Universitatea Constantin Brâncuși, din Târgu-Jiu, prin Facultatea de Științe ale Educației și Management Public, în parteneriat cu Centrul de cercetare interdisciplinară „Konrad Adenauer”, a organizat la Târgu-Jiu, la sediul Universității din Campusul Studențesc Debarcader, str. Tineretului, nr. 4, în ziua de 14 mai 2016, Conferința științifică națională „Educație și Dezvoltare Socială”, cu participarea unor personalități de marcă ale vieții științifice și academice din Gorj și din țară.
Conferința este considerată un real succes mediatic și științific de nivel academic deosebit de amplu și de complex, fiindcă s-a desfășurat pe trei secțiuni importante: secțiunea întâi – „Reformele Educației”, secțiunea a doua – „Politică, administrație, societate”, și secțiunea a treia – „Abordări și interpretări interdisciplinare în domeniul științelor umaniste”. În cadrul dezbaterilor în plen au conferențiat domnii: Adrian Gorun, președintele Senatului Universității Constantin Brâncuși, despre „Entropia și puterea politică. Spațiul și timpul – o perspectivă generală”, Adrian Basarabă (Timișoara): „Analiza comportamentului electoral la alegerile prezidențiale din 2014 în regiunea Banatului”, Paul Duță (București): despre „Triunghiul Etiopia-Eritreea-Djibouti”, Florin Müller (București): despre „Conceptul de revoluție în ideologia fascismului; cazul românesc”, și directorul IPPASE Tg.-Jiu, domnul prof. univ. dr. George Niculescu, despre „Regândirea politicii de administrare a moștenirii brâncușiene la nivel local”.
„Puterea este ambiguă prin efectele și atributele ei antientropice”
Adresând un cuvânt de „Bun venit” oaspeților din țară, domnul prof. univ. dr. Adrian Gorun, ca un fizician cu diplomă de specialitate în acest domeniu, a relevat faptul că teoria generală a relativității pune bazele diversității spațiului și timpului, diversitate dată de caracterul neomogen și neizotrop al acestora, de interdependența proprietăților spațio-temporale cu mișcarea și suportul ei. Astfel, spațiul și timpul capătă proprietăți specifice sub influența proceselor chimice, biologice, psiho-sociale, ceea ce ne determină să acceptăm că puterea și simbolurile ei aferente oferă societății atât mijloacele pentru asigurarea și afirmarea coeziunii interne, cât și mijloacele prin care-și exprimă „personalitatea” în raporturile cu alte comunități, mijloacele de a se situa și de a se proteja față de ceea ce îi este străin. Fiind ca un Ianus cu două fețe, ca fenomen social, puterea prezintă o multitudine de definiții și stiluri de înțelegere, fie că este vorba de putere în general, fie de puterea politică în special. Studiile de filosofie politică, istorie, drept, sociologie politică se dovedesc insuficiente în surprinderea efectelor și atributelor puterii dacă nu sunt luate în calcul studiile de antropologie politică. Tocmai de aceea, în privința ambiguității, trebuie precizat faptul că puterea trebuie să se justifice, căutându-și legitimarea și dobândindu-și legitimitatea (în sens weberian, tradițională, charismatică, legală), chiar dacă puterea este și contestată. Legitimă și contestată deopotrivă, puterea conține coordonata propriei ambiguități, înțeleasă ca proces complex și necesar, ca relație direcționată, ca autoritate legitimă, ca mecanism ce operează cu un complex de mijloace (persuasiune, influență, manipulare, coerciție etc.), ca forță individuală (alimentată de potențialul natural al individului) – puissance, sau ca forță instituționalizată (pouvoir). În încheierea cuvântului său, domnul Adrian Gorun a concluzionat că puterea este ambiguă prin efectele și atributele ei antientropice, pentru că în acest fel se comportă puterea imediată, puterea personalizată (individuală) și puterea instituționalizată în societăți predispuse mai mult sau mai puțin la entropie.
Domnul Adrian Basarabă a reiterat faptul că mai întotdeauna clivajul politic ne demonstrează că multe contexte sociale au consecințe asupra politicului pentru că ele influențează probabilitatea interacțiunilor sociale între grupuri și în interiorul acestora, afectând, astfel, fluxul informației relevante politic, în consecință, contextele sociale sunt cel mai bine definite în termenii compoziției sociale, iar în acest sens, un context poate fi înțeles drept compoziția socială a unui mediu determinat.
După ce a subliniat că fascismul s-a manifestat nu doar ca o reacție la comunism, la bolșevism, dar și ca o „revoltă împotriva transcendenței”, domnul Florin Müller a insistat pe faptul că, în ultimă instanță, fascismul a marcat deriva către dreapta a ideii de revoluție prin introducerea în dezbaterea publică a mitului violenței sociale. În acest sens, domnia sa a reiterat concepția lui Mircea Eliade potrivit căreia mișcarea legionară din România, prin antisemitismul său radical, a dovedit că reprezintă mai mult decât o structură de sectă mistică.
„Constantin Brâncuși reprezintă catalizatorul comun, vectorul de forță pentru întreaga spiritualitate românească”
În încheierea ședinței în plen, domnul prof. univ. dr. George Niculescu a susținut cu fervoare că prin anvergura personalității sale, Constantin Brâncuși reprezintă catalizatorul comun, vectorul de forță pentru întreaga spiritualitate românească, exponentul culturii românești bazate pe autenticul tradițional. Întotdeauna românii își regăsesc identitatea în opera simbolului spiritualității tradiționale românești, Constantin Brâncuși, ca liant al reconectării la originile culturii noastre tradiționale. Prin implementarea unui proiect viabil, a arătat vorbitorul, acesta poate fi un vector de dezvoltare economică în teritoriile unde este promovat. Prin urmare, este nevoie de responsabilizarea unor paliere sociale cât mai diverse, atât la nivel național și regional, cât mai ales local, pentru conștientizarea rolului pe care patrimoniul cultural îl are în păstrarea identității culturale naționale și locale, precum și a coeziunii sociale. În acest sens, cunoașterea și acceptarea patrimoniului cultural, în special a celui imobil, drept o valoare de neînlocuit pentru fiecare comunitate în parte trebuie să fie promovate prin intermediul unor mijloace diverse, cum ar fi: sistemul educațional formal, pentru care este necesară creșterea semnificativă a numărului orelor predate la elevii din toate ciclurile școlare, pentru cunoașterea patrimoniului construit, în special a celui local, serviciile publice de televiziune și de radiodifuziune, centrele de informare comunitare, prin stimularea autorităților locale, prin mijloace oferite de autoritatea centrală, în sensul susținerii importanței patrimoniului cultural local. De aceea, așa cum a atras atenția în încheiere vorbitorul, se impune permanentizarea acțiunilor de conștientizare a cetățenilor cu privire la importanța pe care o are Ansamblul Monumental de la Tg.-Jiu în legitimarea locului pe care îl ocupă România în lume.
Prin câteva observații interesante și pline de conținut, prin care a punctat, în final, semnificația conferinței de la Tg.-Jiu, domnul prof. univ. dr. Adrian Gorun a apreciat că ea se înscrie ca un moment important în fixarea reperelor identității educației românești, în condițiile în care fenomenul cel mai acut al educației este criza de identitate. De aceea, o lege a educației naționale trebuie să asigure o stabilizare a sistemului pentru cel puțin 15 ani, mai ales că „avem nevoie și de o educație a bunului simț”, în condițiile în care constatăm, de atâtea ori, că au fost maculate valorile morale și asistăm la nenumărate forme de pervertire intelectuală.
Prof. Vasile GOGONEA