Concursul „Didactica Nova” și Conferințele CNIV & ICVL 2014 la Universitatea din București

2 pag 13 susPlanul operațional 2014 al Universității din București cuprinde ca plan de implementare și „Compatibilizarea programelor de studii”, și anumite redefiniri curriculare – fișele curriculare, planurile de învățământ în corespondență cu normele ARACIS, cu profilurile RNCIS și cu noile criterii de evaluare stabilite de către Senatul Universității din București (aplicabile noilor programe de studii).
 În perioada 24-25 octombrie 2014, Universitatea din București, prin Departamentul pentru Formarea Profesorilor din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, împreună cu CNIV România, organizează Concursul „Didactica Nova”, dedicat aniversării a 150 de ani de la înființarea Universității din București. Tema con­cursului se referă la un curriculum academic inovativ: conceperea, proiectarea, elaborarea și pro­mo­varea resurselor universitare digitale. Cursu­rile universitare digitale vor avea o nouă concepție prin metode didactice și pedagogice adecvate generației de tineri.
Inițiativa organizării acestei acțiuni are în vedere motivarea, stimularea și mobilizarea cadrelor didactice universitare în vederea utilizării în procesul de învățământ a noilor tehnologii și a calculatorului, a metodelor didactice și pedagogice adecvate generației de tineri. Obiectivele declarate necesită răspunderi individuale și colective, acțiuni și demersuri educaționale pentru ca studenții să fie participanți activi la propriul lor proces de învățare, pentru ca tehnologia să fie un mediator al unei educații de calitate, iar calculatorul să fie un mijloc de formare a unei noi viziuni asupra educației, cercetării și inovării.
Proiectul se va derula pe perioada unui an universitar (2013-2014) și se va realiza în parte­neriat cu universitățile Consorțiului „Universitaria”: Universitatea Babeș-Bolyai, din Cluj-Napoca, Universitatea Alexandru Ioan Cuza, din Iași, Academia de Studii Economice București, Universitatea de Vest din Timișoara. De asemenea, sunt invitate la acest parteneriat și firme de IT care sunt implicate în proiecte educaționale naționale sau internaționale, organizații și asociații educa­ționale. Rezultatele concursului vor fi cunoscute la sesiunea plenară comună a Conferințelor CNIV și ICVL de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, din 24 octombrie 2014. Concursul se adresează comunității academice (universități de stat sau private) din întreaga țară și va avea trei secțiuni: Secțiunea A: Cursuri universitare digitale pentru matematică și științele naturii; Secțiunea B: Cursuri universitare digitale pentru științe inginerești; Secțiunea C: Cursuri universitare digitale pentru științe sociale, umaniste, juridice.
Etapele concursului: Etapa I – Înscrierea; înscrierea la concurs, chiar dacă nu s-au finalizat capitole din cursul propus; perioada de înscriere este iunie 2013 – octombrie 2014, urmând ca după finalizarea majorității capitolelor sau a întregului curs să se trimită forma finală a cursului (Etapa II); Etapa II – Forma finală; trimiterea formei finale a cursului digital (eventual câteva capitole) în vederea includerii în lista cursurilor digitale ce vor intra în procesul evaluării; Etapa III – Evaluare și votare; evaluarea se va realiza prin analiza tuturor cursurilor trimise. Aprecierea acestora se va realiza prin voturi exprimate de către studenți, profesori și comitetul științific.
Perioada de înscriere este iunie 2013 – octombrie 2014 și cea de evaluare este septembrie 2014 – octombrie 2014. Premierea va avea loc pe
24 octombrie 2014, în cadrul Sesiunii plenare a Conferințelor CNIV și ICVL.
Conferințele CNIV și ICVL 2014
În perioada 24-25 octombrie 2014, Departamentul pentru Formarea Profesorilor din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, împreună cu CNIV România, organizează Con­ferința Națională de Învățământ Vir­tual (CNIV, ediția a XII-a) și The 9th Inter­national Conference on Vir­tual Learning (ICVL, ediția a IX-a). Eve­nimentul este orga­nizat în parte­neriat cu Siveco România și Com­pania Intel. Te­ma­tica celor două eveni­mente științifice se referă la utilizarea tehnologiilor moderne în educație și cercetare cu obiective privind construirea societății bazate pe cunoaștere. Desfășurate inițial la Facultatea de Matematică și Informatică (2003-2006), până în prezent aceste manifestări științifice s-au desfășurat în parteneriat cu alte universități din țară și au parcurs un itinerariu cu universități din Constanța, Iași, Târgu-Mureș, Cluj-Napoca și Brașov.
A XII-a Conferință Națională de Învățământ Virtual 2014 cuprinde cinci secțiuni: 1. Metodo­logii, Tehnologii Virtual Learning și Virtual Reality (cercetare, dezvoltare). 2. Software Educațional în învățământul universitar (proiecte și aplicații).
3. Software Educațional în învățământul preuniver­sitar (proiecte și aplicații). 4. Intel®Education – Inovare în educație și cercetare (proiecte și aplicații). 5. Training și Management Educațional (strategii, obiective, calitate).
Lucrările acceptate vor fi publicate în volumul CNIV 2014 (print și online, ISSN 1842-4708). Termenul-limită pentru trimiterea lucrărilor finale este 1 octombrie 2014.
A IX-a Conferință Internațională de Învățământ Virtual 2014 cuprinde patru secțiuni: 1. Models & Methodologies (M&M). 2. Technologies (TECH). 3. Software Solutions (SOFT). 4. Intel® Education – Innovation in education and research (IntelEdu).
Lucrările acceptate pentru ICVL 2014 vor fi publicate în Proceedings of ICVL (ISI Proceeding, print și online, ISSN 1844-8933). Termenul-limită pentru trimiterea rezumatelor lucrărilor pentru conferința ICVL este 15 august 2014.
Despre proiectele CNIV și ICVL
Proiectele CNIV și ICVL sprijină Digital Agenda 2020 și eduVision2020: Proiectele CNIV (fondat în anul 2003) și ICVL (fondat în anul 2006) sunt manifestări științifice care promovează tehnologii și metodologii inovative în educație, în cercetare și în perfecționarea continuă atât în mediul preuniver­sitar, respectiv universitar, cât și în mediul de afaceri. Structurate și organizate după principii europene și standarde internaționale, cele două proiecte promovează implementarea ideilor mo­der­ne în educația inițială și în formarea continuă, încurajează și promovează lucrul la proiecte, activitățile colaborative, metodele și experimentele științifice, gândirea creativă și intuiția, argumentația și demonstrația.
Detalii: http://150.unibuc.ro/evenimentele-facultatilor/ , http://www.unibuc.ro/d-nova/
Detalii pentru proiectele CNIV și ICVL: http://c3.cniv.ro, http://c3.icvl.eu
Conf. univ. dr. Marin VLADA,
Universitatea din București