost asiduu popularizată în perioada interbelică și este folosită astăzi, fără a fi însă definită cu adevărat, într-o dispută „naționalistă”, de apărare a identității țărilor de drept civil în fața ofensivei sistemului mondializant de common-law. Într-o perspectivă clasică, ea vizează relevarea evoluției normelor (codurilor, legilor, jurisprudenței, ceea ce constituie dreptul în fiecare epocă determinată) și a gândirii juridice (doctrina, filosofia ori teoria dreptului, în dezvoltarea lor specifică).
Într-un efort de generalizare și într-o primă abordare, conceptul poate fi înțeles ca raportându-se la un ansamblu de practici și de determinanți sociali, religioși, istorici și lingvistici care contribuie la emergența unui sistem juridic. Cultura juridică poate fi definită astfel lato-sensu și cu repere generale ca „un ansamblu de postulate comune care orientează raționamentul, valorile și percepțiile unui grup social acționând în domeniul dreptului”. Aceasta cuprinde, de asemenea, simbolurile și aspectele nonverbale subadiacente vieții juridice. Altfel spus, cultura juridică reprezintă, în acest sens, totalitatea „non-dreptului”, din cadrul dreptului.
Dintr-o perspectivă „pozitivistă”, în sensul centrării mai ales pe reglementarea juridică și rolul său social, așa cum afirma J. Carbonnier, „dreptul este el însuși o cultură” și, în orice caz, un fenomen cultural făcând parte, astfel, din cultura generală. Cu titlu generic, există o cultură juridică și practic se afirmă tot atâtea câte popoare sunt, noțiunea în sine fiind strâns legată de etnologie. De altfel, potrivit opiniei aceluiași autor, chiar un popor zis arhaic, al cărui drept ni se pare barbar, posedă o cultură juridică, înțelegând prin aceasta caracterele prin care propriile cutume (obiceiuri) se diferențiază de celelalte.
Există apoi o cultură juridică populară, care cuprinde o serie de elemente comune ca, de exemplu, nevoia înscrisului ca suport al angajamentului (exprimată la noi prin proverbul „ai carte, ai parte”, interpretat adesea, din păcate, în sensul de avantaj al știutorului de carte, avidului de învățătură), obsesia simetriei (nimic nu-i mai rațional ca a desface un raport juridic în formele cu care s-a încheiat, de exemplu în privința contractului mutuus consensus, mutuus dissensus) ș.a.
Dar, în mod curent, termenului de cultură juridică i se conferă un sens calitativ, chiar elitist, vizând fie calitățile personale ale unui jurist, fie calitatea operelor, ideilor unei epoci.
Din această perspectivă, surprinderea unei definiții a culturii juridice rămâne dificilă. Cum remarca același J. Carbonnier, printre analiști unii preferă să favorizeze forma (precum concizia și calitatea stilului judiciar, vorbindu-se astfel de elegantia juris), alții acordă prioritate elementelor ce țin de fond (apreciind, de pildă, modul de expunere și motivare al unei hotărâri judecătorești relevante).
După cum uneori se poate sesiza mai bine ce ar reprezenta aspecte ale unei culturi juridice prin perceperea și denunțarea a ceea ce e contrariul acestora, mărturiile (dovezile) inculturii juridice. În perioadele de tranziție ori revolute, cei chemați să elaboreze și mai ales să aplice legea s-au abătut de la seva sa culturală până la a produce și reproduce practici și norme reprezentând mai degrabă o negare a spiritului dreptului și al justiției. Nu în ultimul rând, există, în mod evident, o estetică a dreptului, ce poate fi percepută în discursul juridic și exprimată prin cuvintele folosite și/sau modul de expunere a ideilor vehiculate (ordonare, simetrie, sublinieri…).
