BETT 2023 – tehnologie pentru educație

BETT 2023 – tehnologie pentru educație

BETT (British Educational Training and Technology Show) – târg de mijloace IT&C pentru educație, cu o vechime de aproape 40 de ani. A fost lansat mai precis în 1985. Este considerat unul dintre cele mai mari evenimente din lume dedicate tehnologiei în educație. Evenimentul reunește producători, distribuitori și furnizori de tehnologie pentru educație, împreună cu profesori, specialiști în educație, decidenți și lideri din domeniul educației din întreaga lume. Mai nou are replici în Asia (Kuala Lumpur) și Orientul Mijlociu (Abu Dhabi).

Conform datelor de la BETT 2020, care a avut loc înainte de pandemia COVID-19, evenimentul a atras peste 800 de expozanți din 146 de țări, iar numărul de vizitatori a fost de peste 34.000 de persoane din întreaga lume. La BETT 2020 au fost prezentate peste 2.000 de produse și soluții tehnologice pentru sectorul educației.

BETT 2023, al doilea an după pandemie, vine cu un număr de peste 600 de expozanți și a fost vizitat, în cele două zile de lucru, de peste 30.000 de vizitatori din peste 123 de țări. Organizatorii anunță un număr de 5.000 de întâlniri orientate către tehnicile de îmbunătățire a predării și învățării, a îmbunătățirii sistemelor de examinare/evaluare, a comunicării între elevi și profesori, a mai strânsei re­­laționări între școală și părinți, a predării eficiente a programării (coding), sisteme bazate pe inteligență artificială.

Impresia generală

Lume multă, standuri multe… Dacă nu îți faci un plan, dacă nu ai o țintă, e greu să înțelegi tot ceea ce se întâmplă… Există și expozanți români: Nextlab, Livresc, Adservio, Kinderpedia.

Cei mai mulți expozanți sunt serioși, atenți, gata să îți dea explicații detaliate despre produsele lor. Nu scapi cel puțin 10 minute de o discuție în care afli cel mai mult despre ajutorul pe care dispozitivul sau serviciul îl poate da sistemului de educație.

Am observat și grupuri de școlari însoțiți de profesori. Lor li se oferă demo-uri adecvate, unii expozanți sunt costumați neobișnuit ca să atragă atenția. Există și mici spectacole dedicate elevilor, tinerilor.

Foarte interesante sunt conferințele, demonstrațiile ce au loc în spații speciale cu invitați speciali de la firme, instituții/organizații educaționale. Teme mari ce ne-au atras atenția:

  • Leadership;
  • Educație sustenabilă în viitor;
  • Incluziune – educație echitabilă;
  • Starea de bine în școală;
  • Dezvoltarea competențelor pentru meseriile viitorului;
  • Inovație și creativitate;
  • AI (Inteligență Artificială) în educație.

Expozanți de interes: monștrii ­Google, Microsoft, Lenovo, HP, Samsung, Intel, Smart, Benq, Apple, Netsupport. Au standuri largi, colorate special, cu prezentatori zâmbitori, amabili, insistenți. Dacă vorbim, de exemplu, despre calculatoare și tablete ni s-au făcut de­­monstrații de anduranță chiar și pentru copiii/școlarii neastâmpărați!!! Dispozitivele Apple, Chromebook, Lenovo au dovedit chiar rezistență la trântit pe po­­dea, prețuri moderate care le fac accesibile și școlilor cu venituri modeste, cu elevi proveniți din medii sociale diverse…

Despre NetsupportSchool – o aplicație suport pentru asistență colaborare, testare în laboratoarele de informatică sau pentru clasele informatizate din școli

Am avut o vizită importantă la standul Netsupport pentru că suntem beneficiarii sistemului colaborativ de lucru în sala de clasă, sistem ce permite interacționarea profesorului cu elevii prin controlul și asistența totală pe dispozitive, cu unelte de testare/examinare extrem de util și ușor de folosit. Pe lângă componenta educațională, Netsupport oferă posibilitatea de a limita accesul la anumite site-uri, de a instala programe de la distanță pe computerele controlate prin această aplicație, făcând astfel mult mai ușoară gestiunea computerelor aflate într-o școală. Experiența noastră de colaborare este de mai bine de 10 ani. Compania ne-a propus acum lucrul în cloud, clase virtuale interactive, lucrul pe dispozitive smart, tablete, touchscreens. Urmează să experimentăm Netsupport cloud în următoarele luni, asistați de specialiști din UK.

