
Bacalaureatul 2021 s-a încheiat, odată cu „afișarea” rezultatelor „definitive” în urma „sesiunii august-septembrie”. „Afișarea” înseamnă, de fapt, anunțarea în anonimat a rezultatelor, cu precizarea de fiecare dată că au fost respectate regulile stricte de ascundere a identității candidaților. „Definitive” consfințește tutela contestării, adică a nesiguranței asupra rezultatelor, cu o generalizare nedreaptă, de parcă n-ar fi fost sigure nici rezultatele candidaților cu medii mari de tot, care nu au depus contestații. „Sesiunea august-septembrie” se cheamă așa pentru că rezultatele au fost anunțate la două zile după intrarea în septembrie, altfel examenul fiind în plină vară, la numai o lună distanță de sesiunea precedentă.
După tradiția perpetuată an de an, cifrele abundă construind numere în creștere (unele, chiar numere mari) și sugerând un aer de succes. Pe post de număr magic este plasată ponderea promovării în a doua sesiune: „32,9% – în creștere cu 2,6%, comparativ cu primele rezultate (30,3%)”, anunță Ministerul Educației, „primele rezultate” fiind cele anterioare contestațiilor. Conform tradiției zise mai sus, după contestații, întotdeauna rezultatele cresc, de parcă așa ar fi normal să se întâmple, într-un soi de amestec de omenie și de vinovăție din partea comisiilor de examen, la gândul că la prima tură de corectare or fi fost prea exigente.
Rata de promovare a bacalaureatului pe tot anul școlar 2020-2021 este 34,9%, ceea ce seamănă a progres față de anul trecut pe vremea asta, când rata de promovare a fost 34,1%. Progresul este înșelător, pentru că și acum un an, și anul acesta, tot abia o treime din candidați au promovat bacalaureatul; și bacalaureatul nu e concurs, ci e proba de ieșire-n viață din școala de nivel mediu a unei promoții, inclusiv punându-i la socoteală și pe candidații din promoții anterioare, pentru că au absolvit liceul cu un timp înainte puțin semnificativ.
Rămâne de văzut ce se va întâmpla (dacă se va întâmpla) dincolo de farmecul statisticii asupra bacalaureatului, adică dacă ea va fi băgată-n seamă în croirea căii pe mai departe a învățământului nostru.





