La Senatul României, Comisia pentru învățământ a dezbătut „Siguranța în mediul educațional și responsabilitatea juridică“. Reprezentanți ai autorităților s-au pronunțat în acest sens, formulând măsuri de intervenție pentru prevenirea și combaterea fenomenului. (A.F.)
Monica-Cristina Anisie, președintele Comisiei pentru învățământ din Senatul României:
„Din perspectiva cadrelor didactice trebuie și noi, profesorii, să ne implicăm un pic mai mult. Atunci când îi vedem pe elevi pe culoar că își împing o colegă sau vorbesc urât, că se adresează urât unui coleg sau, în curtea școlii, că aruncă mingea în capul unui alt copil, trebuie să intervenim, pentru că dacă zicem «niște copilării, se joacă și ei», astăzi poate este o copilărie, dar mâine s-ar putea să se întâmple cine știe ce. Nu trebuie să lăsăm lucrurile așa. Haideți să fim responsabili, alături de părinți! S-a tot vorbit despre violența asupra copilului. Există și violență adult către copil – cadrul didactic și invers. De asemenea, violență nu e doar în mediul școlar, ci și în mediul universitar, dar îmbracă alte forme. Vedem la televizor, nu trebuie să căutăm mult astfel de cazuri. Le vedem, ne miră, suntem impresionați pe moment și uităm și mergem mai departe.“
Ligia Deca, ministrul Educației:
„Planul național de combatere a violenței în școli este prevăzut de Legea învățământului preuniversitar. El include tot felul de măsuri care adresează cauzele. Este vorba despre formări cu privire la conviețuire pașnică de comportament asertiv, de cum gestionezi conflictele pentru cadrele didactice. Avem nevoie să învățăm cum să gestionăm un anumit nivel de violență pe care îl regăsim și în societate. În școli, acest nivel de violență trebuie să fie zero. Școlile trebuie să fie spații sigure pentru toți cei care activează zi de zi în ele. Referitor la posibilitatea ca școlile să utilizeze aparatură de înregistrare audio-video pentru a putea garanta siguranța în școli, asta înseamnă că doar instituțiile abilitate și persoanele autorizate pot avea acces la acele înregistrări, atunci când există sesizări sau suspiciuni de violență – Poliție, Parchet, directorul școlii, pe baza solicitărilor de la părinți, scrise și motivate. Aceste înregistrări nu pot să fie făcute de oricine, nu pot fi utilizate în evaluarea cadrelor didactice și au ca singur scop să ne asigurăm că știm ce s-a întâmplat, atunci când un copil sau un cadru didactic sesizează un caz de abuz sau de violență. În afara sălilor de clasă, deja se pot monta sisteme de supraveghere audio-video și sunt multe școli care le au pe culoare, în curtea școlii, eventual, în zonele de sală de sport. Putem avea aceste camere instalate (sigur, cu respectarea decenței, nu în grupurile sanitare), în restul spațiilor din școală. Această supraveghere audio-video ajută la prevenirea cazurilor de violență și, atunci când există o sesizare de violență, la stabilirea adevărului.“
Alina Gorghiu, ministrul Justiției:
„Folosirea acestor mijloace audio-video, atunci când vrei să vezi ce s-a întâmplat într-un caz de violență în școală, e binevenită. A trebuit să ne uităm peste lege, să vedem cum respectăm problema vieții private, unde e limita între viața privată și nevoia de a proteja copilul și cred că e o inițiativă bună. Este important să punem accentul nu doar pe sancționare, pe pedeapsă, ci, fiind vorba de elevi, de adolescenți, foarte important e să punem accentul pe prevenție. Educația juridică în școli este o dimensiune pe care voi insista și voi promova metodele prin care putem să prevenim violența. Conform datelor statistice pe care ni le-a furnizat Poliția Română pentru anul școlar 2022-2023, au fost sesizate 3.399 de fapte penale la nivel național, în toate școlile din România. Dintre acestea, 3.056 de fapte au fost sesizate în incinta unităților de învățământ. O majoritate covârșitoare o reprezintă infracțiunile de loviri și alte violențe – 2.056 de asemenea sesizări, iar din acest total de fapte care reprezintă infracțiunea de loviri și alte violențe, 1.756 au fost sesizate ca fiind întâmplate în incinta unităților de învățământ. Discutând fără să ascundem realitatea sub preș, cred că tinerii de astăzi, fiind mai bine informați, vor putea să facă ușor diferența între o faptă penală și un lucru care lor li se poate părea o glumă. Pedepse sunt, este important să probăm acele dosare cum trebuie. Încă mai este mult de lucru în ceea ce privește asigurarea pazei în școli, impunerea unui sistem unitar de realizare a acestui sistem de pază. Mai avem mult de lucru în ceea ce privește asumarea unor astfel de cazuri de la nivelul unităților de învățământ până la autoritățile publice și părinți.“
Rareș Hopincă, prefectul Capitalei:
„Ar trebui impus un sistem de pază unitar în școli. Responsabilitatea instalării unor sisteme de monitorizare video este în sarcina primăriilor de sector. Legea este foarte clară la acest capitol. Primăriile de sector trebuie să monteze aceste camere video. Mai mult decât atât, opinia mea este că ar trebui să le conecteze la dispeceratele Poliției locale. Inclusiv acele butoane de panică, despre care s-a discutat în Sectorul 1, ar trebui conectate la dispeceratele Poliției locale. Ar trebui să se asigure și o intervenție mai rapidă acolo unde sunt probleme. De regulă, există sisteme de monitorizare video în școli. Problema este că majoritatea sunt epuizate moral. Sunt investiții făcute cu 10-15 ani în urmă, care nu mai corespund tehnologiei actuale și conexiunilor actuale și s-ar impune o impulsionare a montării de noi sisteme sau adaptări la sistemele tehnologice din anul 2024.“
Articol publicat în nr. 51-52 al revistei Tribuna Învățământului