Câteva ținte importante

Obiectivele pe care ni le-am propus se referă mai ales la predarea/învățarea programării practice utilizând mașinării/roboți simpli, cu costuri moderate și cu efecte vizibile. Am văzut aproape 20 de standuri care au îndeplinit această cerință. Ne-au fost aduse în față cunoscutele dispozitive ozobot și microbit, dar și invenții mai noi care permit programarea unui dispozitiv unic în sala de clasă de pe tabletele sau telefoanele elevilor.

Stand Emirate – un personaj dichisit, îmbrăcat în costum, stătea în fața unei platforme generoase în care mai era o colegă cu îmbrăcăminte tipic arăbească. Nu era aproape nimic expus, doar panouri cu texte… Omul ne oprește și scoate dintr-un buzunar o plăcuță cu LED-uri ce semăna a microbit, hexagonală cu un mic panou de afișaj… Ne-a spus că e construită de el și că este folosită în sistemul lor de învățământ, pe scară destul de largă. Folosește programare cu blocuri (Scratch adaptat)… Apoi a mai scos din alte două buzunare alte dispozitive, simple și ieftine, dedicate tot programării la nivel elementar, pentru copiii din învățământul secundar…

Coreea – multe standuri cu roboți programabili. Expozanți amabili, prețuri decente. Am fi cumpărat chiar pe loc, dar ne-au recomandat să facem comenzi online pentru că ne scutesc de shipping! La standul Robomation, un hamster modular la care se adugă senzori, motorașe, braț de prindere etc.

Am făcut un calcul, prețul unui kit este de aproximativ 200 USD. Este asemănător cu roboțelul vestit Ozobot, dar este mai perfecționat și mai portabil…mai complex.

Alt stand coreean care ne-a atras atenția mai ales prin ținta aleasă, aceea de a folosi mici roboți pentru copii cu nevoi speciale. Mici dispozitive asistate de banala plăcuță Microbit. Prezentarea a fost făcută de o familie coreeană care ne-a permis să publicăm imaginile co­­piilor lor. Am remarcat rigurozitatea în prezentare, dar mai ales precizia cu care copiii au răspuns la întrebări. Ni s-a explicat că participă la un program național de formare a competențelor digitale în școli din Coreea.

Am observat, în general, tendința de modularizare a dispozitivelor folosite ca suport pentru dezvoltarea abilităților de programare elementară. Aceasta mărește impactul asupra cumpărătorilor, creând uneori impresia de lucruri ieftine, care în realitate au prețuri comparabile cu unele dispozitive apropiate de sfera profesional. În orice caz, cu puțin efort, putem dota o școală, un laborator de STEM cu un buget de maxim 300-500 de euro, astfel încât să beneficieze simultan cel puțin 10 elevi într-o echipă.

Tot despre roboți adaptați vestitei plăcuțe Microbit, am descoperit KitenBot, cu module dedicate programării pentru elevii de peste 10 ani, din clasele V-VIII la noi. Construcțiile lor sunt puțin mai sofisticate, mai bine elaborate, puțin mai scumpe, dar nu imposibil de abordat. Ex­­pozanții coreeni sunt dispuși să negocieze prețuri, să facă oferte pentru clase sau grupe de elevi care învață programare cu blocuri. Dispozitivele lor sunt adaptate STEM, pot fi folosite pentru mai multe discipline din curriculum, chiar și în România .

Nu se poate să nu vorbim și despre o prezență românească cu roboți educaționali la BETT. Este vorba de NextLab Tech, organizație implicată în proiecte educaționale dedicate predării STEM cu ajutorul roboților. O discuție constructivă cu colegii români a adus clarificări și multe detalii despre viitorul proiectului.

