Bani pentru achiziționarea de microbuze electrice școlare de către autoritățile locale

Bani pentru achiziționarea de microbuze electrice școlare de către autoritățile locale
Foto: MMAP

Elevii vor beneficia de microbuze electrice pentru transportul la și de la școală, desigur, în măsura în care vor fi achiziționate de autoritățile locale. Programul destinat achiziției de microbuze electrice, hibride și alimentate cu gaz natural comprimat, care vor fi utilizate în transportul școlar al elevilor, a fost lansat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. Prezentând programul, ministrul Mircea Fechet a anunțat: „Lansăm astăzi, în premieră, Programul Microbuze electrice pentru transportul elevilor. Este unul dintre programele finanțate de minister prin care încercăm să atenuăm impactul schimbărilor climatice, să asigurăm un aer mai curat, să participăm la decarbonizarea sectorului de transport și să reducem emisiile de gaze cu efect de seră. Ne încadrăm și cu acest program în tendința europeană privind mobilitatea durabilă. Acest program vine în completarea programului Rabla Clasic, în completarea programului Rabla Plus și, mai nou, Rabla local. Practic, va asigura transportul elevilor spre școală și înapoi către locuințele lor, urmărind să schimbe comunitățile noastre în comunități din ce în ce mai verzi. Nu vom finanța doar microbuze electrice, ci vom finanța și infrastructura aferentă acestora, mă refer la infrastructura de încărcare. Practic, pentru fiecare microbuz achiziționat vom putea finanța și o stație de încărcare electrică.”

Programul are un buget de 300 de milioane de lei și este finanțat prin Administrația Fondului pentru Mediu.

Pot să aplice consiliile județene și subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București.

Se finanțează achiziționarea microbuzelor electrice, hibride și a celor alimentate GNC, achiziționarea stațiilor de reîncărcare a microbuzelor, cheltuielile cu consultanța pentru implementarea proiectului, în limita a 1% din totalul sumei aferente achiziției microbuzelor și stațiilor solicitate, TVA aferentă proiectului, în condițiile în care aceasta a fost solicitată și nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice alte mijloace potrivit prevederilor legale. Achiziționarea stațiilor de reîncărcare este permisă în limita unei stații de reîncărcare/microbuz achiziționat.

Programul începe la 8 septembrie, ministrul mediului, apelor și pădurilor semnalând că, „până atunci, consiliile județene, împreună cu autoritățile publice locale, ar trebui să pregătească documentațiile de finanțare”.

MMAP precizează că „finanțarea se acordă în funcție de categoria unității administrativ-teritoriale din care face parte solicitantul, după cum urmează:

  • pentru unitățile administrativ-teritoriale cu un număr de elevi pe raza UAT-ului mai mic de 40.000, se acordă maximum 7 milioane lei;
  • pentru unitățile administrativ-teritoriale cu un număr de elevi pe raza UAT-ului  între 40.001-60.000, se acordă maximum 15 milioane lei;
  • pentru unitățile administrativ-teritoriale cu un număr de elevi pe raza UAT-ului mai mare de 60.000, se acordă maximum 25 milioane lei.

Este eligibil proiectul care cuprinde autovehicule mai puțin poluante, de tipul microbuzelor electrice, hibride și a celor alimentate cu gaz natural comprimat, ce îndeplinesc următoarele criterii: aparțin categoriei M2-M3 – respectiv microbuze electrice, microbuze hibride, microbuze alimentate GNC; microbuzele electrice au autonomie de minim 200 km, iar microbuzele hibrid plug-in au o autonomie de minim 50 km exclusiv pe putere electrică;  dețin omologarea CE de tip (de exemplu microbuzele care dețin o omologare CE de tip a întregului vehicul emisă de orice stat membru al Uniunii Europene nu mai necesită omologare în România) și Cartea de identitate a vehicului (CIV) eliberată de Registrul Auto Român, în conformitate cu procedurile administrative specifice, întrunesc cerințele legate de accesibilitate pentru persoanele cu mobilitate redusă. De asemenea, microbuzele achiziționate  trebuie să fie noi”.