manualeCriza manualelor continuă să se adâncească. Confuzia crește de la o zi la alta. Licitația de manuale școlare pentru clasele I și a II-a a fost suspendată după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a hotărât cu două săptămâni în urmă să ia această decizie. În contestația nr. 44/24.04.2014, s-a solicitat CNSC „anularea în parte a documentației de atribuire și obligarea autorității contractante la eliminarea cerințelor nelegale și refacerea documentației de atribuire în conformitate cu normele legale și principiile impuse de OUG nr. 34/2006; în subsidiar, în măsura în care nu pot fi dispuse măsuri de remediere, anularea procedurii în conformitate cu prevederile art. 209, alin. (1), lit. c) din OUG nr. 34/2006”.
Decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor de suspendare a determinat la rândul ei CNEE să facă o plângere la Curtea de Apel, prin care cere „anularea suspendării pe motiv de interes național” și că MEN a fost transparent, a dat toate specificațiile și metodologiile de acum un an, acestea rămânând neschimbate de atunci și până în prezent. Între timp, cele 30 de zile care trebuie să treacă de la suspendarea licitației de manuale și până la soluționarea contestației continuă să se scurgă, în vreme ce criza se adâncește de la o zi la alta, împingând reforma manualelor școlare spre un deznodământ așteptat, se pare, de cea mai mare parte dintre actorii implicați: suspendarea licitației pentru anul în curs sau renunțarea la varianta digitală a manualelor.
 
Se preconizează că licitația pentru noile manuale școlare va întârzia cu aproximativ două luni din cauza contestațiilor. În aceste condiții, Ministerul Educației Naționale s-a văzut nevoit să stabilească o nouă dată pentru depunerea ofertelor, după ce mai multe com­panii și Fe­derația Editurilor din România au avut obiecții față de documen­tația de atribuire. Pentru mulți dintre editorii de carte școlară se ridică în momentul de față întrebarea: vor putea să scoată în timp util manualele și variantele lor digitale? Și dacă da, dată fiind întârzierea cu două luni a licitației, când vor ajunge manualele pe băncile micuților de clasa I și a II-a? În luna decembrie? Ce se va `ntâmpla mai departe? Se va renunța la manualele după care au învățat până atunci, iar cei mici vor trece direct pe manualele cu totul noi, făcute conform altei programe și însoțite de variantele pe suport electronic?
În cadrul unei întâlniri informale care a avut loc săptămâna trecută la sediul Uniunii Editorilor din România, Claudiu Istrate, direc­torul executiv al UER, a spus că Uniunea a demarat o acțiune `n contencios la Ordinul
Nr. 5559, document aprobat în 22 noiembrie 2013 și făcut public în 14 martie 2014. Ne amintim, acest ordin de ministru privind meto­dologia de licitare pentru noile manuale școlare, modifi­cările din mers ale regulilor jocului și lipsa de trans­parență, dublată de mimarea unui dialog minister-editori, existent doar la nivelul figurilor de stil, a dus la actuala criză în care a căzut reforma manualelor și deci a învăță­mân­tului: editorii suspectează MEN de joc dublu și de un plan secret care ar proteja numele editurii câștigătoare la licitația de manuale de anul acesta, în vreme ce Ministerul Educației acuză corpul editorilor de carte școlară că își susțin doar interesele financiare, în opinia MEN acestea neurmă­rind decât beneficiul propriu, cu riscul de a compromite reforma manualelor.
Reamintim că, la rândul său, cu o săptămână în urmă, Asociația Cartea Școlară a cerut Ministe­rului Educației, prin intermediul unui comunicat de presă, să hotărască dacă mai este sau nu oportună, în condițiile de față, această licitație, aducând drept susținere mai multe argumente: licitația a fost lansată în mod oficial foarte târziu; Ministerul Educației a făcut public abia pe 1 martie 2014 Ordinul de Ministru Nr. 5559, din noiembrie 2013; în termenul scurt pus la dispoziție este foarte dificil ca editurile să realizeze manuale de calitate, iar dacă se ia în calcul și realizarea manualului digital, timpul pe care l-ar mai putea avea la dispoziție editorii ar fi și mai scurt, iar misiunea acestora ar deveni impo­sibilă. ACS mai acuza în comu­nicatul amintit calendarul licita­ției, imposibil de respectat în mo­mentul de față. „La toată această atmosferă de confuzie generală, conchidea ACS, se adaugă și faptul că MEN a modificat pe ultima sută de metri condițiile de participare la licitație, schimbând din mers regulile jocului. (…) Tuturor acestora li se adaugă un fapt de extremă gravitate: metodologia și criteriile licitației creează un cadru compe­tițional extrem de dificil, care favorizează discriminarea. În acest context, nu pot ieși câștigătoare decât două sau cel mult trei edituri. Niciuna dintre editurile de carte școlară implicate în procesul  licitației de manuale nu vrea să se gândească ce ar însemna eșecul acestei reforme.
Ne putem aștepta la un scandal de proporții, care s-ar putea extinde până la instituțiile europene și care nu va face altceva decât să adâncească și mai mult criza din învățământ.”
Potrivit editorilor, în România, de 20 de ani, manualele achiziționate de Ministerul Educației participă la o licitație pe criterii de conținut și de preț, iar școlile nu pot folosi manuale care nu au câștigat o astfel de licitație. Pentru învățământul obligatoriu, manualele sunt achiziționate de MEN, centralizat. Editorii de carte se plâng de ani de zile că ministerul nu are un sistem anual de organi­zare de licitații pentru manuale noi și, drept consecință, acestea neputând apărea anual, s-a ajuns în situația în care cel mai nou ma­nual la noi are opt ani. Ultima licitație de manuale organizată de Ministerul Educației Naționale a avut loc în 2006, pentru manuale de clasa a IV-a, tot în acel an realizându-se și ultima evaluare de conținut la manualele pentru piața liberă la clasele a XI-a și a XII-a. Există posibilitatea ca anul acesta elevii de clasa I și a II-a să beneficieze de manuale noi, și la standardele învățământului european? Răspunsul se află `n dialogul dintre minister și edituri, prin care poate fi găsită soluția ieșirii cu fruntea sus din actuala criză. Un lucru este cert: școala are nevoie nu numai de manuale noi, ci și de manuale de calitate, realizate după toate exigențele educației de la `nceputul mileniului III.
 
Marcela GHEORGHIU
 
 

Distribuie acest articol!