În acest an s-au lansat și două proiecte PNRR care permit dotarea cu mobilier și echipamente IT a școlilor și grădinițelor din România. Din păcate, data de pre­dare a proiectelor a fost înaintea desfășurării BETT, unde am putut vedea câteva echipamente care ar fi achiziționate prin aceste proiecte, cum ar fi:

  • ImSand – dezvoltat de o firmă din Lituania (https://lithuaniatech.eu/). Este o masă care conține o cutie cu nisip. Copiii pot să creeze forme în nisip, iar aplicația ajutată de un senzor de adâncime proiectează culori și se pot crea astfel forme de relief: zonele mai adânci sunt colorate cu albastru, ca și cum ar fi acolo o mare, urmează câmpia, iar zonele mai înalte sunt munți. Dacă în vârful unui munte ai săpat o groapă, va apărea un vulcan care poate apoi erupe, așa cum se vede în imagine. Se pot desfășura și diverse jocuri, cum ar fi căutarea de comori: copilul sapă acolo unde i se proiectează un X și pe măsură ce groapa se adâncește apare obiectul proiectat. Dacă se pune o placă pe masă, atunci se poate folosi ca o tablă interactivă, având câteva jocuri ce presupun crearea de cuvinte, rezolvarea unor probleme de matematică etc.
  • Display inteligent. Numărul producătorilor care au venit cu display-uri inteligente a fost foarte mare. Am putut vedea display-uri simple, practic un ecran cu touch, care aveau un preț mic: 1.100 de euro pentru un display de 86 inch, până la display-uri care ofereau aplicații educaționale destul de evoluate, cameră de videoconferință, microfoane (chiar și 7 microfoane) și scanner de documente încorporat.

Un tip de display interesant presupunea atașarea unei table (în poza din dreapta e varianta cu 2 table atașate) cla­sice pe care profesorul/elevul poate scrie sau desena, iar ceea ce a fost scris pe tablă apare și pe display. Este o îmbinare destul de reușită între clasic și modern. După preluarea desenului/textului pe display-ul smart acesta poate fi prelucrat și modificat.

Poate cea mai șocantă demonstrație a fost făcută de un prezentator de la ViewSonic care, la întrebarea cât de rezistent este display-ul interactiv, a lovit cu pumnul și cu palma display-ul, suficient de tare ca să se zguduie și peretele pe care era prinsă și apoi a continuat să de­seneze…

  • Mobilier pentru școală. Printre expozanți era și o firmă care oferea mobilier școlar. Am probat mobilierul care pare a fi făcut în întregime din plastic și am pus întrebarea dacă este „child proof“. Prezentatorul m-a invitat să iau loc într-un scaun care avea atașată o masă și el s-a aruncat de-a dreptul pe masă. Cu toate că scaunul era pe roți, după cum se poate vedea și în imagine, acesta a rezistat.

Majoritatea prezentatorilor care sunt la standuri își cunosc bine produsele și fac demonstrații pentru a te convinge de calitatea și utilitatea produselor lor.

Deși târgul durează trei zile, probabil ai avea nevoie de ceva mai mult timp pentru a putea parcurge toate standurile și a găsi uneltele necesare pentru a face educația mai plăcută pentru elevi. Vizita la un astfel de târg este considerată esențială de către responsabilii de educație din UK, fapt dovedit și de cei peste 300 de reprezentanți ai guvernului (așa sunt menționați în statistici) care au vizitat această expoziție.

Iată și câteva răspunsuri ale robotului ChatOpenAI despre BETT, programare, roboți:

ChatGPT a fost prezent la BETT?

Ca un program de calculator, eu, ChatGPT, nu am fost prezent fizic la BETT (British Educational Training and Technology Show). BETT este o expoziție anuală dedicată tehnologiei educațio­nale și software-ului, iar prezența mea ar fi fost posibilă doar prin intermediul unui dispozitiv compatibil cu internetul. Cu toate acestea, pot să furnizez informații despre eveniment și să răspund la întrebări despre tehnologia educațională și inovațiile din domeniu, dacă doriți.

Ce inovații ai văzut la BETT?

În calitate de program de calculator, nu am putut fi prezent fizic la BETT și nu am putut vedea inovațiile prezentate acolo. Cu toate acestea, ca un sistem de inteligență artificială, am acces la multe surse de informații și pot să vă spun că BETT este cunoscut pentru prezentarea inovațiilor în domeniul tehnologiei educaționale. În trecut, au fost prezentate multe inovații, cum ar fi software-ul educațional personalizat, dispozitivele de în­­vățare virtuală și realitatea augmentată, platformele de învățare online și multe altele. Cu siguranță, evenimentul BETT este un loc unde se pot vedea cele mai noi tehnologii și inovații din domeniul educației.