Ca parte componentă a culturii generale, dreptul poate participa la dezvoltarea sa prin diverse forme, precum cele aferente literelor și artelor. Din toate timpurile viața juridică a furnizat subiecte scriitorilor și artiștilor; mesajul artistic a împrumutat din substanța moral-socială a cazului juridic și a transformat-o în factor de remodelare a comportamentului uman individual și influențare a atitudinilor colective. Orice reglementare legală apără valori, le impune și prin aceasta contribuie la adaptarea și dezvoltarea lor într-o societate dată. Socializarea individului, supus de la concepere și până dincolo de moarte la o serie de cerințe și exigențe consacrate de reglementări legale precise și diverse, trece astfel printr-o indispensabilă juridicizare.
Într-o perspectivă mai specializată, „cultura juridică”, a dreptului în general, cuprinde, într-o evoluție istorică mai mult decât bimilenară, elemente diverse: reglementări, jurisprudență, teorie ș.a., reunite într-un ansamblu coerent prin semnificațiile valorilor pe care le exprimă și încearcă să le promoveze și să le înfăptuiască implicațiile practice. În acest context, este de subliniat că o bună perioadă dreptul a fost considerat o parte inseparabilă a cunoașterii și reflexiei umane. Mulți dintre marii filosofi (de la Aristotel la Hegel, de pildă) nu au putut să-și imagineze opera ca desăvârșită fără a fi elaborat și o doctrină a dreptului și puțini sunt jurisconsulții reprezentativi care nu au avut preocupări filosofice (cazul lui Cicero numărându-se printre cele ilustrative în acest sens). De altfel, nu ar părea prea exagerată afirmația că la o anumită epocă dreptul putea fi considerat uera philosophia. După această vârstă filosofică, dreptul și-a definitivat propria-i cultură juridică, parte componentă a culturii generale, tot mai diversă, dar și mai interdependentă, constituită dintr-un sistem de cunoștințe aparținătoare disciplinelor dogmatice, empirice (istoriei și filosofiei) și filosofice.
Caracterizat de receptarea dreptului occidental, cu precădere francez, secolul al XIX-lea românesc este secolul în care cultura juridică reprezintă o parte mai curând marginală a culturii naționale, cu excepția Transilvaniei, unde argumentele desprinse deopotrivă din teoriile dreptului natural și cele ale școlii istorice din Germania sunt puse în serviciul afirmării identității naționale române. Dimpotrivă, în Principatele Române și apoi în Regatul României, dominația culturală a Junimii face din noul drept românesc unul dintre exemplele favorite ale ilustrării tezei formelor fără fond. Pe de altă parte însă, formația juridică a majorității oamenilor politici români și a unei importante părți a elitei culturale însăși („pătura suprapusă” despre care scria Mihai Eminescu în articolele sale din „Timpul”) a fost indirect determinantă pentru întreaga dezvoltare a culturii naționale românești, o cultură care nu se putea forma decât în contextul general al formării instituțiilor sociale. Atunci s-au pus însă bazele vectorilor de propagare și cristalizare a culturii juridice române moderne: marea reformă legislativă aferentă primei codificări majore (1864-1866), structurarea jurisprudenței aferente, fondarea facultăților de drept de la București (1859) și Iași (1860) și întemeierea Societății juridice (corespondentul „Junimii” în domeniul dreptului) și a presei juridice naționale (mai întâi, în 1871, a revistei „Dreptul”, urmată în 1891 de „Curierul judiciar”). Doctrina se manifestă la stadiul inițial al exegezei marilor coduri și comentariilor actelor normative mai importante, cu puternice importuri străine, în așteptarea marilor sinteze, cu amprente de originalitate.
Spre sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, cu precădere după Primul Război Mondial, această situație se modifică radical. Prin tratate, comentarii și, nu în ultimul rând, revistele de specialitate, a căror apariție era deja consolidată, doctrina juridică românească se structurează și dobândește prestigiu cultural, iar consolidarea profesiilor juridice le conferă magistraților și avocaților prestigiu social și, nu în ultimul rând, economic. În condițiile în care problemele structurale ale României Mari nu mai puteau fi abordate fără recursul la identitatea normativă a societății românești și la rolul pe care dreptul însuși trebuia să îl joace în reașezarea de după marele război, problemele dreptului românesc modern devin parte a marilor dezbateri culturale. Dintr-un ansamblu de cunoștințe tehnice rezervate unei pături înguste de specialiști, cultura juridică devine acum cu adevărat parte a culturii naționale, iar dreptul românesc – a cărui formare fusese deja studiată îndelung și controversat de către istorici – dobândește o relevanță culturală de prim ordin. Ajunsă la maturitate, doctrina juridică românească devine capabilă să intre în dialogul internațional de idei, iar jurisprudența ajunge la soluții îndrăznețe, cu profunde implicații novatoare și chiar cu rezonanțe în dreptul comparat, precum cea privind controlul judecătoresc al constituționalității legilor (1912). Reunificarea juridică a spațiului istorico-geografic românesc a generat noi preocupări teoretice, uniformizări normative, jurisprudențiale și de practici juridico-culturale, iar progresele generate în domeniu au permis primele dezvoltări semnificative de filosofie și gândire juridică românească. În acest context, apar primele contribuții românești majore la știința dreptului penal (V.V. Pella) și practica dreptului internațional (N. Titulescu).
Această evoluție atât de promițătoare – ca de altfel întregul parcurs istoric al României – va fi întreruptă în mod brutal prin instaurarea regimului comunist după 1947. Dreptul devine un simplu instrument al instaurării, menținerii și exercitării puterii politice totalitare, iar doctrina juridică o simplă componentă a discursului politico-ideologic unic, nu doar rupt de realitatea socială, ci și îndreptat de-a dreptul împotriva acestei realități, care trebuia înlocuită cu noua „societate socialistă multilateral dezvoltată”. Oricât de salutare pentru salvgardarea unei minime consistențe interne a dreptului românesc, eforturile specialiștilor de a prezerva în cadrul doctrinei un domeniu autonom al tehnicii juridice au contribuit și ele, aparent paradoxal, la regresul culturii juridice românești, dreptul pierzându-și aproape în totalitate prestigiul cultural pe care și-l dobândise în perioada interbelică. Regresul înregistrat în acest mod a fost major pentru știința și cultura juridică românească, cu prețul dureros al unei întârzieri greu recuperabile în planul evoluțiilor ideilor și practicilor culturale.
Care ar putea fi perspectivele secolului XXI? Din multe puncte de vedere, drumul parcurs astfel de dreptul românesc pare a fi asemănător celui din secolul al XIX-lea: delimitare față de dreptul perioadei anterioare, receptare masivă a unor reglementări și cunoștințe preponderent tehnice din Occident, edificare doctrinară și instituțională masivă, cel puțin sub aspect cantitativ. Ca și atunci însă, integrarea acestui drept în dezbaterile culturale privind identitatea societății românești – dincolo de imitațiile superficiale și politic corecte ale ideologiilor human rights încă la modă – și asimilarea lor corespunzătoare se lasă încă așteptată. Și lucrul cel mai important, construirea noii culturi juridice românești presupune, înainte de toate, reînnodarea tradiției, recuperarea timpului pierdut și un efort creator de dezvoltare și afirmare identitară, în paradigmele integrării unional-europene și afirmării fenomenului mondializării. O provocare majoră deopotrivă a vieții juridice și a societății românești.
În orice caz, dreptul la cultură și cultura juridică reprezintă astăzi repere majore ale identității naționale și punți indispensabile în concertul popoarelor într-o lume mondializată.
Prof. univ. dr. Mircea DUȚU
Polisemic prin chiar originile sale, conceptul acoperă în prezent diverse semnificații, toate legate global de construirea sensului și semnificațiilor proprii, al căror număr a crescut de-a lungul timpului.
Din asemenea perspective generale, dar în absența unor preocupări sistematice și cu rezultate reprezentative în această privință, conceptul de „cultură juridică” rămâne încă la stadiul de prospectare și forjare a semnificațiilor sale definitorii, general acceptate. Păstrându-ne în termenii dihotomiei tradiționale între sistemele de drept dominante – de drept civil, romano-germanic, continental și, respectiv, anglo-saxon, de common-law –, putem detecta evoluții semnificative în domeniu.
