Într-un parteneriat de excepție, s-a organizat conferința cu titlul „Optimizarea Sistemului de Parteneriate Școală – Familie – Societate“. Această remarcabilă reuniune științifică a fost organizată la Muzeul Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal, în colaborare cu Universitatea din Oradea, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic și Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai“ Bihor, cu generosul sprijin al Consiliului Județean Bihor și al Primăriei Municipiului Oradea. Evenimentul a avut loc pe data de 4 octombrie 2023, începând cu ora 13.00, în sala de conferințe a Muzeului Țării Crișurilor, situată pe Str. Armatei Române nr. 1/A, Oradea.
Această conferință a fost un forum de înalt nivel, aducând împreună personalități eminente din domeniul educației și psihologiei, precum și lideri de opinie în acest domeniu. Personalitățile care au susținut conferința:
1. Prof. univ. dr. emerit Marin Manolescu: Un specialist respectat din cadrul Departamentului pentru Formarea Profesorilor de la Universitatea București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, a oferit o analiză profundă și perspicace privind aspectele psihologice ale educației.
2. Prof. univ. dr. Florica Orțan: Cu un curriculum impresionant în domeniul educației, în calitate de Director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, a adus o perspectivă profundă și clară asupra parteneriatelor cheie din educație.
3. Lector univ. dr. Ovidiu Vaida: Cu expertiza sa de la Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, Facultatea de Studii Europene, și în calitate de consilier local, a dus mai departe discuția înspre zona colaborării dintre structurile administrative și cele educaționale.
4. Carmen Corina Dume: În calitate de reprezentant al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, a adus o perspectivă locală importantă și un aport valoros la discuții.
De o importanță aparte a fost contribuția semnificativă a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai“ Bihor, reprezentată de Ancuța Florina Șchiop, în calitate de Manager.
Evenimentul a fost mediat de către Prof. univ. dr. Gabriel Moisa, Managerul Muzeului Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal, care a menținut un ritm captivant și a facilitat discuții productive.
Conferința a avut ca obiectiv fundamental promovarea dialogului constructiv între diversele părți implicate în procesul educațional: școli, familii și societate. S-a subliniat esențialitatea colaborării și comunicării eficiente pentru optimizarea acestui sistem, de o importanță crucială pentru dezvoltarea tinerilor într-un mod armonios.
Subiectele discutate au fost diversificate și relevante, abordând aspecte în concordanță cu contextul social și cultural actual. Perspectivele prezentate au subliniat imperativul unei educații de calitate, fundamentată pe parteneriate solide și comunicare transparentă.
Această conferință a reprezentat o ocazie neprețuită pentru învățare și networking, iar organizarea evenimentului a fost caracterizată de profesionalism și atenție la detalii. Discuțiile intense vor stimula îmbunătățiri semnificative în sistemul educațional și în colaborarea între școli, familii și societate.
„Reconstrucția contractului pedagogic: o analiză academică a cetății educaționale“
Prof. univ. dr. emerit Marin Manolescu
Într-o lume în continuă schimbare, educația joacă un rol fundamental în formarea societății și a individului. Profesorii, părinții și elevii sunt partenerii cheie ai acestui proces educațional complex. Pentru a înțelege mai bine provocările și oportunitățile din domeniul educației, este esențială reconstrucția „contractului pedagogic“ dintre acești parteneri. Acest contract definește așteptările, responsabilitățile și contribuțiile fiecărei părți în procesul educațional.
În prezentarea sa intitulată „Cetatea Educativă“, profesorul Marin Manolescu de la Universitatea din București explorează această temă crucială. Planul dezbaterii sale este complex și acoperă multiple aspecte ale educației, precum și provocările și oportunitățile cu care se confruntă. Aceasta include:
1. Constrângeri, provocări, oportunități: Într-o lume aflată în schimbare rapidă, sistemul educațional se confruntă cu multiple constrângeri. Printre acestea se numără tradițiile învățământului românesc, care pot fi în contradicție cu ideile și practicile europene și internaționale. Pandemia a adus și ea provocări semnificative, necesitând adaptarea școlii la noi realități. Cu toate acestea, există oportunitatea de a ieși din zona de confort a școlii tradiționale și de a reconstrui procesul educațional pentru a face față cerințelor actuale.