Ce știi despre programarea în educație și roboți ca Microbit sau Ozobot la BETT UK?

Programarea în educație și roboții ca Microbit și Ozobot sunt două domenii importante care sunt adesea prezentate la BETT UK.

Microbit este o placă de dezvoltare hardware care a fost creată pentru a ajuta elevii să învețe programarea. Acesta conține un procesor ARM, senzori de mișcare și luminozitate, un ecran LED și butoane programabile, ceea ce îl face ideal pentru proiecte și activități în clasă. La BETT UK sunt prezentate activități și proiecte care implică Microbit și cum aceasta poate fi utilizată în procesul de învățare.

Ozobot este un robot de dimensiuni mici, care poate fi programat și utilizat pentru a învăța copiii despre programare și algoritmi. Ozobot poate fi programat prin intermediul unui software și poate fi utilizat pentru a crea proiecte interactive care implică jocuri și provocări pentru elevi. La BETT UK sunt prezentate mo­­duri diferite prin care Ozobot poate fi utilizat în procesul de învățare, cum ar fi proiecte care implică codificarea, matematica și alte subiecte.

În general, programarea și robotica sunt domenii importante în educație, care pot ajuta elevii să învețe competențe digitale și să își dezvolte gândirea computatională. La BETT UK sunt prezentate multe resurse și activități pentru educatori și elevi care implică aceste ­tehnologii.

Ce alți roboți știi că au fost prezentați la BETT?

La BETT au fost prezentate o varietate de roboți care pot fi utilizați în educație. Mai jos sunt câțiva dintre roboții care au fost prezenți la eveniment:

1. Sphero: Sphero este un robot sferic care poate fi controlat prin intermediul unei aplicații. Acesta poate fi utilizat pentru a învăța programarea, matematica, fizica și alte subiecte. La BETT sunt prezentate activități și proiecte care im­­plică utilizarea lui Sphero în clasă.

2. Kano: Kano este un kit de construcție și programare care permite elevilor să își construiască propriul computer și să învețe cum să programeze. La BETT sunt prezentate activități care implică utilizarea kitului Kano pentru a învăța programare și pentru a crea proiecte interactive.

3. LEGO Education: LEGO Education oferă o varietate de roboți și seturi de construcție care pot fi utilizate în educație. Aceste seturi permit elevilor să își construiască propriii roboți și să îi programeze pentru a efectua diferite sarcini. La BETT sunt prezentate activități și proiecte care implică utilizarea seturilor LEGO Education în clasă.

4. UBTECH Robotics: UBTECH Ro­­botics oferă o varietate de roboți educaționali, inclusiv Alpha 1S, un robot uma­noid programabil, și JIMU Robot, un kit de construcție și programare. La BETT sunt prezentate activități și proiecte care implică utilizarea roboților UBTECH în clasă.

Acești roboți și alții asemănători sunt prezenți la BETT și oferă o varietate de opțiuni pentru educatori și elevi pentru a integra tehnologia în procesul de ­învățare.

Știi ceva despre proiectul NEXTLAB în România?

Da, sunt familiarizat cu proiectul NEXTLAB în România. NEXTLAB este un proiect educațional care are ca scop in­­troducerea elevilor și profesorilor în lu­­mea tehnologiei și a inovației prin intermediul programelor educaționale, trainingurilor și evenimentelor organizate.

NEXTLAB își propune să promoveze tehnologiile emergente precum inteligența artificială, realitatea virtuală și augmentată, roboții și Internetul lucrurilor, prin dezvoltarea de programe de formare și instruire pentru elevi și profesori. Scopul este de a încuraja gândirea creativă și dezvoltarea abilităților digitale în rândul elevilor și de a-i pregăti pentru o lume în continuă schimbare.

Proiectul NEXTLAB a fost lansat în 2019 și a organizat numeroase evenimente și programe educaționale în diferite orașe din România. De asemenea, proiectul are parteneriate cu universități și companii de tehnologie pentru a aduce cele mai noi tehnologii în programul lor de formare și instruire.

NEXTLAB este un proiect important pentru România, care are potențialul de a îmbunătăți abilitățile digitale și de a pregăti elevii pentru viitor.

Emil ONEA – profesor, director executiv UPIR
Daniel Popa – profesor, Colegiul Aurel Vlaicu, Orăștie

Articol publicat în revista Tribuna Învățământului nr. 40