Inspectoratul Școlar al Municipiului Bucureşti (ISMB) i-a avertizat pe profesorii care refuză să predea online că își vor pierde locurile de muncă și a anunțat că va începe controale în unitățile de învățământ. Anunțul făcut de ISMB a generat un val de reacții în rândul cadrelor didactice și al părinților.
Sindicatele din învăţământ știu că există cadre didactice care refuză să predea online, deoarece se tem să nu fie înregistrate de către elevi sau de către părinții acestora, iar înregistrările să fie ulterior postate pe rețelele de socializare, ceea ce ar însemna încălcarea dreptului la imagine. Tot în opinia sindicatelor, profesorii ar refuza să țină cursuri online, pe motiv că li s-ar putea încălca dreptul de autor asupra acestora.
Simion Hancescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ: „Această amenințare este nefericită. Probabil că ISMB are unele semnale din teritoriu potrivit cărora există cadre didactice care refuză predarea online, în ciuda faptului că există reglementări legale privitor la protecția datelor cu caracter personal (de fapt, de aici pleacă toată temerea oamenilor). Și în Art. 272 din Legea Educației Naționale se spune foarte clar că orice înregistrare trebuie făcută cu acordul persoanei. Există și recomandarea Uniunii Europene referitor la protecția datelor, există o astfel de prevedere și în Codul Civil. Din acest punct de vedere cred că Ministerul Educației a greșit neoferind precizări foarte clare. De aceea, în opinia noastră, ar fi trebuit ca toate cadrele didactice să semneze acest acord de a putea fi vizualizate în timpul predării, pentru că, știm prea bine, în primăvară s-au înregistrat incidente neplăcute, când multe cadre didatice au fost filmate și fotografiate în timp ce predau și au apărut pe rețelele de socializare chiar poze trucate, unele făcute de către elevi, altele de către părinți, or lucrul acesta nu este în regulă. Până la urmă, e vorba de imaginea oamenilor.”
Lucrurile nu pot fi reglementate decât printr-un acord scris, altfel, cine greșește trebuie să plătească
”Cum predarea asincronă nu este suficientă, soluția, spune Simion Hancescu, este ca fiecărui cadru didactic să i se ceară acordul de a preda online și de a i se garanta că imaginea lui și înregistrarea lecției nu vor fi postate pe rețelele de socializare sau în spațiul public. În acest sens, trebuie să se angajeze atât elevii, cât și părinții”. Lucrurile nu pot fi reglementate decât printr-un acord scris, altfel, cine greșește trebuie să plătească, conchide liderul FSLI.
Părinții sunt de altă părere. Ei recunosc că sunt disperați. Din perspectiva lor, cadrele didactice nu conștientizează gravitatea refuzului de a preda online, într-un an școlar atât de dificil, cum este acesta.
Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți: ”Deși pare un apel dur, este un apel disperat pe care îl face ISMB-ul, pentru că sunt foarte mulți profesori care refuză să predea online. Mă refer la acele cadre didactice care au toate condițiile necesare create de către unitatea de învățământ, respectiv de către Consiliul local sau ISMB, astfel încât să poată transmite lecțiile sincron. Dreptul la imagine este reglementat prin lege (GDPR), care poate penaliza folosirea imaginii, nu doar a profesorilor ci și a colegilor, fără acordul acestora! Refuzul de a preda pe motiv că acel curs este un drept de autor, toate acestea sunt marote de care acești profesori se folosesc și nu vor să fie solidari cu copiii într-un an foarte greu care se va derula mai mult online, în condițiile în care, ușor-ușor, scenariul roșu se extinde.”
Și inspectoratele școlare județene ar trebui să transmită semnale similare
Președintele FNAP e de părere că predarea asincronă nu este suficientă: ”Desigur, au posibilitatea să transmită și asincron, dar nu poți să transmiți asincron, folosindu-te doar de telefonul propriu pentru a trimite imagini, fotografii pe grupul părinților sau pe grupul elevilor, urmând ca familiile și copiii să rezolve exercițiile, problemele și tot ceea ce li se predă. Acești profesori nu înțeleg acest lucru. Și vorbim despre cadre didactice care, în marea majoritate, au copii în sistemul educațional, iar unii au și nepoți. Trebuie să te pui în locul celuilalt, pentru a putea înțelege cât rău poți să faci! Să nu uităm că acești profesori sunt plătiți încă din luna martie, conform Ordinului nr. 4.135, care reglementează sub o anumită formă, învățământul online. Atunci, știm foarte bine, au refuzat pentru că nu exista un cadru legal, în acest sens. Acum există un cadru legal, există o fișă a postului!”.
În opinia lui Iulian Cristache, nu doar că Inspectoratul Școlar al Municipiului București a procedat bine, dar și inspectoratele școlare județene ar trebui să transmită semnale similare.
”Nu ne dorim ca profesorii să devină o bătaie de joc pe rețelele de socializare” subliniază Cristache. În opinia lui, chiar dacă legea reglementează predarea online și condițiile în care se face aceasta, este necesar, într-o anexă, un contract educațional prin care părintele să-și asume răspunderea că nu va înregistra lecția, că nu va interveni în lecțiile profesorilor, că nu se va folosi de imaginea acestora. ”Rostul nostru, al părinților, nu este să intervenim, ci să a atragem atenția atunci când unele cadre didactice nu-și respectă fișa postului”, a mai spus președintele FNAP.