2. Trei „profesii“ în derivă: Profesorul Manolescu identifică trei „profesii“ esențiale în educație: „profesia de elev“, „profesia didactică“ și „profesia de părinte“. Fiecare dintre aceste categorii are roluri și responsabilități distincte în procesul educațional. Elevii trebuie să-și asume responsabilitatea pentru propria lor educație, profesorii trebuie să-și dezvolte abilitățile didactice, iar părinții au datoria de a sprijini învățarea copiilor lor.
3. Cetatea educativă. Necesitatea reconstrucției „contractului pedagogic“: Autorul argumentează că pentru a face față provocărilor actuale din educație, este esențială reconstrucția „contractului pedagogic“ între toți partenerii educaționali, inclusiv elevi, profesori, părinți și comunitate. Această reconstrucție presupune o colaborare strânsă și o definire clară a responsabilităților fiecărei părți pentru a asigura succesul educației.
4. Analiza critic constructivă a curriculumului școlar: Profesorul Manolescu efectuează o analiză detaliată a curriculumului școlar din mai multe perspective. El examinează atât aspectele structurale, cum ar fi finalitățile și conținuturile, cât și aspectele funcționale, precum proiectarea și implementarea curriculumului. De asemenea, el se concentrează pe produsele curriculare, inclusiv planurile de învățământ, programele școlare și manualele, pentru a îmbunătăți procesul de predare-învățare.
5. Climatul educațional din școli: În prezentare se abordează și aspectele legate de climatul educațional din școli. Acesta include gestionarea clasei de elevi, sprijinul pentru copiii cu cerințe educaționale speciale și consilierea psihopedagogică. Crearea unui mediu școlar pozitiv și susținător este esențială pentru succesul elevilor.
Prezentarea domnului Manolescu subliniază importanța unei abordări colaborative în educație, unde toți partenerii joacă un rol esențial în formarea viitoare a societății. Reconstrucția „contractului pedagogic“ și analiza critică a curriculumului școlar sunt abordări esențiale pentru a asigura calitatea și relevanța educației în societatea modernă.
Profesorul Manolescu subliniază oportunitățile, cum ar fi zestrea genetică remarcabilă a copiilor din România și tradițiile valoroase ale învățământului românesc. El invită la o reflecție profundă asupra mediocrității în educație și identifică diverse tipuri de mediocritate și efectele acestora asupra sistemului educațional.
Prezentarea sa subliniază, de asemenea, importanța parteneriatelor educaționale și a colaborării între diferitele entități implicate în educație pentru a asigura un sistem educațional robust și eficient.
În concluzie, prezentarea domnului Manolescu oferă o analiză academică profundă și elegantă a problemelor din domeniul educației și a necesității reconstrucției „contractului pedagogic“ între partenerii educaționali. Această prezentare reprezintă o contribuție semnificativă la dezbaterea despre viitorul educației în România și în lume.
Ca o continuare a argumentului precedent, domnul lector. univ. dr. Ovidiu Vaida a adus în discuție o temă pertinentă, subliniind importanța consolidării legăturii între beneficiarii actului educațional și cadrele didactice. Argumentul principal al prelegerii sale s-a axat pe necesitatea unei cercetări profunde a percepțiilor elevilor și studenților cu privire la universul educațional. Pornind de la o astfel de înțelegere detaliată a perspectivelor acestora, cadrele didactice au capacitatea de a adapta conținuturile și metodele de predare pentru a se alinia mai bine nevoilor și așteptărilor elevilor și studenților.
Un alt aspect important, evidențiat în prezentare, a fost reprezentarea distorsionată pe care uneori cadrele didactice o pot avea cu privire la generațiile în schimbare cu care interacționează. Această constatare a subliniat necesitatea unei comunicări eficiente și a unei mai bune înțelegeri reciproce între profesori și elevi/studenți.
De asemenea, domnul Vaida a pus în dezbatere importanța unei colaborări mai strânse între instituțiile de învățământ (școli/universități) și administrație. Argumentul a pus accentul pe interdependența dintre educație și dezvoltarea comunităților, subliniind că formarea academică trebuie să fie adaptată la specificul contextului administrativ-comunitar. Domnul Vaida a evidențiat că nivelul de educație al membrilor comunității este un factor-cheie în dezvoltarea și bunăstarea acesteia, subliniind importanța formării educaționale în crearea unor comunități prospere.
Triada educației: o perspectivă detaliată asupra importanței colaborării dintre școală, familie și comunitate
Prof. univ. dr. Florica Orțan
Prezentarea doamnei prof. univ. dr. Florica Orțan, director al DPPD, din cadrul Universității din Oradea, reprezintă o analiză complexă și detaliată a conceptului de triadă educațională, alcătuită din școală, familie și comunitate. Prezentarea aduce în prim-plan o perspectivă profundă asupra modului în care aceste trei entități interacționează și influențează dezvoltarea educațională a elevilor.
