Consiliul Național al Elevilor reacționează față de recenta declarație a șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, potrivit căreia există posibilitatea renunțării la folosirea testelor non-invazive pe bază de salivă în unitățile de învățământ, în cazul în care specialiștii vor constata că acestea sunt ineficiente, iar ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a spus că această informație nu ar fi ajuns în atenția Ministerului Educației.
Astfel, într-un comunicat de presă elevii reclamă lipsa de coerență din declarațiile guvernanților, „care, la aproape doi ani de la debutul pandemiei, par că încă nu au înțeles faptul că una din cele mai mari priorități pe care ar trebui să le aibă la acest moment este menținerea unui dialog constant, atât la nivel instituțional, cu autoritățile responsabile de implementarea măsurilor de prevenție împotriva coronavirusului, cât și cu partenerii de dialog social, care să fie axat pe identificarea unor soluții la problemele care sunt din ce în ce mai des semnalate din teritoriu. Astfel, impredictibilitatea din sistem și lipsa de asumare a unor decizii ferme și adaptate contextului în care ne aflăm nu fac altceva decât să degradeze calitatea învățământului, dar și să expună elevii și personalul din învățământ la riscuri deosebit de crescute din punct de vedere epidemiologic”.
Mai mult, elevii consideră că testarea este un act indispensabil pentru menținerea școlilor deschise cu prezență fizică. „La acest moment, atragem atenția asupra faptului că menținerea procesului de testare a elevilor și profesorilor reprezintă, poate, unică metodă prin care autoritățile pot asigura un minimum de siguranță pentru elevi și profesori, testele reprezentând, în fond, un mijloc prin care putem preveni apariția unor forme severe de boală în rândul celor implicați în actul didactic”, se spune în comunicatul CNE.
Reprezentanții elevilor subliniază faptul că lipsa unor măsuri complementare, care să reducă semnificativ riscurile de infectare din comunitățile școlare, precum descentralizarea deciziei de suspendare a cursurilor fizice, prin adoptarea unei matrici de calcul a riscului epidemiologic dintr-o unitate de învățământ, introducerea obligativității testării bisaptamanale pentru elevii și personalul didactic, nedidactic și auxiliar, modificarea pragului de infectari la care se decide suspendarea cursurilor cu prezența fizică a unei clase/a unei școli sau stabilirea unui prag de incidență de la care să se dispună trecerea la cursuri exclusiv online, „ne aduce în poziția în care suntem obligați să privim cum clasele din România ajung să își închidă, rând pe rând, ușile sau cum numărul de elevi și profesori infectați crește de la o zi la alta într-un ritm îngrijorător”.
Mai mult, CNE își exprimă dezacordul cu privire la abordarea Ministerului Educației și a Ministerului Sănătății, care, spun elevii, până în prezent, nu au răspuns solicitării venite din partea elevilor reprezentanți de a organiza o întâlnire de lucru, „în cadrul căreia să fie aduși la aceeași masă decidenți, experți în epidemiologie și reprezentanți ai membrilor comunității școlare, în așa fel încât să fie identificate soluții la problemele întâmpinate în teritoriu și să fie discutate”.
„Din nou, stânga nu știe ce face dreapta în Guvernul României, motiv pentru care ne putem pune o legitimă întrebare referitoare la importanța pe care autoritățile o acordă măsurilor ce trebuie adoptate în vederea asigurării siguranței pentru milioane de elevi și profesori. Acum, mai mult că oricând, avem nevoie ca testarea cu teste non-invazive să continue, iar suspendarea acestui proces ar reprezenta o lipsă clară de responsabilitate din partea autorităților, în contextul în care vârful celui de-al cincilea val nici măcar nu a fost atins”, spune Robert Avram, președintele interimar al Consiliului Național al Elevilor.