13 sus-1În ziua aniversării nașterii lui Nicolaus Copernic (19 februarie), prin intermediul unei conferințe organizate în cadrul Institutului Polonez din București, Asociația Secular-Umanistă din România (ASUR) a anunțat lansarea Concursului Național „Nicolaus Copernic”, destinat instituțiilor din învățământul preuniversitar. Tema concursului din acest an este „Cum a apărut și cum evoluează Universul?”. Obiectivul principal al concursului este acela de a crește și de a încuraja interesul pentru știință și, în particular, pentru astronomie al elevilor din învățământul preuniversitar pe de o parte, și pe de altă parte, de a scoate în evidență atât calitățile creative ale elevilor, cât și cunoștințele acestora în domeniul astronomiei și nu numai. Evoluția Universului reprezintă atât o problemă fundamentală, cât și o eternă enigmă. Cum poate o minte să depășească limitele impuse anterior de altele, dar și să se autodepășească cu scopul descoperirii? Și poate cea mai temută întrebare: Cum a început evoluția și expansiunea Universului?
La concurs s-au înscris 177 de școli din întreaga țară, printre acestea aflându-se și Colegiul Alexandru cel Bun, din Gura Humorului. Proiectul propus de echipa de la Colegiul Alexandru cel Bun – echipa de proiect formată din elevi din clasele a IX-a și a X-a, coordonată de profesorii Sorin-Iulian Tănase, Florin Batîr și Ilie Aurel Chichifoi – are ca temă Evoluția Universului de la origini până în prezent și își propune o abordare atât cosmologică, cât și una filozofică a problemei-suport, dezvoltând o armonie științifică între concretul faptelor care au declanșat Big Bangul și expansiunea ulterioară a Universului, dar și a misiunilor spațiale de înțelegere și cunoaștere a ceea ce se întâmplă dincolo de stele.
Proiectul se desfășoară în mai multe etape, după cum urmează: etapa I a constat în pregătirea și amenajarea spațiului unei expoziții care are ca temă Big Bangul. Pornind de la adevărate dezbateri, furtuni de idei mereu inovatoare, am decis ca fiecare participant al proiectului să își pună în aplicare imaginația, pentru a contribui la o diversitate atât ideologică, cât și estetică a expoziției finale. Cu toate deciziile luate în considerare, poate că cel mai greu pas a fost totuși proiectarea (deocamdată imaginară) a reprezentării marii explozii, Big Bang. Să fie un vulcan soluția? Sau mai bine un flux de imagini desprinse din diferite galaxii? Cine știe, poate un colaj de frânturi de material, nasturi și secrete din sertarele mărunte ale bunicii ar putea să cuprindă de fapt esența evoluției… Avalanșe de idei, dar nici măcar una potrivită portretului apolinic al desprinderii particulelor spre devenire… Și astfel, rătăciți în frica de a ne impune insurmontabil un obstacol în calea realizării proiectului, cea mai tăcută umbră a ființei noastre ne-a oferit un răspuns interogațiilor retorice: TIMPUL. Trebuie să oferim timpului locul revendicat în cadrul evoluției Universului, căci orice spațiu se înscrie irevocabil într-o perioadă determinată de timp. Acest element sperăm că va surprinde ca abordare particulară a temei și de aceea dorim să păstrăm temporar secretă maniera de prezentare…
Etapa a II-a a presupus realizarea unui film și publicarea acestuia în media și pe rețelele de socializare, tema acestuia fiind expansiunea Universului. După aproximativ trei săptămâni de lucru intens, filmul a fost realizat de elevul Mădălin Pop, din clasa a X-a B (https://www.youtube.com/watch?v=vudY-DsGFv8). Etapa a III-a va presupune observații în aer liber cu ajutorul unui telescop model Omegon-N-203-1000-EQ-500, identic cu unul dintre cele folosite la proba observațională din cadrul Olimpiadei Internaționale de Astronomie și Astrofizică 2014 (Suceava – Gura Humorului). În cadrul acestei etape a proiectului vor avea loc dezbateri pe tema concursului, dezbateri la care se preconizează participarea unor specialiști în domeniul astronomiei și astrofizicii.
Astfel, știm cu certitudine că proiectul nostru va fi altfel; că va cuprinde o machetă a timpului sub forma unei explozii și că va fi coordonat cu dibăcie de mințile (și mâinile) profesorilor, mereu alături de noi în demersurile noastre educative; că va prezenta informații despre cele mai recente misiuni ESA (European Space Agency) și despre ambigua „Teorie a Totului”; că va surprinde prin culoarea elaborată de adevărata imixtiune de candoare, dorință și imaginație din sufletele noastre, cu care debutăm în desfășurarea acestui proiect; că va fi mai presus de toate o experiență memorabilă, care ne va învăța atât pe noi, elevii participanți, cât și pe profesorii coordonatori ai colegiului nostru ce înseamnă munca în echipă, cu scopul studierii originii și evoluției Universului.
Concursul Interșcolar „Nicolaus Copernic” este organizat de Asociația Secular-Umanistă din România (ASUR) și sponsorizat de System Plus, partener HP și Dell în România. Parteneri: Institutul Polonez din București, Institutul Astronomic al Academiei Române, Agenția Spațială Română (RoSA), ESERO România și Agenția Spațială Europeană (ESA). Parteneri media: Hotnews, Știință și Tehnică, Radio România Cultural. Proiectul propus de elevii de la Colegiul Alexandru cel Bun se bucură de sprijinul material și logistic al doamnei director Mihaela Ursaciuc.
Amallya ISTRATE, clasa a IX-a A,
Prof. Sorin-Iulian TĂNASE,
Colegiul Alexandru cel Bun,
Gura Humorului, Suceava

Așteptăm la redacție materiale (educație, didactică, pedagogie, reformă, cultură, societate, opinii etc.) pentru a le publica în revista tipărită și pe site-ul revistei “Tribuna învățământului”.

Distribuie acest articol!