În introducere se subliniază faptul că educația este un domeniu în continuă evoluție și că factorii sociali, politici, culturali, economici și religioși au un impact semnificativ asupra organizării sistemului educațional. Acest context amplu oferă fundalul perfect pentru a înțelege mai bine constrângerile, provocările și oportunitățile cu care se confruntă educația în prezent.
O parte esențială a prezentării se concentrează pe relevanța triadei familie-școală-comunitate în viața elevilor. Prezentarea argumentează că această triadă începe să se formeze încă dinaintea intrării elevilor în sistemul educațional formal. Școala, ca instituție de învățământ formal, este descrisă în detaliu, evidențiindu-se rolurile sale în organizarea mediilor de învățare, furnizarea resurselor educaționale și dezvoltarea abilităților critice ale elevilor.
Familia este prezentată ca sursa principală de iubire și sprijin pentru copii, iar comunitatea este văzută ca un context social mai amplu, care influențează mediul și bunăstarea elevilor. Aceste aspecte sunt abordate cu o atenție specială, subliniindu-se modul în care fiecare dintre aceste entități contribuie la dezvoltarea personală și educațională a elevilor.
Prezentarea nu se oprește doar la prezentarea conceptelor, ci aduce în discuție și importanța dialogului transgenerațional. Acesta este considerat un instrument esențial pentru reducerea prăpastiei dintre generații și pentru îmbogățirea experienței educaționale. În prezentare se subliniază beneficiile acestui dialog, care includ transferul de experiență de la generația mai în vârstă la cea mai tânără și contribuția adusă de generațiile tinere cu idei noi și inovative.
Doamna Orțan oferă o analiză profundă și elegantă a relației dintre școală, familie și comunitate în contextul educațional. Se oferă o perspectivă bine argumentată asupra importanței colaborării între aceste entități și sugerează strategii eficiente pentru îmbunătățirea parteneriatului lor. Prezentarea este informativă și inspirațională, care subliniază impactul pozitiv pe care îl poate avea această colaborare asupra elevilor și a relațiilor dintre generații.
Optimizarea sistemului de parteneriate școală-familie-societate
prof. Carmen-Corina Dume, Inspector pentru Educație Permanentă și Activități Extrașcolare – Inspectoratul Școlar Județean Bihor
Prezentarea doamnei prof. Carmen-Corina Dume, Inspector pentru Educație Permanentă și Activități Extrașcolare la Inspectoratul Școlar Județean Bihor, pune în lumină importanța colaborării dintre școală, familie și societate în contextul educației. Este un apel la consolidarea și promovarea valorilor sociale esențiale precum demnitatea, libertatea, democrația, egalitatea, incluziunea, interculturalitatea și toleranța, prin intermediul unei comunicări eficiente și a unei implicări active a tuturor părților implicate.
Prezentarea aduce în prim-plan contribuția esențială a fiecărei entități: școala, familia și societatea. Școala este descrisă ca un pilon central în procesul educațional, cu cadre didactice implicate și preocupate de dezvoltarea armonioasă a elevului. Familia, ca prim grup social, are rolul să ofere copilului valorile necesare pentru integrarea în mediul școlar și în societate. Societatea, prin interacțiunea cu alți semeni și specialiști, completează formarea individului.
Doamna Dume subliniază că elevul este actorul central în procesul educațional și că succesul său depinde de implicare, dorință și motivație personală. De asemenea, se recunoaște faptul că în era internetului și a informației rapide elevul are acces la multe oportunități.
Prezentarea încurajează colaborarea între școală, familie, elev și comunitate pentru a asigura educația de valoare și pentru a contribui la succesul elevului. Autorul subliniază că menirea educației este aceea de a înălța nivelul de viață al individului, comunității și umanității în ansamblu. Se promovează o viziune a educației adaptabilă, inovatoare și aplicabilă în lumea contemporană, pentru a face față exigențelor acesteia. Articolul se încheie cu o felicitare pentru toți cei implicați în educație și cu o citare inspirațională a lui Nelson Mandela, care subliniază puterea educației în schimbarea lumii.
Prof. univ. dr. Florica Orțan – Director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, Universitatea din Oradea
Articol publicat în nr. 46 al revistei Tribuna Învățământului