Considerând dreptul un fenomen care cuprinde un ansamblu de discursuri, în cadrul căruia se distinge între aspectul normativ – sistemul de reglementări juridice – și cel teoretic – doctrina, știința dreptului –, aceasta exprimând opinii asupra primului, pentru a ține seama de diversitatea respectivelor discursuri și practicile care le sunt asociate (mai mult sau mai puțin explicit), literatura anglo-americană folosește în ultimele decenii expresia de cultură juridică.
Astfel, în anii 1970, L. Friedman a propus spre analiză atât cultura profesioniștilor dreptului (magistrați, avocați, profesori universitari), cât și cultura juridică populară, a profanilor (lay people). Câteva decenii mai târziu, R. Cotterrel promovează o abordare mai centrată pe profesiile dreptului și mai sensibilă la aspectul ideologic al acestor culturi juridice.
În Franța, expresia „cultură juridică” apare în literatura în materie în prima jumătate a veacului al XIX-lea, a fost asiduu popularizată în perioada interbelică și este folosită astăzi, fără a fi însă definită cu adevărat, într-o dispută „naționalistă”, de apărare a identității țărilor de drept civil în fața ofensivei sistemului mondializant de common-law. Într-o perspectivă clasică, ea vizează relevarea evoluției normelor (codurilor, legilor, jurisprudenței, ceea ce constituie dreptul în fiecare epocă determinată) și a gândirii juridice (doctrina, filosofia ori teoria dreptului, în dezvoltarea lor specifică).
Într-un efort de generalizare și într-o primă abordare, conceptul poate fi înțeles ca raportându-se la un ansamblu de practici și de determinanți sociali, religioși, istorici și lingvistici care contribuie la emergența unui sistem juridic. Cultura juridică poate fi definită astfel lato-sensu și cu repere generale ca „un ansamblu de postulate comune care orientează raționamentul, valorile și percepțiile unui grup social acționând în domeniul dreptului”. Aceasta cuprinde, de asemenea, simbolurile și aspectele nonverbale subadiacente vieții juridice. Altfel spus, cultura juridică reprezintă, în acest sens, totalitatea „non-dreptului”, din cadrul dreptului.
Dintr-o perspectivă „pozitivistă”, în sensul centrării mai ales pe reglementarea juridică și rolul său social, așa cum afirma J. Carbonnier, „dreptul este el însuși o cultură” și, în orice caz, un fenomen cultural făcând parte, astfel, din cultura generală. Cu titlu generic, există o cultură juridică și practic se afirmă tot atâtea câte popoare sunt, noțiunea în sine fiind strâns legată de etnologie. De altfel, potrivit opiniei aceluiași autor, chiar un popor zis arhaic, al cărui drept ni se pare barbar, posedă o cultură juridică, înțelegând prin aceasta caracterele prin care propriile cutume (obiceiuri) se diferențiază de celelalte.
Există apoi o cultură juridică populară, care cuprinde o serie de elemente comune ca, de exemplu, nevoia înscrisului ca suport al angajamentului (exprimată la noi prin proverbul „ai carte, ai parte”, interpretat adesea, din păcate, în sensul de avantaj al știutorului de carte, avidului de învățătură), obsesia simetriei (nimic nu-i mai rațional ca a desface un raport juridic în formele cu care s-a încheiat, de exemplu în privința contractului mutuus consensus, mutuus dissensus) ș.a.
Dar, în mod curent, termenului de cultură juridică i se conferă un sens calitativ, chiar elitist, vizând fie calitățile personale ale unui jurist, fie calitatea operelor, ideilor unei epoci.
Din această perspectivă, surprinderea unei definiții a culturii juridice rămâne dificilă. Cum remarca același J. Carbonnier, printre analiști unii preferă să favorizeze forma (precum concizia și calitatea stilului judiciar, vorbindu-se astfel de elegantia juris), alții acordă prioritate elementelor ce țin de fond (apreciind, de pildă, modul de expunere și motivare al unei hotărâri judecătorești relevante).
