„Competențele-cheie“ sunt adoptate de la nivel de politică a educației. Sunt implicate în promovarea unei pedagogii constructiviste, în plan epistemologic și cognitivist, la nivel psihologic. O pedagogie a complexității și integralității, susținută istoric de paradigma curriculumului, centrată asupra relației funcționale dintre competențele-cheie declarate strategic și conținuturile de bază care asigură formarea și dezvoltarea acestora prin „combinația“ optimă, între „cunoștințe – aptitudini – atitudini“. Un produs necesar în perspectiva educației permanente și a autoeducației necesare pentru integrarea culturală în societatea informațională, intrată în cea de-a doua etapă a evoluției sale, bazată pe cuceririle științifice și provocările etice ale inteligenței artificiale.
La nivel de politică a educației, evidențiem Recomandarea Consiliului UE adoptată la Bruxelles la 22 mai 2018 „privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții“ care înlocuiește Recomandarea Parlamentului European și a Consiliului din 18 decembrie 2006 „privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții“ (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene/4.06.2018, pp. 7-13).
Competenețele-cheie, elaborate și promovate de experții UE, au fost fundamentate pedagogic pe baza unor concepte care susțin viziunea curriculară a proiectului. Construcția acestuia este realizată în acord cu un set de „principii definite în Pilonul european al drepturilor sociale“, care atrage atenția asupra faptului că „într-o lume în schimbare rapidă și puternic interconectată, fiecare persoană va avea nevoie de o gamă largă de competențe“. În cadrul creat, ele reprezintă „competențele-cheie“ care îndeplinesc o dublă funcție pedagogică și socială, cu caracter obiectiv: a) funcția de construire a fundamentelor necesare „pentru realizarea unei societăți mai democratice și mai echitabile“; b) funcția de reacție complexă sau de răspuns constructiv la „nevoile de creștere durabilă și favorabilă incluziunii“ necesară la nivel de „coeziune socială și dezvoltare în continuare a culturii democratice“.
În viziune curriculară, prioritară este legătura dintre competențele-cheie și obiectivele specifice educației în cadrul unei societăți democratice, informatizată, bazată pe cunoaștere, deschisă deja spre resursele inteligenței artificiale. Aceste obiective specifice sunt transpuse de experții UE în termeni operaționali:
„a) „să identifice și să definească competențele-cheie necesare pentru ocuparea unui loc de muncă, împlinire personală și o stare bună de sănătate, cetățenie activă și responsabilă și incluziune socială;
b) să furnizeze un instrument european de referință pentru factorii de decizie politică, furnizorii de educație și formare, personalul didactic, profesioniștii din domeniul orientării profesionale, angajatori, serviciile publice de ocupare a forței de muncă și cursanți;
c) să sprijine eforturile depuse la nivel european, național, regional și local pentru a încuraja dezvoltarea competențelor într-o perspectivă a învățării pe tot parcursul vieții“ (Uniunea Europeană, Recomandarea Consiliului din 22 mai 2018 privind competențele-cheie, în Jurnalul Oficial al UE din 4.06.2018, pp. 7-13).
Competențele-cheie reprezintă „o combinație între cunoștințe, aptitudini și atitudini“. Experții UE au în vedere: a) „cunoștințele formate din fapte și cifre, concepte, idei și teorii deja stabilite – validate epistemologic și social – care sprijină înțelegerea într-un anumit domeniu sau subiect“; b) aptitudinile care definesc „abilitatea și capacitatea de a desfășura procese și de a utiliza cunoștințele existente pentru obținerea de rezultate“; c) atitudinile care „descriu dispoziția și mentalitatea – celui ce învață – de a acționa sau de a reacționa la idei, persoane sau situații“.
Forța competențelor-cheie rezultă din faptul că ele „pot fi aplicate în diferite contexte și în diferite combinații (…), pot sprijini competențele dintr-un alt domeniu“, activează în mod special aptitudini superioare, „cum ar fi gândirea critică, soluționarea problemelor, munca în echipă“, capacitățile speciale analitice și inovatoare, multiculturale și interculturale, de comunicare și negociere etc.“. Implicarea lor este amplificată emergent în „Cadrul de referință care stabilește opt competențe-cheie“, aflate în raporturi complexe de interdependență și de interacțiune permanentă, în perspectiva învățării pe tot parcursul vieții: 1) Competențe de alfabetizare; 2) Competențe multilingvistice; 3) Competențe în domeniul științei, tehnologiei; ingineriei; matematicii; 4) Competențe digitale; 5) Competențe personale, sociale, de a învăța să înveți; 6) Competențe cetățenești; 7) Competențe antreprenoriale; 8) Competențe de sensibilizare și expresie culturală (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene/ 4.6.2018, pp. 7-13).
Analiza pe care o propunem are în vedere abordarea competențelor-cheie la nivel de concept pedagogic: a) denotativ, care fixează epistemologic sfera de referință; b) normativ/prescriptiv, care ordonează realitatea cercetată; c) metodologic/pragmatic, care susține construcția curriculară a planului de învățământ, a programelor și manualelor școlare, a fiecărei activități de educație/instruire organizată forma l și nonformal.
de Sorin CRISTEA – profesor universitar
Articolul integral poate fi citit în revista Tribuna Învățământului nr. 20-21 / august-septembrie 2021