Colegiul Național Frații Buzești – liceul cu nume unic în țară

Colegiul Național Frații Buzești – liceul cu nume unic în țarăSituat în centrul Craiovei, pe strada Știrbei Vodă, liceul patronat de cei trei frați Buzești, Preda, Radu și Stroe, cei mai puternici susținători ai voievodului Mihai Viteazu, este astăzi una dintre cele mai prestigioase unități de învățământ liceal din țara noastră. În 2021 s-a clasat în primele poziții ale topului celor mai bune zece licee din țară, iar în 2022, menținându-se la același nivel valoric, a împlinit 140 de ani de existență. Când și cum a luat ființă Colegiul Național Frații Buzești din Craiova și care au fost cele mai importante momente ale devenirii acestui liceu care poartă un nume unic în țară? Știm că liceul a fost înființat oficial în 1882 ca Gimnaziul Real, printr-un decret al Ministerului Cultelor, aprobat de P.S. Aurelian, ministrul Culturii din acea vreme, cu predare preponderent științifică, pentru băieți. Motto-ul gimnaziului este dat de cuvintele Genezei: „Fiat Lux“ („Să fie lumină!“). De la acest moment începe un drum lung, de multe ori anevoios, care a traversat mai multe etape istorice pentru a ajunge ceea ce este astăzi.

Istorie și devenire

Istoria și devenirea Colegiului Național Frații Buzești cuprinde câteva intervale de referință. Primul: 1882-1922. În 1882, la 8 octombrie, se înființează Gimnaziul Real din Craiova. Ministerul Cultelor și Instrucțiunii Publice îl numește di­­rector pe profesorul Grigore Căzănescu. Primele sedii ale gimnaziului au fost în casele lui Ioniță Cernătescu, în casele Adelinei Olteanu și în casele Mariei Otetelișanu. În 1901, în școală începe să funcționeze cursul inferior al liceului. În 1910, Spiru Haret, cel care se afla la conducerea Ministerului Cultelor și Instrucțiunii Publice, aprobă ca Gimnaziul Real să primească numele de Frații Buzești și să își serbeze ziua pe 1 noiembrie. Școala își mută sediul în Casa Băniei.

Urmează perioada 1922-1949. În ’22 se înființează și ciclul superior, iar gimnaziul devine liceu. La 16 noiembrie 1924, ora 15.00, cu ajutorul directorului Ion Io­nescu-Argetoaia și al profesorului preot Victor Marghescu, se pune piatra de temelie a localului actual al Colegiului Național Frații Buzești, având ca arhitecți pe M. Mihalcea și N. Stănescu. Trei ani mai târziu, în 1927, absolvă prima promoție a cursului superior al liceului, iar în 1929, se inaugurează noul sediu.

În perioada dificilă a celui de-Al Doilea Război Mondial, între 1941 și 1944, li­ceul, ca multe alte unități de învățământ, este rechiziționat și devine spital militar german. La 9 ianuarie 1947, profesorii diriginți creează Societatea Culturală și Sportivă Frații Buzești. La 1 septembrie 1948 încep să funcționeze în cadrul li­­ceului și clase elementare, precum și în­vățământul seral.

A treia perioadă e reprezentată de anii 1948-1990. În iulie 1956 se prelungește durata de școlarizare de la 10 la 11 ani și se introduce învățământul mixt.

Anii de primă înflorire contemporană sunt cei cuprinși între 1990 și 1997. Din 1990, prin hotărâre guvernamentală, li­­ceul devine școală asociată UNESCO. În 1992 se înființează Fundația Elevilor și Profesorilor Liceului Frații Buzești, iar un an mai târziu, se înființează primele clase bilingve. Prin ordin al Ministerului Educa­ției Naționale, la 2 octombrie 1997 liceul devine Colegiul Național Frații Buzești.

