Bihorul, colțișorul meu de lume

Bihorul, coltisorul meu de lumeInițiat de Școala Gimnazială Octavian Goga, din Oradea, în parteneriat cu Colegiul Tehnic Nr. 1 Vadu Crișului și Asociația de Părinți „Noi și copiii noștri” a școlii din Oradea, proiectul urmărește să ofere elevilor posibilitatea de a descoperi farmecul, tradițiile și valorile spațiului bihorean. Proiectul a fost finanțat prin Direcția de Dezvoltare și Implementare Proiecte de la Consiliul Județean Bihor.
Ca să fii devotat locurilor natale este necesar să cunoști origini, apariția satelor, despre oamenii crescuți pe aceeași vatră cu noi. Oare copiii de azi înțeleg acest lucru? Prin acest proiect dorim să-i determinăm într-un mod plăcut să se apropie de istoria, tradițiile și frumusețile locurilor natale și stimularea interesului tinerilor pentru activitățile cultural-artistice și educative nonformale, pe fondul diminuării interesului acestora în ultimul timp. În zilele noastre, tinerii au ajuns dependenți de tehnologie. Relațiile interumane se transformă în relații virtuale. Tinerii trebuie sprijiniți să găsească și alte modalități de socializare. Prin activitățile nonformale se urmărește: crearea unui cadru stimulativ de exprimare și afirmare socială a tinerilor; dezvoltarea competențelor și aptitu­dinilor personale care pot fi utilizate în acțiuni la nivel comunitar, pregătirea tinerilor pentru a cunoaște și folosi mai bine resursele locale; manifestări de promovare a comunității locale, care conduc la creșterea coeziunii membrilor comu­nității. Obiective: promovarea valorilor geografice, istorice, culturale și de patrimoniu ale județului Bihor; realizarea unor materiale promoționale: pliante, pe site-ul școlilor implicate; crearea unui cadru stimulativ de exprimare și afirmare; dezvoltarea relațiilor interpersonale între elevi și dascălii lor; realizarea unui real parteneriat pentru educație: școală – comunitate.
Activități realizate
Proiectul a fost lansat în data de 2 octombrie, la Școala Gimnazială Octavian Goga, din Oradea, în prezența elevilor, cadrelor didactice, a părinților și a reprezentanților din mass-media. Proiectul și conținutul său a fost prezentat de dna prof. Liana Petruța și prof. Florian Mălai, după care elevii școlii-gazdă au prezentat un scurt program artistic, la care și-a adus contribuția și elevii Manuela Bumb (clasa a VIII-a) și Teofil Jolțe (clasa a XII-a), care au oferit câteva acorduri la pian. În 10 octombrie, în cadrul activității „Cultură, tradiții, voie bună și multe emoții”, desfășurată în Oradea, elevii școlii-gazdă au prezentat colegilor din Vadu Crișului, prin activități de educație nonformală, vizitarea orașului, concursuri sportive, activități de arte vizuale. În zilele de 17-18 octombrie, la Vadu Crișului, elevii orădeni au fost impresionați de frumusețile zonei, de portul popular, de obiceiurile tradiționale și de meșteșugurile păstrate de veacuri. Vizita la olar, unde se produce ceramica albă la roată, unică în țară, din lutul alb. Vasele specifice obținute sunt: urcioare, căni de apă, diverse vase de bucătărie, ghivece de flori etc. Meșterul olar le-a făcut o demonstrație. Un alt obiectiv vizitat a fost Peștera Vadu Crișului, ghid fiind prof. Florian Mălai. Drumul spre peșteră a fost sinuos, dar fascinant, prin peisajele pe care le oferă defileul Crișului Repede. Elevii au rămas impresionați de „Casa Zmăului”, turn construit în Evul Mediu, în apropierea unei grote, unde se depozitau mărfurile luate ca vamă de la negustori. În peșteră, copiii au observat stalactite și stalagmite, unele formațiuni purtând numele de Menumorut, Vulturul Alb, Adam și Eva, Barba lui Mahomed, Albă ca Zăpada și cei șapte pitici, Raiul și Iadul etc. În drumul de întoarcere au vizitat și cascada Vadu Crișului. Activitățile s-au finalizat la căminul cultural, cu o frumoasă manifestare artistică pregătită de elevii celor două școli. Sub genericul „Întotdeauna și pretutindeni purtăm în suflet ca pe o icoană sfântă chipul locurilor natale” s-a desfășurat o activitate prin care sau realizat: albume cu fotografii, portofolii de proiect în cadrul unor ateliere de lucru îndrumate de dascăli și părinți.
Rezultate: s-au creat legături funcționale între comunitatea rurală și cea urbană; s-a lărgit și completat orizontul cultural al beneficiarilor privind specificul comunității în care trăiesc; s-a realizat o campanie de promovare a culturii, tradițiilor și obiceiurilor din Bihor atât prin activitățile realizate, cât și prin presă și site-urile școlilor și revistele „Filigran”, al Consiliului Elevilor din Colegiul Tehnic Nr. 1 Vadu Crișului, și „Cuvinte pe aripi”, a Școlii Octavian Goga. Proiectul a oferit posibilitatea de a împărtăși și analiza experiențe, exemple și posibilități de a colabora în scopul promovării, validării și recunoașterii sociale a educației nonformale. Prin evenimentele cultural-artistice, copiii au avut ocazia să-și exprime în fața publicului, prin dans și artă, cunoștințele acumulate în timpul proiectului. Prin activitățile comune realizate în proiect s-au stabilit relații de prietenie și colaborare între cele două școli și un schimb de bune practici. În inimile și memoria participanților au rămas amintiri plăcute, întâmplări interesante și legături de prietenie trainice.
 
Prof. Liana PETRUȚA,
Prof. Maria MĂLAI,
Nicu RĂCUCIU