Conectarea caracterului unic al fiecărui copil la starea de bine a celorlalți indivizi

Conectarea caracterului unic al fiecărui copil la starea de bine a celorlalți indiviziFiecare dintre noi ne dorim să avem copii fericiți și, cu siguranță, să fim noi înșine mai fericiți și mai împliniți. Noțiunile de fericire sau stare de bine sunt complexe, iar simpla dorință de a le obține nu ne orientează prea eficient spre soluțiile cele mai bune.

Îi ajutăm pe copii să obțină succesul formându-le o mentalitate flexibilă

Martin Seligman (Flourish, 2011), fondator al psihologiei pozitive, arăta că starea de bine implică cinci elemente de bază, identificate în urma studiilor asupra vieților oamenilor cu un nivel ridicat de împlinire personală și profesională (acestea pot fi regăsite în engleză sub acronimul P.E.R.M.A.):

P – positive emotions (emoțiile pozitive)

La vârste mici, dacă sunt lăsați, copiii știu foarte bine care sunt activitățile care le aduc bucurie și se implică în ele cu ­energie.

E – engagement (implicarea)

Activitățile care îi captivează în totalitate pe copii și care le pun în valoare abilitățile și aptitudinile: să deseneze, să scrie sau să danseze. Oricare ar fi aceste activități, ele contribuie în mod esențial la starea de bine a copiilor, așa că este bine să le încurajăm.

R – positive relationships (relațiile pozitive)

Îi învățăm pe copii să își facă prieteni, să rezolve conflicte și să negocieze, astfel încât să poată păstra relațiile de prietenie.

M – meaning (semnificația)

Semnificația se naște din activitățile pe care le considerăm importante și valoroase pentru lumea din jur. Poate fi vorba de acțiuni caritabile prin care îmbunătățim viața altor oameni, de protejarea me­­diului.

A – accomplishment (reușitele sau realizările)

Succesul în diverse activități contribuie în mod evident la starea de bine, la stima de sine și la încrederea în sine. Îi ajutăm pe copii să obțină succesul formându-le o mentalitate flexibilă, bazată pe convingerea că progresul este posibil și că eșecul este o ocazie de învățare.

SMART – program educativ specific, măsurabil, accesibil, relevant, încadrat în timp

Starea de bine a tuturor celor care stau sub umbrela instituției Grădinița nr. 268 este o preocupare din geneza aces­teia. Starea de bine am creat-o prin asigurarea unui mediu favorabil stării de bine pentru toți actorii implicați în procesul educațional prin intermediul unui program educativ specific, măsurabil, accesibil, relevant, încadrat în timp – SMART, după cum urmează:

  • Mediu cald, primitor, vesel, dat de amenajarea spațiilor, curții de joacă, picturi pe pereți, mobilier modular colorat vesel, prietenos cu vârsta lor, jucării diverse și atractive, material didactic plăcut și eficient; am construit o salină pentru copii, având în vedere susținerea sănătății lor.
  • Personalul unității noastre de învățământ este o echipă serioasă, dar veselă. Lucrează cu copiii datorită faptului că iubesc copiii, au un suflet mare și cald, empatic, înțeleg nevoile și stările copiilor și ale părinților, sunt buni comunicatori și sunt plini de energie. Se ajută și se susțin de câte ori este nevoie, având în ve­­dere numărul insuficient al acestora. ­Creează situații de învățare diverse, atractive, stârnind curiozitatea și implicarea copiilor, indiferent de vârsta lor. Suntem dedicați fiecărui copil, ajutându-i să atingă potențialul maxim.
  • Acomodarea copilului e foarte im­­portantă. Acomodarea copilului se face treptat și în strânsă colaborare cu părinții. Copilul trebuie să aibă încredere și să își formeze o atitudine pozitivă, să vină cu drag și să se simtă protejat.
  • Implicarea cadrelor didactice din grădiniță, a copiilor și părinților în proiecte locale, naționale și internaționale („Educație fără frontiere“ – Republica Moldova, „eTwinning“ – parteneriate școlare europene), în activități de parteneriat cu școala, biserica, poliția, în cadrul unor concursuri, festivaluri de muzică („Do-re-mi“) și dans („Sing & dance 4 fun“), organizarea activităților în natură (activități outdoor), acțiuni caritabile și de voluntariat prin care îmbunătățim viața altor oameni, acțiuni pentru protejarea și sănătatea me­diului (activități în parteneriat cu diferite ONG-uri), vizionări de spectacole de teatru, vizite, excursii; activitățile aduc bucurie copiilor și ei se implică în ele cu multă energie.
  • Ne aliniem la nevoile moderne de comunicare și de educare, folosind mo­­dulele specializate de pe platforma Kinderpedia; comunicarea rapidă prin grupurile de whattsup cu părinții.
  • Hrană sănătoasă, diversificată, meniu de calitate stabilit cu ajutorul nutriționiștilor; prezentarea, gustul și plăcerea de a mânca ceea ce își doresc le creează copiilor o stare de bine.
  • Asigurăm condiții esențiale: siguranță, igienă, sănătate și confort. Asta e ceea ce ne-a făcut să câștigăm încrederea părinților (transparență maximă-comunicare eficientă). Copiii sănătoși sunt mai fericiți și zâmbesc mai mult.

Copiii învață cel mai bine atunci când se simt conectați, apreciați și în siguranță

Încurajăm starea de bine a copiilor prin promovarea următoarelor dimensiuni:

1. Autonomia

  • Oferim opțiuni și posibilități de dezvoltare copiilor (învață să își stabilească obiective simple de învățare, aleg singuri reguli, tipuri de jocuri și activități, locul în care să lucreze, colegii de echipă; le formăm deprinderile de bază: să se îmbrace singuri, să mănânce singuri, să-și asume o acțiune etc.).

2. Interacțiunea

  • Cultivăm relații pozitive cu adulții din grădiniță, cu educatoarele, precum și cu ceilalți copii, bazate pe respect și grijă reciprocă.
  • Susținerea, încurajarea și acceptarea îi face să fie liniștiți și fericiți.

3. Incluziunea

  • Încurajarăm atitudinile pozitive și discuțiile despre problemele întâmpinate de copii și de familiile lor, o atitudine pozitivă și față de dificultățile întâmpinate de educatoare la grupă.
  • Îmbunătățim permanent mediul de învățare și îl adaptăm la nevoile diverse ale copiilor.

4. Mediul de învățare

  • Oferim copiilor activități de învățare care să le dea prilejul să petreacă mai mult timp la aer, să fie activi nu doar cognitiv, ci și fizic. Mișcarea fizică și oxigenarea creierului, pauzele suficient de lungi între activități îmbunătățesc capacitatea de concentrare a atenției, sporesc creativitatea.
  • Promovăm învățarea prin explorarea mediului, ceea ce duce la susținerea calității vieții și la starea de bine a copiilor.

Fiecare copil e unic pe acest Pământ, iar noi credem în conectarea caracterului unic al fiecărui copil la starea de bine a altor indivizi, ca bunăstare colectivă, care pe termen lung va forma valorile și atitudinile societății în care ei vor trăi.

Prof. dr. Georgeta MATEI – director, Grădinița Nr. 268, București

Articol publicat în nr. 51-52 al revistei Tribuna Învățământului