Ajungem, astfel, la ultimul interval, cel din 1997 până în prezent. În 2002, ca recunoaștere a performanțelor elevilor și ale profesorilor, Ministerul Educației și Cercetării acordă Colegiului Național Frații Buzești Diploma de Excelență, iar în 2006 îi acordă Diploma de Excelență ­pentru re­zultatele obținute la olimpia­dele internaționale. În 2008, colegiul participă la înființarea Alianței Naționale a Colegiilor Centenare din România. În 2011, formează Consorțiul Școlar „Tradiție și excelență în educație“, împreună cu Colegiul Național Elena Cuza, Școala Gimnazială Mircea Eliade și Școala Gimnazială Gheorghe Țițeica.

Alte date importante: din 2012, elevii și profesorii Colegiului Național Frații Buzești încep să se implice în proiecte cu mobilități europene. În martie 2013 se înființează Asociația Părinților Buzeșteni, iar în 2017, Ministerul Educației Naționale acordă colegiului placheta și diploma „Nicolae Iorga“ pentru o îndelungată ac­tivitate educativă desfășurată și pentru performanțele profesionale înregistrate în existența sa. La aceasta se adaugă o se­­rie de alte distincții importante, precum Diploma „Titu Maiorescu“ pentru contribuții specifice la activitățile organizate de Alianța Colegiilor Centenare din România, Certificatul de recunoaștere pentru „Interesul, entuziasmul și sprijinul față de mișcarea Special Olympics“, Project UNIFY, Certificate „Cambridge English“ din partea University of Cambridge, ­Certificate – Silver Member of British Council, Diploma de Excelență din partea Ministerului Educației și Cercetării pentru contribuția la rezultatele de excepție obținute de elevii Colegiului Național Frații Buzești. Începând din 2021, colegiul devine școală de aplicație în cadrul bazelor de practică pedagogică.

Misiunea „Fraților Buzești“ la înființare, misiunea colegiului astăzi

Toate aceste date ne-au fost puse la dis­poziție de prof. Ileana Didu, directorul unității de învățământ. Vorbind despre misiunea prin timp a Colegiului Național Frații Buzești, spune: „La începuturile școlii noastre, aici au învățat 62 de elevi, «dornici de a primi o instrucțiune generală în sens mai mult științific», proveniți din «clasa lipsită de mijloace», pregătiți pentru «profesiunile libere și pentru științele aplicate». Peste ani, Colegiul Național Frații Buzești, devotat misiunii sale, asigură un nivel ridicat de performanță școlară care stimulează parcursuri individuale de pregătire compatibile cu standardele naționale și europene, promovând excelența prin și în educație exprimată în termeni de valoare adăugată și valoare creată, în vederea integrării socioprofesionale optime a absolvenților, contribuind decisiv la formarea unor elite intelectuale în diferite domenii: științifice, artistice, culturale, politice. Deviza noastră, «Păstrează SPIRITUL BUZEȘTEAN – Fii COMPETITIV!», promovează cultul valorii intelectuale și morale a fiecărui individ, spiritul de inițiativă și competiție, spiritul de întrajutorare, sentimentul apartenenței la o comunitate de elită împărtășită de elevii, părinții și profesorii noștri. Elevi și profesori deopotrivă acced spre modernitate prin dezvoltarea unui spirit de colaborare, de mo­tivare pentru învățarea continuă, prin asumarea libertății de gândire și expresie, printr-un efort considerabil de cultivare a cunoașterii și respectului pentru patrimoniul național și universal“.

Povestea splendidei clădiri din strada Știrbei Vodă

Aflăm de la directorul colegiului, prin amănunte pline de culoare, că actul de naștere al gimnaziului a marcat începutul unei „activități fabuloase, care va avea un drum plin de greutăți și privațiuni, în special, de ordin material. După o perioadă de funcționare de cinci luni în localul li­ceului craiovean, gimnaziul și-a mutat se­diul în casele Ioniță Cernătescu, ocupând ca spațiu casele cu curtea, grădina și toate dependințele lor, pentru care se plătea o chirie de 2.500 de lei anual, plătibili în două rate. Valoarea chiriei era deosebit de mare, mai ales date fiind condițiile materiale sărace ale începutului. De la sfârșitul anului 1888, a început să fie căutat un nou spațiu pe care ministerul îl cerea în limitele sumei de 2.500 lei, fiind, în cele din ur­­mă, alese casele Adelina Olteanu, cu o chirie de 3.500 de lei pe an, situate pe două străzi, Obedeanu și Primăverii. Gimnaziul dispunea de patru odăi, sobe de fier, fântână cu pompă și gard cu ulucă.

