
Foto: RBL
O lucrare de cercetare sociologică intitualtă „Comunicarea cu românii de pretutindeni”, elaborată de platforma de inspirație și informație RePatriot, proiect al Romanian Business Leaders (RBL), „care își propune să faciliteze accesul românilor din străinătate la oportunitățile din țară”, oferă o imagine obiectivă într-un domeniu invocat frecvent, însă rar pe bază de cunoaștere aplicată. Sondajul pe care se fundamentează cercetarea poate fi considerat relevant, prin participare: au răspuns 1141 de români care trăiesc în 31 de țări (Germania, Spania, Italia, UK, Irlanda, SUA, Franța etc.), plecați din aproape toate județele României. Aproape 67% dintre respondenți comunică cel mai mult cu părinții, iar 70% dintre ei spun că vorbesc cu cineva de acasă de câteva ori pe săptămână, 16%, o dată pe săptămână și 5%, o dată pe lună. Românii din străinătate preferă să primească informații diverse și știri despre România prin rețelele sociale în proporție de peste 70%, iar circa 30% doresc să primească informații prin e-mail sau prin aplicații mobile dedicate diaspora. În cea mai mare măsură (54%) vor să primească informații despre locurile frumoase din România care ar merita vizitate; peste 33% sunt interesați de locuri de muncă din România și oportunități de afaceri.
Comunicarea la nivel de instituții, românii din afara țării o fac cel mai bine cu ambasadele (35,5%), cu bisericile din comunitățile în care trăiesc (29,6%), cu administrațiile locale din România (25,7%).
Românii din afara țării și școala
Din cercetarea sociologică de față se pot desprinde inclusiv aspecte privind raporturile dintre românii din afara țării și școală. Cei mai mulți dintre subiecții cercetării sunt absolvenți de studii liceale (35,3%), urmați de cei cu studii universitare (24,3%) și postuniversitare (16%).
Dintre canalele de comunicare cu persoane și instituții din România, în funcție de nivelul studiilor, whatsapp este folosit cel mai mult de absolvenții de studii postuniversitate români din alte țări (91,7%), urmat de absolvenții de universitate (88,4%); facebook folosesc cel mai mult absolvenții de gimnaziu (81,8%); de skipe se folosesc cel mai mult absolvenții de studii postuniversitare (7,2%); oamenii fără școală, plecați din România, țin legătura cu țara de origine prin email și whatsapp în proporții egale (50%).
Dintre canalele de informare asupra unor aspecte, situații etc. din țară, dominant sunt folosite rețelele sociale, cel mai mult de către absolvenții de gimnaziu (78,3%) și de liceu (70,3%); absolvenții de studii universitare se informează de pe rețele sociale în proporție de 60,3%, cei de studii postuniversitare, în proporție de 65,9%. Absolvenții de nivel universitar și de nivel postuniversitar sunt cei care se informează în cea mai mare măsură de la prieteni (43%, respectiv 43,4%). Tinerii de 18-24 de ani sunt categoria care se interesează despre ce este în țara de origine cel mai mult de la prieteni (66,7%).
Absolvenții de școală profesională sunt cei care consideră în cea mai mare măsură că o comunicare mai bună cu cei din țară i-ar putea determina să revină acasă (pondere 30,8%); cu cea mai mica pondere (17,3%), consideră asta absolvenții de studii superioare.
Invitație pentru a redescoperi România autentică
Un eveniment major, devenit de tradiție, organizat de Romanian Business Leaders, se anunță de actualitate pentru reapropierea românilor din alte spații de țara lor de origine: Credem în România – summitul Repatriot, ediția 2021. Deschiderea va avea loc pe 30 septembrie la Palatul Parlamentului. Sesiunile de dialog și gala Top 100 Români de Pretutindeni se vor desfășura în perioada 1-3 octombrie la Sinaia.