Stimată doamnă director, vă caracterizează, se pare, dragostea față de cei mici, profesionalismul și devotamentul, iar școala pe care o conduceți se caracterizează printr-un nivel ridicat al actului educațional, cel puțin aceasta este percepția cvasi generală.
Mă consider privilegiată pentru oportunitatea vieții… a face carieră în Școala Gimnazială Avram Iancu… a fi învățătoarea a cinci generații de copii, mama a doi elevi ai acestei școli, dascălul multor generații și directorul școlii de opt ani. Privind în urmă la cei 28 de ani care m-au susținut și m-au consacrat profesional în această organizație școlară, care este a doua familie pentru mine, mă consider în deplină legitimitate să emit judecăți de valoare în privința acestei instituții.
Instituția noastră este o școală deschisă, care promovează egalitatea de șanse pentru toți cei care au nevoie de educație, devenind un centru de resurse educaționale oferite comunității prin furnizarea de programe educaționale moderne și dezvoltarea interacțiunii cu mediul social, cultural, economic.
Școala Gimnazială Avram Iancu are ambiția de a se afirma în continuare și de a se impune în rândul unităților de învățământ cu blazon, cu o echipă de dascăli de înaltă ținută academică, cu performanțele elevilor noștri la concursuri, olimpiade școlare și evaluări naționale, precum și cu un ambient școlar de talie europeană.
Ne-am structurat astfel oferta educațională încât aceasta să respecte nevoile de educație ale copiilor într-o lume a schimbării, formându-le competențe care să le permită adaptarea proactivă la mediul dinamic. Cred în valorile profesionale formate și afirmate de-a lungul timpului în această școală, în capacitatea și competențele corpului profesoral de a obține și menține la standarde ridicate performanțele elevilor. Sunt suficiente motivele care îmi susțin această certitudine… dorința cât mai multor elevi de a studia la școala noastră, numeroasele succese obținute la concursuri, olimpiade școlare și inserția elevilor noștri în instituții școlare cu blazon.
O altă mare bucurie care mă încearcă de multe ori este atunci când am prilejul să-i aud pe părinții elevilor apreciind instituția noastră, unde copiii lor sunt instruiți și educați impecabil de către dascălii lor dăruiți profesiunii alese.
Care sunt rezultatele, performanțele care vă recomandă ca școală a calității?
Mai presus de statistici, performanțele majore ale noastre sunt: menținerea unui standard ridicat de instruire, disciplină și curățenie într-o școală de masă, instruirea diferențiată în funcție de potențialul fiecărui elev, admiterea tuturor absolvenților școlii la liceele și specializările dorite, renumele pe care l-am creat în urma rezultatelor obținute la examene de evaluare națională, teste Cambridge, concursuri școlare, olimpiade, concursuri sportive, culturale, proiecte și parteneriate.
Colaborăm fructuos în cadrul numeroaselor proiecte locale, județene, interjudețene, naționale și mondiale cu instituții școlare din mediul preuniversitar și universitar, cu Primăria Oradea, ISJ Bihor, diverse ONG-uri și agenți economici. Învățăm continuu pe linie didactică și managerială prin activități de perfecționare și cercetare, prin inițierea și participarea la conferințe și simpozioane, dar și prin publicarea de articole și redactarea de reviste.
De asemenea, ne recomandăm ca promotori ai educației ecologice prin numeroasele acțiuni de promovare a acestor valori în rândul instituțiilor bihorene; suntem prima școală gimnazială din Bihor care a dobândit statutul internațional de Eco-Școală, statut pe care îl mențin și care ne distinge și ne privilegiază.
De ce se învață bine la „Avram Iancu”? Care este secretul nivelului ridicat de pregătire?