La expirarea contractului cu familia Olteanu, din aprilie 1895 până în aprilie 1902, gimnaziul și-a desfășurat activitatea în casele Mariei Otetelișanu, din strada Sf. Mina, ministerul plătind o chirie anuală de 8.200 de lei. Etajul de jos avea o sală, 5 odăi, o cameră nepardosită, cu pe­­reți netencuiți, cu ușă simplă, veche, cu broasca stricată; în timp ce etajul de sus avea o sală și patru odăi. Pereții erau igrasioși, pardoseala uzată, sobele vechi, la fel ca lemnăria.

Din aprilie 1902 până în 1914, școala s-a mutat în Casa Băniei de lângă Biserica Sf. Dumitru, deținută de către stat și a avut nevoie de renovări, dată fiind starea improprie desfășurării procesului de învățământ. În 1914, școala își mută din nou sediul. De data aceasta, funcționează în strada Negru Vodă nr. 2, proprietatea medicului I. Athanasescu, închiriată cu mult timp înaintea declanșării războiului de întregire a neamului. Spațiul era neîncăpător pentru buna funcționare a unei școli secundare, cu aproximativ 500 de elevi. Localul era «o locuință particulară de om înstărit, cu iatacuri turcești mici și întunecoase pe post de dormitoare». În timpul ocupației germane, imobilul suferă o multitudine de avarii: a fost dezvelit acoperișul de aramă și acoperit rudimentar cu tablă de calitate proastă, din care pricină camerile au devenit insalubre pe lângă celelalte neajunsuri.

În timpul războiului, școala și-a desfășurat cursurile în spațiile altor școli craiovene, iar după război, imobilul din strada Negru Vodă a necesitat numeroase reparații. Totodată, în ziua de 24 ianuarie 1917, cu toate că autoritățile germane au precizat că «sub ocupație semnul tricolor sau orice alte însemne românești sunt prohibite», iar «purtătorii lor vor fi somați să le îndepărteze, iar în caz de nesupunere vor fi arestați», elevii au ieșit pe stradă cu cocarde tricolore în piept. În această perioadă, școala, atât de modestă inițial, su­pusă la o serie de privațiuni, începe să strălucească prin forța ei intelectuală și didactică.

După terminarea războiului, școala și-a reluat activitatea în casele Athanasescu. În anul școlar 1923-1924, preocuparea de căpetenie a comitetului a fost găsirea modalităților necesare pentru a ajunge la idealul urmărit de toți ca școala noastră să-și aibă localul ei propriu. În 1924, Ministerul Instrucțiunii oferea un prim fond de construcție […] în sumă de 2 milioane 260 de mii de lei. Comitetul Școlar a contribuit cu un milion de lei, sumă destul de însemnată pentru puterile sale, la Banca Comerțului din Craiova, figurând, în același an, ca fond de construcție pentru localul cel nou al liceului suma de 550.756 de lei și 60 de bani.

Timp de 42 de ani a rătăcit această școală, fără local propriu, în ziua de 16 noiembrie 1924, la ora 3 p.m., în prezența tuturor autorităților din oraș și a unui numeros public, Ministrul Instrucțiunii, dr. C. Angelescu, a semnat actul co­me­mo­rativ și a pus piatra fundamentală la noul local ce se construiește în Craiova pe Bu­­levardul Știrbei“. Clădirea a fost par­țial dată în folosință în 1927 și construită în vecinătatea Caselor Băniei, într-un loc istoric, întocmai cu cerințele cadrelor di­dactice din 1912. „Deși a funcționat neterminată ceva timp, clădirea mozaicată la exterior era una din construcțiile emblematice ale orașului și așa a rămas de 100 de ani încoace“, spune prof. Ileana Didu.

