Bombardamentul informaţional

„Internetul a transformat enorm felul în care îmi fac cercetarea pentru cărţi. Cea mai recentă carte la care am lucrat a fost gata în de cinci ori mai puţin timp decât dacă n-ar fi existat internetul. Asta e grozav. Însă internetul ne atomizează şi e plin de nenorociri periculoase într-o proporţie de 99%. Provocarea e să navighezi şi să ieşi la suprafaţă către acel 1% care contează.” (Jonathan Coe)
Nimicul îmbracă forme diabolice în ultimul timp
Ca şi universul, cantitatea de informaţie relevantă pare punctuală în comparaţie cu spaţiul ocupat de vid… Nu ştiu dacă este de preferat vidul informaţional spre care tindea societatea comunistă, presărat însă cu câteva stele care furnizau o cantitate semnificativă – dar nu şi suficientă – de lumină, dar (i)lumina(rea) de care beneficiem astăzi este una orbitoare, care ascunde mai bine decât întunericul perfect.
Am încercat să realizez astfel o introducere la un material pe care l-am primit de curând de la un bun prieten, ancorat mult mai bine decât mine în realul concret – utilizez această formulă ştiind bine că îi va produce o iritaţie timpanală…
Tabelul pe care vi-l propun spre lectură se va parcurge de la stânga la dreapta, orice asociere de casete informaţionale, câte una de pe fiecare linie, producând un enunţ cu (un oarecare) sens sau, mai bine zis, cu un sens la fel de relevant ca şi citirea de la dreapta la stânga.
Un abil al conexiunilor informaţionale cred că ar putea dezvolta din acest material un foarte interesant ghid al scrierii goale de conţinut (sic!, altă sintagmă goală de conţinut!).

  1. Cu toate că situaţia este aşa cum este, reforma structurală şi de conţinut din întregul nostru sistem de învăţământ, la care se adaugă şi factorii implicaţi, ne obligă să nu uităm importanţa unui management şcolar ştiinţific şi de maximă eficienţă.
  2. În aceeaşi ordine de idei, viziunea modernă asupra conţinu­turilor ariilor curriculare în consens cu toţi factorii care concură la evoluţia şcolii va determina simultan direcţia de acţiune, modelul acţional şi efectul reconsiderării ponderii examenelor naţionale în admiteri la trepte de învăţământ superioare.
  3. Pe de altă parte, schimbarea creată în modelul instituţional al învăţământului românesc prin luările de atitudine adecvate momentului va genera noi idei de abordare constructivă a strategiilor didactice acţionale şi evaluative optime.
  4. Deşi unii cred că nu este cazul, baza de resurse educaţionale de care dispunem, datorită cauzelor obiective pe care le cunoaştem cu toţii, trebuie să ne conducă, prioritar, pe direcţia acordării atenţiei cuvenite atât procesului predării, cât şi evaluării.
  5. În virtutea celor constatate, accelerarea reformei în învăţământ, spre deosebire de cea din alte domenii, impune să fim cât mai intransigenţi în analiza corectă a efectelor creării unui climat de lucru eminamente subordonat scopurilor educaţiei.
  6. Totodată, necesitatea de a ţine cont de condiţiile specifice învăţământului nostru, în conformitate şi cu principiile deontologice fundamentale, a generat cadrul cel mai favorabil realizării obiectivelor cerute de aria curriculară „Consiliere şi orientare”.
  7. După cum am mai spus, oferta educaţională, chiar dacă nu convine spiritelor conservatoare, urmează să valorifice avantajele incontestabile ale introducerii informaticii în învăţământul preuniver­sitar de la toate nivelurile.
  8. Procedând numai în acest mod, aderarea la valorile unui sistem de învăţământ de tip european, în consens cu opinia fiecăruia dintre cei de faţă, acordă o importanţă cu totul deosebită mijloacelor acţionale proprii corelării conţinuturilor ariilor curriculare cu necesităţile imediate impuse de evoluţia societăţii.
  9. De altfel, dacă ne gândim bine, stabilirea bazelor ontologice ale învăţării eficiente, chiar dacă deranjează pe aceia dintre care se tem de schimbări de conţinut, va face ca activitatea noastră să devină cât mai eficientă numai dacă ne înscriem pe linia implementării mijloacelor moderne de învăţământ în realizarea demersului didactic la toate disciplinele.
  10. Mai ales din aceste motive, punerea în valoare a scenariilor didactice moderne, alături de dezideratul unanim al integrării ţării noastre în UE, pune în schemă întreg ansamblul schimbărilor subordonate realizării cu preponderenţă a scopurilor formative ale actului învăţării. (Aici puteţi accesa tabelul la care se face referire: https://www.slideshare.net/mobile/silviumath/manual-de-barbologie-pentru-dascali-reformati-compus-in-1998-valabil – n.r.)

Gabriel VRÎNCEANU,
Director, Casa Corpului Didactic, Bucureşti