Este o întrebare legitimă pentru orice potențial beneficiar direct sau indirect al școlii noastre. Consider că în oricare organizație școlară, bunele orientări depind de strategia managerială pe care o concepe și o implementează boardul instituției. Ca urmare, considerăm că viziunea și misiunea școlii noastre trebuie să se concentreze pe următoarele opțiuni strategice care să ne diferențieze prin calitate de celelalte instituții școlare de masă: dezvoltarea unui sistem educațional centrat pe elev; promovarea unui management eficient cu accent pe cel de contingență; `nscrierea unității în modelul „organizației care învață”, abordând un curriculum aflat sub semnul eficienței și eficacității, construit pe nevoile actuale și de perspectivă; stimularea dezvoltării modelului „dascălului de carieră”; modernizarea și dezvoltarea bazei materiale a școlii în vederea promovării unui învățământ european; promovarea unui parteneriat viabil și eficient cu comunitatea locală. De asemenea, în acest an am fost apreciați cu calificativul excelent, de către Comisia de evaluare externă a ARACIP, pentru caracterul unic al bazei materiale, evidențiat prin segmentarea spațiului școlar extrem de generos, organizat eficient și ergonomic. Astfel, elevii clasei pregătitoare și clasei I au acces separat și își derulează activitățile într-o zonă distinctă, adaptată particularităților de vârstă, fiind izolați de ceilalți elevi. Tot în această zonă este amenajată o sală de relaxare/dormitor, sală de mese, curte pentru activități recreative și jocuri.
Care este povestea acestei școli? De ce numele acestui mare patriot-martir național?
Într-o vreme când copiii noștri își caută modelele în mass-media, școala are o sarcină uriașă în a-i orienta spre adevăratele valori umane și naționale. Numele școlii noastre nu a fost ales întâmplător, este numele celui care și-a pus întreaga viață în slujba idealului național. Faptele și personalitatea lui Avram Iancu sunt în fiecare an sursă de inspirație pentru concursul „Avram Iancu în conștiința neamului românesc”, ajuns la a XX-a ediție. Concursul se desfășoară în parteneriat cu Asociația Cultural-Patriotică „Avram Iancu”, Filiala Bihor, la nivelul municipiului Oradea. Și poate nu exagerăm dacă îl cităm pe Avram Iancu, care spunea: „Să punem pumnul în pieptul furtunii, că de nu, pierim”. În plină perioadă a globalizării, redescoperirea marilor personalități naționale imprimă tinerei generații modele de acțiune și idealuri prin care valorile românismului să fie perpetuate.
Vă considerați un model al calității în educație?
Dacă pornim de la premisa care susține calitatea educației pe baza „valorii adăugate”, adică în funcție de ceea ce școala, educația adaugă la „zestrea” de cunoaștere, deprinderi, atitudini, competențe generale existente deja la nivelul indivizilor, grupurilor și comunităților, Școala Gimnazială Avram Iancu are șansa de a corobora resurse diferite: de natură curriculară, materială, umană, ambiții, seriozitate, competență, creativitate, astfel încât toate acestea în mod sinergic să contribuie la conturarea unui real brand al calității în educație.
Ne mândrim cu toți absolvenții școlii noastre, între care distingem personalități care au marcat viața orașului nostru și a învățământului bihorean: primar, consilieri, profesori universitari, inspectori școlari și directori de instituții de învățământ.
Care sunt direcțiile în care sunt pregătiți elevii din școala dvs.?
Școala Gimnazială Avram Iancu susține o educație în schimbare, orientată spre valori democratice și umaniste, care oferă șansa fiecărui copil și cadru didactic de a atinge propria excelență, într-un mediu stimulativ, pentru a deveni cetățean european activ, într-o societate a cunoașterii, competitivă și dinamică. Elevii școlii noastre își formează de mici deprinderi civice sănătoase, în primul rând de a respecta cu strictețe regulile școlii. Mulțumită acestei realizări, în școala noastră copiii învață și se joacă într-o ambianță deosebită, în siguranță și în ordine.
Este remarcabilă și integrarea socială reală a elevilor care provin din centre de plasament, copii cu cerințe educative speciale sau familii cu părinți sociali (mai mult de 10% dintre elevii noștri). Copiii învață astfel să fie toleranți, empatici, iubitori și sensibili la nevoile speciale ale semenilor.
Un învățământ de calitate pornește de la temelie, adică de la baza materială. Ce ne puteți spune despre dotările școlii pe care o conduceți?