„Să fim azi mai buni decât ieri și mâine mai buni decât azi“

„Timpul este, într-adevăr, un factor esențial în afirmarea valorii unei instituții școlare, pentru că, așa cum e cazul nostru, spune directorul colegiului, prof. Ileana Didu, el confirmă și, în mod fericit, potențează nivelul de performanță. În cei 141 de ani de istorie, preocuparea noastră a fost constantă spre depășirea a tot ceea ce s-a înfăptuit până într-un anumit moment. Să fim azi mai buni decât ieri și mâine mai buni decât azi. Dar timpul nu e singurul factor. Resursa umană este la fel de importantă și ea se leagă organic de factorul timp. În timp ne-am construit imaginea excelenței, astfel că suntem acum în privile­giata poziție de a fi căutați și doriți de elevi, de profesori, de părinți. Cererea și oferta pe piața educațională a perfor­manței s-au condiționat reciproc în cazul nostru“.

Despre performanță și calitate la Colegiul Național Frații Buzești

Continuă directorul colegiului: „După cum precizam anterior, spune, distincțiile care ne-au fost acordate începând cu anul 2000 de către Ministerul Educației sau de către alte instituții prestigioase de cultură și educație sunt o dovadă grăitoare a calității actului nostru educațional: Diploma de Excelență acordată de Ministerul Educației și Cercetării, în 2002, apoi, în 2006, Diploma de Excelență pentru rezultatele obținute la olimpiadele internaționale, placheta și diploma Nicolae Iorga, în 2017, dacă ar fi să menționăm doar unele dintre ele“. Toate aceste recunoașteri, spune profesorul, au venit în urma unor rezultate excepționale la olimpiadele și concursurile internaționale de biologie, informatică, matematică, chimie, lingvistică, științele pământului. O privire asupra holului nostru central e o ocazie de a revedea portretele și distincțiile tuturor olimpicilor care reprezintă mândria certă a Colegiului Național Frații Buzești.

„Noua paradigmă a educației înseamnă adaptare imediată la nou, la tehnologie, la viitor“

„Societatea actuală se transformă necontenit, în special, datorită noutăților tehnologice care apar încontinuu. Din acest motiv educația tinerilor a devenit un fenomen fluid, în continuă schimbare, în continuă căutare de idei prin care dascălii trebuie să ofere elevilor competențele ne­­cesare pentru a face față viitorului“, spune Ileana Didu și accentuează că „noua pa­­radigmă a educației înseamnă adaptare imediată la nou, la tehnologie, la viitor. Mai mult ca oricând în istorie, profesorii nu mai sunt chemați să ofere nimic de-a gata elevilor. Într-o lume cu un viitor im­­posibil de anticipat, școala e nevoită să se adapteze și să dezvolte elevilor competența de a învăța să învețe și abilitatea de a se adapta la nou“.

De asemenea, reținem de la interlocutor preocuparea colegiului de a oferi, „prin corpul profesoral, în fiecare mo­ment, fiecărui elev, experiențe noi de învățare, astfel încât să facă din absolvenții săi niște învingători. Dinamica societății de azi solicită în mod imperativ viziune, progno­ză și diagnoză din partea mediului educațional, astfel încât acesta să poată răspunde ferm cerințelor unei societăți într-o continuă dezvoltare, să poată oferi servicii de o înaltă calitate și să răspundă nevoilor partenerilor implicați în educație“.

Despre dotări, dar și despre digitalizare. Pandemia ne-a învățat pe toți să forțăm procesul de digitalizare

Spune, în același spirit, prof. Ileana Didu: „Ne-am adaptat și am făcut-o cât se poate de repede. Suntem acum în plină derulare a unui proiect finanțat prin PNRR, care se va finaliza în 2025 și care va avea drept finalitate dotarea școlii cu laboratoare inteligente. Proiectul Smart Lab vine în continuarea unui alt proiect încheiat cu succes în perioada 2020-2022, prin care colegiul a fost dotat cu 80 de table interactive pentru toate spațiile de învățare, la care s-au adăugat videoproiectoare, ecrane cu proiecție, camere web pentru conferință, sisteme all-in-one și routere wireless. Toate aceste achiziții și-au demonstrat foarte repede eficiența, lecțiile au devenit mai atrăgătoare, mai interactive, comunicarea profesor-elev a avut de câștigat, așa cum s-a întâmplat și cu procesul de învățare reciprocă. Acum, după patru ani de la pandemie, utilizarea instrumentelor digitale ține de firescul oricărei ore de curs“.

