Apelul unui profesor pentru profesionalizarea managementului educației

Apelul unui profesor pentru profesionalizarea managementului educației

Extrapolând proiectul național România Educată, din dorința de a beneficia de un învățământ performant în județul Timiș, reiterăm importanța unei reale colaborări instituționale, a transparenței decizionale și, implicit, a renunțării la uzanțele prerogativelor ca unic răspuns la decizii fără fundament benefic pentru educație.
Numirile din funcțiile de conducere din cadrul unităților de învățământ între prerogativul inspectorului școlar general și ingerințe politice a devenit o cutumă pe cât de nedorită, pe atât de acceptată prin simplul fapt al continuității demersului. Mai mult decât atât, competențele manageriale și profesionale nu fac obiectul unei numiri dacă este asigurată amiciția sau anumite afinități politice sau alianțe personale cu reprezentantul forului decizional, în speță ISJ Timiș. În acest sens, devine dificil, dacă nu imposibil, a asigura o coordonare proactivă și profesionistă a învățământului timișean, generând un teritoriu propice presiunilor și intervențiilor de natură a diminua importanța educației în
scopul unic de a favoriza alianțe de factură îndoielnică. În contextul favorizării unor interese care nu converg spre asigurarea performanței educaționale, devine prioritară relaționarea optimă cu forul superior, în detrimentul acțiunii de promovare a actului educațional generator de valoare. Exemple de practică deficitară sunt multiple, de genul unui profesor care nu promovează concursul de director, dar este ulterior numit în funcție prin detașare, culmea, în interesul învățământului, la nivel de director de unitate de învățământ este înlocuită performanța dovedită, fără nicio explicație sau consultare prealabilă pentru a include politicul de la nivelul adrninistrației locale, de asemenea, un director preocupat de instituția care asigură șanse la educație, în absența posibilității de a susține concurs pe post, este schimbat fără a se avea în vedere faptul că la momentul respectiv existau demersuri inițiate pentru soluționarea unor probleme stringente ale instituției și altele.
În consecință, considerăm oportună o acțiune comună de restabilizare a comunicării interinstituționale, a transparenței decizionale, a unui dialog care să aibă în vedere doar interesul sistemului de învățământ, în sensul asigurării unei coordonări care să genereze încredere la nivelul colectivului de cadre didactice și nedidactice și care să oblige la performanță prin profesionalism.
Coroborând intenția declarată cu salutara intervenție a Consiliului Local Timișoara, având în vedere importanța educației, asumată și promovată de președintele României, facem un apel către toți factorii decizionali care pot avea implicare întru promovarea unui management de calitate în instituțiile de învățământ din județul Timiș. Având convingerea asupra integrității de opinie și acțiune a liderilor politici ai acestui județ, vă asigurăm de deplina colaborare în vederea concretizării demersului comun printr-un pact în interesul educației din Timiș.

Prof. VIRGIL POPESCU,

Președintele Sindicatului Independent al Învățământului Preuniversitar din Județul Timiș