După cum uneori se poate sesiza mai bine ce ar reprezenta aspecte ale unei culturi juridice prin perceperea și denunțarea a ceea ce e contrariul acestora, mărturiile (dovezile) inculturii juridice. În perioadele de tranziție ori revolute, cei chemați să elaboreze și mai ales să aplice legea s-au abătut de la seva sa culturală până la a produce și reproduce practici și norme reprezentând mai degrabă o negare a spiritului dreptului și al justiției. Nu în ultimul rând, există, în mod evident, o estetică a dreptului, ce poate fi percepută în discursul juridic și exprimată prin cuvintele folosite și/sau modul de expunere a ideilor vehiculate (ordonare, simetrie, sublinieri…).
Ca parte componentă a culturii generale, dreptul poate participa la dezvoltarea sa prin diverse forme, precum cele aferente literelor și artelor. Din toate timpurile viața juridică a furnizat subiecte scriitorilor și artiștilor; mesajul artistic a împrumutat din substanța moral-socială a cazului juridic și a transformat-o în factor de remodelare a comportamentului uman individual și influențare a atitudinilor colective. Orice reglementare legală apără valori, le impune și prin aceasta contribuie la adaptarea și dezvoltarea lor într-o societate dată. Socializarea individului, supus de la concepere și până dincolo de moarte la o serie de cerințe și exigențe consacrate de reglementări legale precise și diverse, trece astfel printr-o indispensabilă juridicizare.
Într-o perspectivă mai specializată, „cultura juridică”, a dreptului în general, cuprinde, într-o evoluție istorică mai mult decât bimilenară, elemente diverse: reglementări, jurisprudență, teorie ș.a., reunite într-un ansamblu coerent prin semnificațiile valorilor pe care le exprimă și încearcă să le promoveze și să le înfăptuiască implicațiile practice. În acest context, este de subliniat că o bună perioadă dreptul a fost considerat o parte inseparabilă a cunoașterii și reflexiei umane. Mulți dintre marii filosofi (de la Aristotel la Hegel, de pildă) nu au putut să-și imagineze opera ca desăvârșită fără a fi elaborat și o doctrină a dreptului și puțini sunt jurisconsulții reprezentativi care nu au avut preocupări filosofice (cazul lui Cicero numărându-se printre cele ilustrative în acest sens). De altfel, nu ar părea prea exagerată afirmația că la o anumită epocă dreptul putea fi considerat uera philosophia. După această vârstă filosofică, dreptul și-a definitivat propria-i cultură juridică, parte componentă a culturii generale, tot mai diversă, dar și mai interdependentă, constituită dintr-un sistem de cunoștințe aparținătoare disciplinelor dogmatice, empirice (istoriei și filosofiei) și filosofice.
Caracterizat de receptarea dreptului occidental, cu precădere francez, secolul al XIX-lea românesc este secolul în care cultura juridică reprezintă o parte mai curând marginală a culturii naționale, cu excepția Transilvaniei, unde argumentele desprinse deopotrivă din teoriile dreptului natural și cele ale școlii istorice din Germania sunt puse în serviciul afirmării identității naționale române. Dimpotrivă, în Principatele Române și apoi în Regatul României, dominația culturală a Junimii face din noul drept românesc unul dintre exemplele favorite ale ilustrării tezei formelor fără fond. Pe de altă parte însă, formația juridică a majorității oamenilor politici români și a unei importante părți a elitei culturale însăși („pătura suprapusă” despre care scria Mihai Eminescu în articolele sale din „Timpul”) a fost indirect determinantă pentru întreaga dezvoltare a culturii naționale românești, o cultură care nu se putea forma decât în contextul general al formării instituțiilor sociale. Atunci s-au pus însă bazele vectorilor de propagare și cristalizare a culturii juridice române moderne: marea reformă legislativă aferentă primei codificări majore (1864-1866), structurarea jurisprudenței aferente, fondarea facultăților de drept de la București (1859) și Iași (1860) și întemeierea Societății juridice (corespondentul „Junimii” în domeniul dreptului) și a presei juridice naționale (mai întâi, în 1871, a revistei „Dreptul”, urmată în 1891 de „Curierul judiciar”). Doctrina se manifestă la stadiul inițial al exegezei marilor coduri și comentariilor actelor normative mai importante, cu puternice importuri străine, în așteptarea marilor sinteze, cu amprente de originalitate.
