
Foto: dreamstime
Punct de vedere al mai multor facultăți filologice și umaniste din România privind desfășurarea examenului de Bacalaureat, prevăzută în proiectul de Lege a Învățământului Preuniversitar – România Educată, aflat în dezbatere publică.
Mai multe instituții de învățământ superior din România atrag atenția asupra inoportunității modalității de restructurare a examenului de Bacalaureat, prevăzută în actualul proiect de Lege a Învățământului Preuniversitar, sub următoarele aspecte:
⇐ Considerăm că pentru materia Limba și literatura română trebuie asigurată o probă distinctă. Limba și literatura română este o materie fundamentală, atât în ceea ce privește formarea competențelor de comunicare pentru cetățenii români, vitale în viața profesională și personală, cât și pentru modelarea conștiinței identitare, a gândirii critice, a raționalității, empatiei și capacității de a înțelege diversitatea individuală și culturală, aspecte cruciale pentru funcționarea diverselor colectivități în lumea atomizată de astăzi.
⇐ Insistăm asupra necesității de a evalua absolvenții de liceu la materia Limba și literatura română, prin intermediul unor subiecte compatibile cu programele de predare-învățare, care poziționează între obiectivele prioritare dezvoltarea unor competențe de receptare și de producere de text, indispensabile pentru „societatea cunoașterii“, ce definește orientările actuale globale.
⇐ Reafirmăm convingerea că studiul limbii și literaturii române reprezintă o componentă esențială pentru formarea personalității intelectuale și morale a elevilor, drept care solicităm prezența distinctă în continuare a acestui subdomeniu, în cadrul examenului de Bacalaureat, prin sarcini de lucru adecvate specificului său.
⇐ Împărtășim punctul de vedere formulat de Asociația profesorilor de limba și literatura română „Ioana Em. Petrescu“ (ANPRO) și considerăm că o astfel de nivelare și devalorizare a disciplinelor supuse examinării (nu numai Limba și literatura română, ci toate celelalte au de pierdut în formula aceasta comasată) aruncă în derizoriu învățământul liceal și va avea consecințe dramatice în privința calității viitorilor studenți. O asemenea reorganizare trebuie să urmeze unui proces reflexiv consistent și amplu, nu să fie decisă printr-o măsură grăbită, de tip autoritar.
Semnatari:
Facultăți filologice:
Conf. dr. Cristina BOGDAN, Decan, Facultatea de Litere, Universitatea din București
Conf. dr. Laura SITARU, Decan, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Universitatea din București
Conf. dr. Ioan Rareș MOLDOVAN, Decan, Facultatea de Litere, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Conf. dr. Adrian LĂCĂTUȘ, Decan, Facultatea de Litere, Universitatea Transilvania din Brașov
Conf. dr. Dragoș VARGA, Decan, Facultatea de Litere și Arte, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
Prof. dr. Loredana PUNGĂ, Decan, Facultatea de Litere, Istorie și Teologie, Universitatea de Vest din Timișoara
Conf. dr. Anamaria Magdalena PREDA, Decan, Facultatea de Litere, Universitatea din Craiova
Facultăți umaniste:
Conf. dr. Florentina NIȚU, Decan, Facultatea de Istorie, Universitatea din București
Conf. dr. Antonio MOMOC, Decan, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București
Prof. dr. Cristian PREDA, Decan, Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București
Pr. Prof. dr. Wilhelm DANCĂ, Decan, Facultatea de Teologie Catolică, Universitatea din București
Prof. dr. Daniel DEJICA-CARȚIȘ, Decan, Facultatea de Științe ale Comunicării, Universitatea Politehnică Timișoara
Articolul integral publicat în revista Tribuna Învățământului nr. 32-33