Casa Corpului Didactic „Grigore Tăbăcaru”, din Bacău, organizează în perioada 17 mai – 14 iunie 2014, la Centrul de Informare Europeană „Europe Direct”, din Comănești, programul de formare continuă Democrație participativă. Proiectul „Cetățeanul” (Project Citizen), avizat de Ministerul Educației Naționale și destinat personalului didactic din învățământul preuniversitar.
Acesta este coordonat de prof. Monica Andrei, prof. Lucica Ciupercă și prof. Florina Opincariu și a debutat sâmbătă, 17 mai 2014, la ora 09.00.
Project Citizen/Proiectul Cetățeanul este o metodă inovativă de predare a educației civice, bazată pe studierea unei probleme a comunității locale ce presupune o politică publică și care este aleasă spre studiere de către elevi.
Implementarea metodei în România se face sub coordonarea Institutului Intercultural Timișoara, în cadrul programului Civitas – un program de schimburi internaționale în domeniul educației civice, inițiat și coordonat de Florida Law Related Education și Center for Civic Education din SUA.
Programul Civitas este un program de schimburi internaționale în domeniul educației civice, inițiat și coordonat de Center for Civic Education, Calabasas, California, SUA, finanțat și implementat cu sprijinul Departamentului de Educație al SUA.
Rețeaua Civitas implică mai multe parteneriate între state federale din SUA și țări din diferite părți ale lumii, în general state cu „democrații emergente”.
În România, Rețeaua Civitas este reprezentată de Institutul Intercultural Timișoara.
Așadar, țara noastră este integrată într-un parteneriat care include statele federale americane Florida, Texas și Mississippi, dar și Ungaria.
Coordonarea parteneriatului este asigurată de Florida Law Related Education Association, ceilalți parteneri fiind State Bar of Texas Law Related Education Program, Mississippi State University și Civitas Ungaria.
Aplicarea metodei Project Citizen/Proiectul Cetățeanul a început în România în anul 2002, în școli din Timiș, București și Iași, dar interesul manifestat de elevi și profesori a determinat extinderea proiectului în tot mai multe județe, intenționându-se, așadar, implementarea lui la scară națională, ceea ce s-a și întâmplat între timp. Datorită implicării CCD Bacău, prin Centrul Regional de Resurse pentru Educația Civică, Proiectul Cetățeanul a devenit operațional în județul Bacău în anul 2010.
Programul se derulează în baza unui protocol de colaborare între Ministerul Educației și Institutul Intercultural din Timișoara.
Scopul acestuia presupune înțelegerea de către elevi a faptului că cetățenii trebuie să se implice activ în procesul de construire a politicilor publice, deciziile democratice presupunând consensul lor și al autorităților publice.
Obiectivul general al proiectului urmărește formarea competențelor de participare activă a elevilor în procesul de adoptare a deciziilor de către autoritățile publice locale sau centrale, ceea ce va favoriza inserția lor socială după absolvirea liceului.
Dintre obiectivele specifice amintim: înțelegerea conceptelor fundamentale prevăzute în programa de educație civică, ceea ce va contribui la îmbunătățirea statutului și calității educației civice în școală; promovarea unor valori (drepturi individuale, binele comun, dreptatea, toleranța, egalitatea) și a unor principii (democrația participativă, statul de drept, separația puterilor, echilibrul puterilor, drepturile minorităților), care să asigure funcționarea societății democratice și prosperitatea comunității locale; înțelegerea de către elevi a proceselor și mecanismelor de luare a deciziilor; monitorizarea și influențarea politicilor publice în comunitatea locală; formarea comportamentelor de bază, intelectuale, de relaționare și participare, necesare elevilor pentru a deveni cetățeni responsabili și activi; dezvoltarea deprinderilor eficiente de comunicare, cooperare, negociere, gestionare a conflictelor, stabilirea consensului, acceptarea compromisului, care încurajează integrarea socială; formarea unor atitudini și trăsături de caracter favorabile participării civice (responsabilitate individuală și colectivă, autodisciplină, perseverență, inițiativă, curaj, respectarea drepturilor celorlalți, atitudine deschisă, atașament față de comunitate, compasiune, implicare, orientare spre binele public etc.); dezvoltarea unității de învățământ ca un centru de resurse comunitare, îmbunătățirea imaginii unității școlare la nivelul comunității și a relațiilor dintre școală și autoritățile locale.
Proiectul Cetățeanul îi scoate pe elevi din lumea școlii, introducându-i în viața reală, în universul problemelor și politicilor publice și în arena luării deciziilor importante pentru comunitate.
Astfel, elevii înțeleg mai ușor mecanismele funcționării instituțiilor publice, jocul politic și consecințele acestuia pentru destinul unui popor. La această vârstă, elevii sunt preocupați să înțeleagă realitatea economică și modul în care deciziile politice le pot schimba viața.
Din perspectivă didactică, Project Citizen – Proiectul Cetățeanul se va finaliza prin realizarea de către elevii unei clase, coordonați de un profesor, a unui portofoliu care vizează soluționarea unei probleme concrete a comunității.
Deja, cu sprijinul Ambasadei SUA de la București, a fost tipărit un manual al elevului, un ghid al profesorului, fiind de asemenea realizate și diferite materiale video, utilizate în procesul de formare.
Proiectul Cetățeanul este susținut de Institutul Intercultural Timișoara, în parteneriat cu Centrul Regional de Resurse pentru Educația Civică, structură a Casei Corpului Didactic Bacău, care este coordonat de prof. Lucica Ciupercă, inspector școlar și formator național.
În premieră, îl organizăm acum la Comănești, în virtutea protocolului nostru cu Centrul de Informare Europeană Europe Direct.
Prof. Gabriel STAN, directorul CCD Bacău