Spre sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, cu precădere după Primul Război Mondial, această situație se modifică radical. Prin tratate, comentarii și, nu în ultimul rând, revistele de specialitate, a căror apariție era deja consolidată, doctrina juridică românească se structurează și dobândește prestigiu cultural, iar consolidarea profesiilor juridice le conferă magistraților și avocaților prestigiu social și, nu în ultimul rând, economic. În condițiile în care problemele structurale ale României Mari nu mai puteau fi abordate fără recursul la identitatea normativă a societății românești și la rolul pe care dreptul însuși trebuia să îl joace în reașezarea de după marele război, problemele dreptului românesc modern devin parte a marilor dezbateri culturale. Dintr-un ansamblu de cunoștințe tehnice rezervate unei pături înguste de specialiști, cultura juridică devine acum cu adevărat parte a culturii naționale, iar dreptul românesc – a cărui formare fusese deja studiată îndelung și controversat de către istorici – dobândește o relevanță culturală de prim ordin. Ajunsă la maturitate, doctrina juridică românească devine capabilă să intre în dialogul internațional de idei, iar jurisprudența ajunge la soluții îndrăznețe, cu profunde implicații novatoare și chiar cu rezonanțe în dreptul comparat, precum cea privind controlul judecătoresc al constituționalității legilor (1912). Reunificarea juridică a spațiului istorico-geografic românesc a generat noi preocupări teoretice, uniformizări normative, jurisprudențiale și de practici juridico-culturale, iar progresele generate în domeniu au permis primele dezvoltări semnificative de filosofie și gândire juridică românească. În acest context, apar primele contribuții românești majore la știința dreptului penal (V.V. Pella) și practica dreptului internațional (N. Titulescu).
Această evoluție atât de promițătoare – ca de altfel întregul parcurs istoric al României – va fi întreruptă în mod brutal prin instaurarea regimului comunist după 1947. Dreptul devine un simplu instrument al instaurării, menținerii și exercitării puterii politice totalitare, iar doctrina juridică o simplă componentă a discursului politico-ideologic unic, nu doar rupt de realitatea socială, ci și îndreptat de-a dreptul împotriva acestei realități, care trebuia înlocuită cu noua „societate socialistă multilateral dezvoltată”. Oricât de salutare pentru salvgardarea unei minime consistențe interne a dreptului românesc, eforturile specialiștilor de a prezerva în cadrul doctrinei un domeniu autonom al tehnicii juridice au contribuit și ele, aparent paradoxal, la regresul culturii juridice românești, dreptul pierzându-și aproape în totalitate prestigiul cultural pe care și-l dobândise în perioada interbelică. Regresul înregistrat în acest mod a fost major pentru știința și cultura juridică românească, cu prețul dureros al unei întârzieri greu recuperabile în planul evoluțiilor ideilor și practicilor culturale.
Care ar putea fi perspectivele secolului XXI? Din multe puncte de vedere, drumul parcurs astfel de dreptul românesc pare a fi asemănător celui din secolul al XIX-lea: delimitare față de dreptul perioadei anterioare, receptare masivă a unor reglementări și cunoștințe preponderent tehnice din Occident, edificare doctrinară și instituțională masivă, cel puțin sub aspect cantitativ. Ca și atunci însă, integrarea acestui drept în dezbaterile culturale privind identitatea societății românești – dincolo de imitațiile superficiale și politic corecte ale ideologiilor human rights încă la modă – și asimilarea lor corespunzătoare se lasă încă așteptată. Și lucrul cel mai important, construirea noii culturi juridice românești presupune, înainte de toate, reînnodarea tradiției, recuperarea timpului pierdut și un efort creator de dezvoltare și afirmare identitară, în paradigmele integrării unional-europene și afirmării fenomenului mondializării. O provocare majoră deopotrivă a vieții juridice și a societății românești.
În orice caz, dreptul la cultură și cultura juridică reprezintă astăzi repere majore ale identității naționale și punți indispensabile în concertul popoarelor într-o lume mondializată.
Prof. univ. dr. Mircea DUȚU