Dacă ne referim la segmentul bază materială, precizez că în perioada 2010- 2012, școala noastră a fost reconstruită la standarde europene, în cadrul POR 2007-2013 (REGIO), proiect a cărui valoare totală a fost de 8.211.976,80 lei – Proiectul „Reabilitare, modernizare, extindere și dotări la 2 corpuri de clădire”. Obiectivele acestui proiect au fost: reabilitarea, modernizarea, extinderea și dotarea a unei suprafețe de 3 453,39 mp; crearea posibilităților sporite de predare și îmbunătățire a activității școlare a elevilor într-un mediu propice și în condiții optime, precum și pentru o mai bună reputație a școlii; creșterea gradului de accesibilitate în spațiile școlare; introducerea unor funcțiuni noi cu scopul creșterii performanțelor școlii: mansardarea corpului C, sală de conferințe, sală multifuncțională, cabinete la mansardă, cabinete CEAC, de logopedie, de consiliere psihologică, de muncă educativă, AEL, de informatică, fizică, chimie, biologie, matematică, limba română, limbi moderne, religie, geografie, magazie pentru lapte-corn, arhivă, cabinet medical; dotarea cu echipamente IT pentru procesul de învățământ, introducerea rețelei de internet, a programului AEL, videoproiectoare, fiecare sală de clasă fiind dotată cu calculator conectat la internet; dotarea cu mobilier în ambele corpuri de clădire: bănci, scaune, catedre, dulăpioare pentru fiecare elev.
Tot în această perioadă am construit din fonduri extrabugetare și ale Consiliului Reprezentativ al Părinților o sală de clasă în aer liber (în livada școlii) și am achiziționat jaluzele, table SMART atât la școală, cât și la grădiniță, videoproiectoare și copiatoare; de asemenea, s-a realizat construirea de noi porți și garduri de împrejmuire, conectarea instituției la canalizarea orașului și asfaltarea curții și a trotuarelor care împrejmuiesc spațiul școlar.
Cum stați la capitolul digitalizare, un deziderat de o excepțională importanță pentru MECS?
În toate clasele, cabinetele și laboratoarele funcționează câte un calculator și un videoproiector (fix sau mobil). Foarte multe lecții, teste, concursuri se desfășoară cu aceste resurse logistice, în clase, în sălile cu table Smart sau în cele trei cabinete cu calculatoare. Utilizăm manualele digitale la clasele mici fără impedimente și cu soft educațional (AEL și multe altele).
Practicăm o comunicare de tip global, concretizată la nivelul instituției pe paliere verticale și orizontale de tip ascendent și descendent, prin poșta electronică și grupuri de socializare. Perfecționarea colegilor noștri a inclus cursuri de pregătire în domeniul operării pe calculator și a folosirii softurilor educaționale. Colegii noștri au la dispoziție, în sala profesorală și cabinete metodice calculatoare, imprimante și copiatoare pentru pregătirea lecțiilor. Utilizarea platformelor informatice dedicate (SIIIR, Edusal, BDNE, EN, clase pregătitoare, transmiterea subiectelor la examene etc.) se realizează eficient și la timp.
Care este crezul dvs., în calitate de dascăl și de director, față de această școală de înaltă ținută valorică?
Am convingerea că deviza care ne călăuzește toate acțiunile școlare și extrașcolare, „Competență fără concurență”, ne va conferi statutul privilegiat al instituției care învață și care ne va poziționa în topul școlilor performante. Dacă este să gândim o ierarhie a valorilor instituționale din învățământul preuniversitar bihorean, Școala Gimnazială Avram Iancu, din Oradea, ar ocupa cu siguranță unul din locurile fruntașe, bucurându-se de prestigiu și notorietate în spațiul plin de noblețe al oamenilor școlii, de mândria și recunoștința celor care au absolvit aici, de aprecierea și venerația întregii societăți civile, a generațiilor de elevi care au învățat și învață rosturile cunoașterii și ale vieții în acest „templu sacru” al școlii românești contemporane.
În concluzie, ceea ce se întâmplă în activitatea Școlii Gimnaziale Avram Iancu, din Oradea, se referă la arta de a instrui și a educa generația mileniului III, de a pregăti aceste generații să găsească răspunsurile potrivite la provocările zilei de mâine. Am convingerea că elevii și echipa noastră de dascăli se află pe traiectoria ascendentă a devenirii învățământului românesc, catalizându-și acțiunile pe direcția redimensionării continue a calității, sporirii și menținerii notorietății de care se bucură această instituție școlară din municipiul nostru. Ar fi foarte multe de spus despre Școala Gimnazială Avram Iancu, din Oradea, dar închei aici, gândindu-mă la eforturile comune ale dascălilor, elevilor și părinților, legați spiritual de această școală, de a păstra prestigiul obținut de-a lungul anilor prin studiu intens, muncă și chiar sacrificiu de sine. Deci îndemnul meu ar fi următorul: Competență fără concurență pentru acces la prestigiu!
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU