Interviu cu prof. Liviu Rotaru, directorul Colegiului Naţional Mihai Eminescu, Satu Mare


Stimate domnule director, sunteţi, de la începutul acestui an, directorul C.N. M. Eminescu, o şcoală de renume despre care revista noastră s-a interesat de-a lungul ultimilor ani. Înainte însă de a privi în prezent şi un pic în viitor, vreau să rememorăm parcursul istoric al acestei redutabile instituţii de învăţământ românesc.
Liceul îşi are originile în anul 1634, când călugării iezuiţi primesc aprobarea de a deschide un gimnaziu în oraş, cu limba de predare latina. Noua instituţie este susţinută printr-un edict de întărire dat în 1639 la Viena de către împăratul Ferdinand al III-lea. Funcţionează cu puţine excepţii până în 1804, când printr-un decret dat de Francisc I este susţinut din fondurile statului. Tot în 1804 se înfiinţează şi un liceu episcopal care în 1850 se uneşte cu gimnaziul. Pe baza unui demers energic al episcopului romano-catolic, gimnaziul este preluat de stat în 1863, fiind decretat gimnaziu regesc catolic – gimnazium regium.
S-a remarcat de la bun început ca instituţie românească de învăţământ?
Cu toate că în acest liceu au învăţat tineri aparţinând tuturor etniilor din acest ţinut, este de remarcat faptul că tot timpul numărul elevilor români a fost cel mai mare. Limba de predare s-a modificat odată cu anii, evoluând de la latină la maghiară, la germană şi apoi la română. Printre cadrele didactice care au promovat învăţământul în limba română s-au remarcat două personalităţi. Protopopul greco-catolic Petru Bran a înfiinţat prima catedră de limba română în anul 1859, iar preotul dr. Vasile Lucaciu, profesor de religie şi limba română la acest liceu între 1878 şi 1885, a fost un militant de frunte al recunoaşterii drepturilor românilor din Transilvania, fiind membru în Consiliul Dirigent al Marii Uniri din 1918. În onoarea celor doi, biblioteca colegiului poartă numele Petru Bran, iar sala de festivităţi poartă numele Vasile Lucaciu.
Nedreptatea de veacuri îndurată de românii sătmăreni este reparată începând cu 15 iulie 1919, când ia naştere Liceul Mihai Eminescu, prima instituţie de învăţământ secundar cu limba de predare română din oraşul Satu Mare. La mijloc de iulie 1919, când rănile provocate de război erau încă proaspete, la Satu Mare s-au deschis porţile unui locaş de cultură românească, care avea să pregătească zeci de generaţii, dând ţării cadre valoroase ce s-au afirmat în toate domeniile vieţii culturale, politice şi economice. Primul director al liceului, Dr. Vasile Lohan, s-a preocupat îndeaproape de deschiderea cu succes a primului an şcolar al unităţii, anul 1919-1920.
Liceul a funcţionat din 2 august 1948 cu titlu de Liceul teoretic de băieţi cu limba de predare română. S-au introdus noi discipline, cum ar fi biologia, istoria literaturii universale, istoria artelor,
socialismul ştiinţific, economia politică etc. Au fost scoase din programul liceelor studiul limbii latine, limbile străine, cu excepţia limbii ruse, care era obiect de studiu obligatoriu începând din clasa a IV-a. După mai mulţi ani de la aplicarea Reformei din 1948 s-au introdus ca obiecte de studiu latina, franceza, engleza, germana, menţinându-se şi studiul limbii ruse. În vederea stimulării elevilor cu aptitudini deosebite la anumite discipline, începând din anul şcolar 1966-1967 au fost înfiinţate clase speciale, şi anume clasa specială de matematică începând cu clasa a X-a, care avea două ore de matematică în plus faţă de clasele obişnuite. În anul şcolar 1969-1970, liceul nostru era structurat numai pe curs mediu, cu clasele IX–XII, însă existau încorporate două secţii: secţia română şi secţia maghiară, cu număr de clase aproximativ egale. Din anul şcolar 1990-1991, secţia maghiară se detaşează de acest liceu, transferându-se la liceul maghiar, iar cursul gimnazial şi cel seral sunt în lichidare.
După revoluţia din 1989 se reconsideră locul şi rolul liceului în structura învăţământului românesc. Odată cu noua titulatură de Colegiu se diversifică profilurile şi se afirmă statutul de colegiu teoretic ce pregăteşte elevii pentru învăţământul superior şi pune un accent deosebit pe pregătirea de performanţă a lor. Ca semn al recunoaşterii locului pe care îl ocupă în elita învăţământului românesc, din anul 2000 se numeşte Colegiu Naţional. În acelaşi an se dă în folosinţă un nou corp de clădire. Colegiul Naţional Mihai Eminescu este o mare familie răspândită în timp şi în spaţiu, ale cărei limite sunt greu de stabilit. Absolvenţii noştri fac cinste „familiei“ ca studenţi de elită, ca specialişti în diverse domenii, ca manageri de instituţii, ca oameni politici sau ca dascăli de renume în diferite şcoli şi facultăţi. Există familii care au trecut prin acest colegiu generaţii la rând şi au aceleaşi cuvinte de laudă pentru dascălii lor.
Care este povestea splendidei clădiri în care îşi are sediul C.N. Mihai Eminescu?
Corpul principal de clădire în care se desfăşoară astăzi activitatea colegiului a fost finalizat în anul 1912. Clădirea, proiectată în stil secession de arhitectul austriac Kotál Henrik, a fost construită în doar doi ani. Edificiul are o statură impresionantă, fiind şi astăzi una dintre clădirile reprezentative pentru municipiul Satu Mare. Clădirea are subsol, parter şi două etaje. Spaţiile interioare, holurile şi scările sunt largi. Sala de festivităţi (fosta capelă a liceului) are un aspect impunător. Din anul 2000 funcţionează şi al doilea corp de clădire, unde se află laboratoare de ştiinţe şi cabinete de informatică.
În anul 2012 s-a finalizat reabilitarea exterioară a clădirii principale, la o sută de ani de la darea ei în folosinţă.
 

Colegiul Mihai Eminescu este astăzi una dintre cele mai apreciate instituţii de învăţământ din ţară, un reper real al calităţii. Ce are la bază acest renume?
Cred că renumele unei instituţii este al oamenilor care o reprezintă. Nouă ne place să îi numim eminescieni pe cei care fac cinste acestei instituţii. Aprecierea am câştigat-o prin efortul cadrelor didactice care au predat sau predau la acest colegiu, prin rezultatele elevilor noştri pe parcursul studiilor şi prin locul pe care îl ocupă absolvenţii noştri în ţară şi în lume. Pe parcursul perioadei de existenţă ca liceu cu numele Mihai Eminescu am avut onoarea de a avea dascăli dedicaţi profesiei cu trup şi suflet, recunoscuţi şi ca oameni de cultură pe plan local, regional sau chiar naţional. Sunt multe nume de profesori ce reprezintă comunitatea cu cinste şi care au rămas în memoria multor generaţii de elevi. Elevii noştri se remarcă an de an la examenele naţionale, la olimpiadele naţionale şi la multe competiţii şcolare de anvergură. Ne lăudăm cu numeroase premii I la olimpiadele naţionale şi chiar cu reuşite internaţionale. Ne putem mândri cu absolvenţi care ne onorează în multe colţuri ale lumii, dintre care amintesc: Dr. Gabriel Ştrempel, director general onorific al Bibliotecii Academiei Române, membru de onoare al Academiei Române, absolvent promoţia 1948;
Dr. Ioan Silaghi-Dumitrescu, Facultatea de Chimie, Cluj-Napoca, membru corespondent al Academiei Române, absolvent promoţia 1969. Lista este foarte lungă şi m-am oprit la numai două personalităţi care au ajuns în poziţia de membri ai Academiei Române, dar noi încercăm mereu să actualizăm performanţele absolvenţilor sub numele de Personalităţi eminesciene şi să le publicăm realizările în monografia şi pe site-ul colegiului.
Ce reprezintă calitatea şi performanţa pentru dumneavoastră, domnule director, pentru C.N. Mihai Eminescu?
Calitatea şi performanţa sunt obiective de bază ale strategiei noastre. Din păcate, sunt tot mai greu de atins, ca urmare a evoluţiilor sociale, a scăderii interesului pentru cariera didactică, a concurenţei tot mai mari între unităţile de învăţământ, în condiţiile scăderii populaţiei şcolare. Pentru a le menţine, apelăm şi la modelele de reuşită în viaţă pe care le pot oferi chiar absolvenţii noştri actualilor elevi. Susţinem performanţa prin toate mijloacele: pregătirea suplimentară, organizarea de competiţii, stimularea participării elevilor la competiţii, recompensarea performanţelor obţinute şi promovarea pe toate canalele media ale acestor rezultate. În fiecare an, cu ocazia zilei colegiului, îi premiem pe toţi participanţii la competiţii de nivel naţional şi ne mândrim cu ei în comunitatea locală. Anul acesta am premiat 80 de elevi pentru performanţele obţinute, remarcându-i în mod special pe nouă dintre aceştia, care au obţinut premii şi menţiuni acordate prin semnătura ministrului Educaţiei Naţionale.
Calitate înseamnă în primul rând respectarea unor standarde, lucru care nu este tocmai uşor când „materialul de lucru“ îl reprezintă oamenii şi mai ales când aceştia au personalităţi puternice. Ne străduim, încercăm să conştientizăm că suntem într-o lume supusă unei concurenţe din ce în ce mai mari şi trebuie să ne adaptăm mereu altor provocări. De aceea este necesară o coeziune a colectivului şcolii, pentru a menţine poziţia colegiului acolo unde toţi ne dorim, adică pe primul loc în ierarhia judeţeană şi pe un loc cât mai bun în ierarhia naţională.
Cum sunt profesorii de la C.N. Mihai Eminescu?
Tocmai spuneam că în acest colectiv sunt personalităţi puternice, care nu sunt uşor de influenţat. Cu toate acestea, fiecare dintre noi are ambiţia să se remarce, să obţină o performanţă mai bună decât colegii lui, or, aceste lucruri nu pot fi decât în folosul şcolii, contribuind la progresul fiecăruia, atât elevi, cât şi profesori. Avem în colectiv zece profesori cu titlul de doctor şi 36 de profesori cu gradul didactic I, dintr-un total de 58 de cadre didactice. Mulţi dintre profesori sunt membri ai unor comisii naţionale, au preocupări multiple, care acoperă fie domenii conexe carierei, fie domenii diferite din sfera ştiinţei, artei, culturii, sportului. Uneori, aceste preocupări se îmbină în abordări inter- şi transdisciplinare. Avem astfel o echipă de lucru inovatoare, numită MultitouchCNME. Cei mai mulţi dintre colegi au preocupări publicistice, iniţiative educative, de voluntariat, preocupări de modernizare a metodelor şi mijloacelor didactice. Pe scurt, puterea noastră constă în diversitatea preocupărilor şi ideilor pe care le avem.
De ce dotări se bucură tinerii care aleg să înveţe la C.N. Mihai Eminescu?
Activitatea se desfăşoară în două corpuri de clădiri, ce cuprind numeroase săli de clasă, patru laboratoare de informatică, două de fizică, două de chimie, un laborator de biologie, cabinete multimedia asociate diverselor arii curriculare, un cabinet-amfiteatru de matematică, două săli de sport, o bibliotecă cu peste 30.000 de volume, o frumoasă şi deosebită sală festivă şi terenuri de sport dotate cu instalaţie de iluminare artificială, în curtea şcolii. Aceste spaţii conţin o valoroasă dotare materială, aflată în continuă modernizare şi extindere. Cu toate acestea, simţim nevoia înlocuirii unei părţi a mobilierului şcolar, a modernizării bazei sportive şi a eficientizării consumurilor energetice. Încercăm să ţinem pasul cu tehnologiile în continuă schimbare şi să menţinem un echilibru între tradiţii şi noutăţi, între clasic şi modern, pentru că astfel se poate consolida poziţia de şcoală cu o bogată existenţă.
Despre curriculumul la decizia şcolii ce ne puteţi spune? Dar despre activităţile extracurriculare de la C.N. Mihai Eminescu?
Curriculumul la decizia şcolii reprezintă o provocare interesantă pentru profesori şi elevi, cu toate că spaţiul de manevră este destul de restrâns. Noi având majoritatea claselor în regim bilingv sau intensiv, numărul de ore alocate CDS este destul de redus. Cu toate acestea, oferta şcolii cuprinde un număr considerabil de discipline opţionale, la care aderă cu interes elevii. Ele sunt completate de numeroase activităţi extracurriculare, cum ar fi întâlniri cu personalităţi, vizite de informare, documentare, voluntariat, dezbateri cu caracter social, activităţi sportive, excursii, activităţi de orientare în carieră, consiliere psihopedagogică, întâlniri cu reprezentanţi ai instituţiilor universitare, activităţi de caritate, activităţi de prevenire sau de combatere a comportamentelor deviante. De asemenea, elevii colegiului au oportunitatea să se pregătească şi să susţină examene de certificare la nivel internaţional a competenţelor digitale şi a celor de comunicare într-o limbă străină. Trebuie să precizez că la toate aceste activităţi ne bazăm şi pe sprijinul părinţilor, a căror contribuţie este foarte importantă pentru reuşita noastră. Asociaţia părinţilor ne sprijină şi prin depunerea unor cereri de finanţare pentru atragerea unor resurse extrabugetare, în scopul susţinerii acestor activităţi.
Astăzi nu se mai poate concepe educaţie fără legături externe. Vorbiţi-ne despre deschiderea naţională şi internaţională de la C.N. Mihai Eminescu.
Colegiul nostru este membru fondator al Asociaţiei Colegiilor Centenare din România. Avem parteneriate cu multiple instituţii de învăţământ preuniversitar şi universitar din România, prin care colaborăm la realizarea unor proiecte sau la promovarea ofertei universităţilor în rândul elevilor noştri. Participăm la concursuri regionale (TopFiz, Grigore Moisil etc.) alături de şcoli cu tradiţie din regiunea Transilvaniei, stabilind astfel legături între catedre similare din aceste colegii.
Pe plan internaţional avem parteneriate cu Grosse Schule din Wolfenbüttel, Germania, Liceum Ogólnokształcące din Rzeszów, Polonia, cu licee din Ungaria şi Franţa. De asemenea, am fost şi vom fi în curând gazdă pentru Concursul Preolimpic de Fizică, cu participarea loturilor României şi Ungariei, în vederea pregătirii participării la Olimpiada Internaţională de Fizică (în 2013 şi în 2017). Suntem deschişi la noi colaborări pe plan internaţional, mai ales că avem în fiecare an absolvenţi care optează pentru studii universitare în străinătate.
Care sunt planurile Colegiului Naţional Mihai Eminescu?
Pe primul loc în planurile noastre sunt oamenii. Trebuie să închegăm colectivul în aşa fel încât să avem o unitate de acţiune în ceea ce priveşte obiectivele principale ale şcolii. Trebuie să punem accentul pe educaţie, pentru că multe dintre nereuşitele noastre se datorează problemelor de comportament ale elevilor. Ca profesori trebuie să ne adaptăm noilor provocări ale societăţii actuale, în care elevul este mai puţin motivat să înveţe, este de multe ori dependent de tehnologii şi aici este marele nostru rol de a conştientiza importanţa şcolii, ca mediu de formare socială a tinerilor. Vom continua să-i susţinem pe elevii capabili de performanţe şi pe profesorii lor. Dorim să ne modernizăm baza sportivă şi să încercăm să-i atragem pe elevi spre mişcare, sport, pentru a-i ajuta să facă mai uşor faţă provocărilor intelectuale. Avem nevoie de sprijinul părinţilor pentru a-i putea orienta împreună pe un drum de succes pe copiii lor. Avem nevoie şi de sprijinul comunităţii locale, care trebuie să înţeleagă că investiţia în educaţie este în favoarea ei. Pe scurt, vom încerca prin toate mijloacele să formăm o mentalitate de învingători pentru elevii care ne vor trece pragul. Pornind de la deviza liceului din perioada interbelică, „Vivat, crescat, floreat!“, vom încerca să o adaptăm la societatea de azi, sub forma „Fii învingător!“. Cu aceste gânduri ne pregătim să aniversăm, în 1919, o sută de ani de când instituţia noastră poartă numele lui Mihai Eminescu.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU
 
 

Distribuie acest articol!