CNE solicită Ministerului Educației legi diferite pentru învățământul preunivesitar și pentru cel superior

CNE solicită Ministerului Educației legi diferite pentru învățământul preunivesitar și pentru cel superior

Consiliul Național al Elevilor cere Ministerului Educației ca viitorul pachet legislativ pentru educație să fie compus din două legi: o lege a învățământului preuniversitar și una a învățământului superior.

Solicitarea CNE vine după ce, recent, Sorin Cîmpeanu a anunțat că Ministerul dorește ca noul pachet legislativ pe care autoritățile și-au asumat să-l contureze, ca parte a procesului de implementare a proiectului „România Educată”, să presupună introducerea a două acte normative, respectiv o lege a învățământului preuniversitar și una a învățământului superior, deoarece diferențele dintre cele două sisteme de învățămân sunt majore. Măsura este considerată de Consiliul Național al Elevilor ca fiind oportună, deoarece ar presupune un mecanism suplimentar de prioritizare și clarificare punctuală a problemelor specifice fiecărei forme de învățământ.

În plus CNE solicită Ministerului Educației ca la procesul de redactare a noului act normative aă fie implicați partenerii de dialog social, pentru ca nouia lege a educației să răspundă nevoilor reale din teritoriu. Punem accentul asupra vulnerabilităților legislative care sunt puternic resimțite de actorii relevanți din sistem și care pot fi identificate doar în urma unui îndelung proces de dialog, se spune în comunicatul remis presei.

Mai mult decât atât, tragem un semnal de alarmă asupra faptului că partenerii de dialog social ai Ministerului Educației nu au fost, nici până la acest moment, invitați de Comitetul interministerial pentru implementarea proiectului România Educată la consultări care ar trebui să aibă drept scop stabilirea unor direcții strategice și principii de la care să pornească proiectul noii Legi a educației naționale, chiar dacă proiectul Președintelui României s-a bucurat de o largă participare a societății civile până la momentul lansării.”  

„La 11 ani de la momentul adoptării actualei Legi a educației naționale, a venit momentul ca autoritățile centrale să ia în serios necesitatea unei reforme curajoase în învățământul preuniversitar, din perspectivă legislativă, iar Ministerul Educației trebuie să își asume responsabilitatea consultării tuturor factorilor implicați în procesul educațional, dar și un set de termene clare de implementare, care să ducă la adoptarea modificărilor în cel mai scurt timp posibil și care să fie cu strictețe respectate. Salutăm inițiativa, însă așteptăm cu interes ca în perioada imediat următoarea să ne putem aduce aportul în perspectiva reprezentativității reale”, spune, la rândul său președintele interimar al CNE, Robert Avram.