„Acești profesori sunt pilonii fundamentali ai instituției“

Colegiul Național Frații Buzești este o unitate de învățământ de elită cu rezultate foarte bune, urmare a unui efort susținut, dorită de populația școlară din județul Dolj. „Suntem un colectiv de înaltă valoare a cărui principală calitate este dorința de foarte bine materializată prin munca dăruită idealurilor de performanță; suntem elevii care știu ce vor de la viitor și se pregătesc pentru acest scop; suntem simbolul dăruirii profesionale, suntem NOI, caracterizați de o gândire strategică și cultură organizațională puternică bazată pe un set de valori reale, coerente, europene – un blazon inconfundabil fondat în 1882“, spune prof. Ileana Didu.

Un corp profesoral de calitate este coloana vertebrală a oricărei instituții educaționale. La „Frații Buzești“, profesorii sunt selectați cu grijă pentru calitățile lor pedagogice și pentru experiența lor vastă în domeniile lor de specializare. Profesori sunt nu doar transmițători de cunoștințe, „ci și mentori și modele pentru elevi“. Cu abordări inovatoare și cu me­­tode de predare adaptate, ei reușesc să suscite interesul și pasiunea pentru învățare în rândul elevilor. De asemenea, profesorii de la Colegiul Național Frații Buzești sunt implicați în activități extracurriculare, în evenimente comunitare și în proiecte de cercetare, contribuind astfel la dezvoltarea integrală a elevilor și la prestigiul școlii în comunitatea locală și pe plan național.

„Acești profesori sunt pilonii fundamentali ai instituției, împărtășind cunoștințe și îndrumând elevii către excelență academică și personală. Prin abordări inovatoare și adaptabile, ei inspiră și motivează elevii să își atingă potențialul maxim și să devină cetățeni responsabili și conștienți. Profesorii noștri sunt recunoscuți pentru dedicarea lor în educarea și îndrumarea elevilor către excelență. Cu o pregătire solidă și o pasiune pentru învățare, acești profesori contribuie semnificativ la formarea elevilor în diverse domenii, de la științe exacte și umaniste până la arte și sport. Implicarea lor activă în dezvoltarea academică și personală a elevilor este un pilon al succesului școlii“, spune prof. Ileana Didu.

Legături cu învățământul european

Activitățile educative și extracurriculare desfășurate au avut ca obiectiv dezvoltarea potențialului fiecărui elev, pentru a sprijini dezvoltarea armonioasă a personalității, formarea competențelor specifice unor domenii extrașcolare și definirea talentelor, în vederea cunoașterii complexe a elevului. Proiectele educative realizate în parteneriat cu diverse instituții locale, județene și naționale, ONG-uri și asociații urmăresc implicarea unui număr cât mai mare de elevi în viața școlii, prin participarea la activități educative, școlare și extrașcolare și prin diversificarea activităților extracurriculare atrăgând elevii într-un spațiu educativ de elită.

„Profesorii diriginți, prin activitatea desfășurată, vor materializa trăsăturile și principiile consilierii școlare, văzute ca un proces de dezvoltare și prevenire, prin optimizarea modului în care elevul relaționează cu școala, profesorii și colegii. Activitatea noastră didactică urmărește, în principal, dezvoltarea capacității de autocunoaștere și a atitudinii față de sine, dezvoltarea abilităților de interrelaționare în contexte variate, dezvoltarea abilităților de utilizare a informațiilor în procesul de învățare, dobândirea abilităților de explorare și planificare a carierei, exersarea abilităților de management al unui stil de viață de calitate“, spune directoarea Colegiului Național Frații Buzești.

Colegiul are legături cu învățământul european prin diverse proiecte, parteneriate și schimburi de experiență, cum ar fi proiecte Erasmus+. „Mulți colegii participă la programele Erasmus+, care permit elevilor și personalului să călătorească și să învețe în alte țări europene, să participe la cursuri, să realizeze stagii sau să desfășoare proiecte de cercetare. Dintre proiectele noastre Erasmus menționăm: ROBOGENIUS/ROBOtics Learning for empowering the new GENerations of EU Innovators; MISSION BASED LEARNING DEVELOPING A REALISTIC OPENS SCHOOLING MODEL EQUIPPING YOUNG STUDENTS WITH THER 21ST CENTURY SKILLS AND COMPETENCES THEY NEED; YOUNG STUDENTS AS CRITICAL SCIENCE; EcoBUILD – Playing to Eco-build for learning to protect environment; GeGAME – A videogame to use in schools to promote gender equality; Bright school for a Bright Age“, aflăm de la prof. Ileana Didu.

De asemenea, ne spune ea, sunt im­­portante parteneriatele strategice: „Colegiile pot dezvolta parteneriate strategice cu alte instituții educaționale din Europa pentru a colabora la proiecte comune, dezvoltarea curriculară sau schimbul de bune practici. Toate aceste inițiative contribuie la internaționalizarea educației și la îmbunătățirea calității și a relevanței programelor educaționale oferite de colegiul nostru“.

Există un portret al absolventului? Dar al profesorului buzeștean?

„Absolventul Colegiului Național Frații Buzești este o emblemă a excelenței academice și a valorilor morale. Educația sa se bazează pe o tradiție solidă, dar și pe o deschidere către inovație și schimbare. Cu un curriculum riguros și profesori dedicați, absolventul de la Frații Buzești este pregătit să facă față provocărilor complexe ale lumii moderne.

El este caracterizat de o minte curioasă, capabilă să analizeze critic și să înțeleagă problemele în profunzime. În timp ce dobândește cunoștințe solide în diverse domenii, precum științele, artele și umanitățile, el își dezvoltă și abilități practice, cum ar fi gândirea analitică și comunicarea eficientă.

Mai mult decât atât, absolventul Colegiului Național Frații Buzești este un cetățean responsabil și implicat în comunitate. În timpul școlii, este încurajat să participe la activități extracurriculare, voluntariat și proiecte sociale, ceea ce îi dezvoltă empatia și spiritul civic. Pe măsură ce crește, absolventul este pregătit să își urmeze pasiunile și să își pună în aplicare cunoștințele în diverse domenii, fie că este vorba despre continuarea studiilor la universitate, intrarea pe piața muncii sau implicarea în proiecte de cercetare sau inovare.

În ansamblu, portretul absolventului Colegiului Frații Buzești este acela al unei persoane echilibrate, pregătită să își asu­me responsabilități și să facă o diferență pozitivă în lume“, spune, fără să-și ascundă mândria, Ileana Didu.

Cât despre profesorul buzeștean, acesta „este o figură memorabilă în școală, cu o prezență impresionantă și un aer distinctiv, cunoscut pentru pasiunea sa de neegalat pentru activitatea didactică, iar lecțiile sale sunt întotdeauna pline de entuziasm și energie. Profesorul buzeștean este respectat și admirat de către elevi pentru cunoștințele sale profunde și pentru modul său captivant de a preda.

Cu toate acestea, reputația sa de a fi strict și exigent este bine cunoscută. El nu acceptă niciodată scurtături și încurajează mereu excelența și perseverența în tot ceea ce fac elevii săi. Chiar dacă uneori poate părea dur, profesorul buzeștean este întotdeauna dispus să ofere sprijin și să îndrume elevii către succes. profesorul buzeștean este o parte integrală a experienței educaționale a elevilor săi și rămâne o sursă de inspirație și influență pentru mulți dintre aceștia“, conchide prof. Ileana Didu, directorul unuia dintre cele mai prestigioase licee din țară, care împlinește, anul acesta, 142 de ani de la înființare, și care poartă un nume unic în țară: „Frații Buzești“.

Articol publicat în nr. 53-54 al revistei Tribuna Învățământului