Cerința revitalizării cabinetelor medicale din școli și, în același timp, organizarea unor cursuri de prim-ajutor sunt formulate ca stringente într-o scrisoare deschisă difuzată de Societatea Academică din România, împreună cu mai multe organizații de elevi și de studenți:
Necesitatea cabinetelor medicale școlare și a cursurilor de prim ajutor în școală – o șansă la viață
O elevă din județul Cluj a decedat după ce s-a înecat cu un jeleu în timpul orelor de curs. Aceasta se afla în comă profundă, fiind adusă la spital în stare critică. Unitatea de învățământ la care eleva era înscrisă nu avea cabinet medical școlar.
În acest sens, mai multe organizații au transmis miercuri, 10 mai a.c., o scrisoare deschisă prin care solicită Ministerului Educației implementarea mai multor măsuri pentru creșterea siguranței în mediul școlar.
Conform datelor proiectului „România în siguranță”, țara noastră este pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește numărul de persoane care cunosc manevre de prim-ajutor, iar în același timp 70.000 de români mor anual din această cauză. Potrivit Institutului Național de Statistică, în 2021, erau în total 2.031 de cabinete medicale școlare. Dintre acestea, 2.009 se aflau în mediul urban, iar 22 în mediul rural. Scrisoarea face parte din campania de advocacy a proiectului Cetățeni Activi pentru Servicii publice de calitate, proiect al Societății Academice din România în parteneriat cu Asociația Act For Tomorrow și Vellenes Fellesorganisasjon din Norvegia. Scopul proiectului îl reprezintă creșterea capacității de mobilizare și implicare civică, în special în rândul tinerilor, prin dezvoltarea unui set de metode și instrumente de monitorizare și advocacy în vederea îmbunătățirii calității serviciilor furnizate de administrațiile publice locale din mediul urban în domeniul educației, transportului public și gestiunea deșeurilor.
Într-o societate care acordă o mare importanță sănătății și siguranței, este esențial să se asigure că toți membrii comunității au acces la îngrijire medicală adecvată și educație în domeniul sănătății, indiferent de mediul de proveniență. Pentru o viitoare generație sănătoasă, este necesar să apropiem educația medicală de viața elevilor. Cabinetele medicale școlare și cursurile de prim ajutor adaptate în funcție de vârstă sunt instrumente vitale pentru protejarea și promovarea sănătății copiilor și adolescenților. Acestea joacă un rol important în prevenirea accidentelor și a bolilor, precum și în gestionarea situațiilor de urgență. Cabinetele medicale școlare sunt esențiale în dezvoltarea și întreținerea unui mediu sănătos și sigur în școli, iar importanța lor nu poate fi subestimată.
Pentru a asigura o abordare eficientă în privința sănătății elevilor, este esențial să se adopte următoarele măsuri:
- Introducerea cursurilor de prim ajutor adaptate vârstei în programa școlară de către Ministerul Educației până la data de 1 septembrie 2023: Aceasta implică colaborarea între Ministerul Educației, instituțiile de învățământ și organizațiile specializate în prim ajutor pentru a dezvolta și implementa cursuri de prim ajutor adaptate în funcție de vârstă, care să fie integrate în curriculumul școlar.
- Asigurarea dotării eficiente a cabinetelor medicale școlare de către Ministerul Educației până la data de 1 septembrie 2023: Asigurarea că toate cabinetele medicale școlare sunt dotate cu echipamentele și materialele necesare, precum truse de prim ajutor, instrumentar medical, medicamente de bază și materiale informative pentru elevi și profesori.
- Asigurarea de către Ministerul Educației până la data de 1 septembrie 2023 a infrastructurii necesare cabinetelor medicale școlare: Asigurarea că există o alocare de fonduri suficiente pentru construcția, modernizarea și întreținerea cabinetelor medicale școlare, precum și asigurarea accesibilității acestora pentru toți elevii și personalul școlii.
- Prioritizarea accesului la servicii de sănătate a elevilor de către Ministerul Educației până la data de 1 septembrie 2023: Asigurarea că există colaborare eficientă între școli, autorități locale și furnizorii de servicii medicale pentru a asigura un acces facil și rapid la servicii de sănătate pentru elevi. Acest lucru poate include stabilirea de parteneriate cu clinici și spitale locale, facilitarea transportului către unitățile medicale, prioritizarea apelurilor care provin de la școlile și liceele locale și organizarea de campanii de sănătate în cadrul școlilor.
- Dezvoltarea și implementarea unor programe de formare continuă pentru personalul medical școlar de către Ministerul Educației până la data de 1 septembrie 2023: Acest lucru implică organizarea de cursuri și seminarii pentru a menține nivelul de competență al personalului medical școlar în conformitate cu standardele și protocoalele actuale de îngrijire medicală.
- Promovarea implicării comunității și a părinților în sănătatea școlară de către Ministerul Educației până la data de 1 septembrie 2023: Stabilirea unor canale de comunicare eficiente între școli, părinți și comunitate pentru a promova colaborarea în ceea ce privește sănătatea elevilor și a asigura sprijinul comunității pentru programele de sănătate școlară.
- Cerem Ministerului Educației să renunțe la condiționarea numerică a elevilor dintr-o unitate de învățământ pentru înființarea unui cabinet medical școlar din forma actuală a noii legi care prevede necesitatea existenței a minimum 300 de elevi pentru înființarea acestuia și prioritizarea formării, susținerii și alocării de fonduri către domeniul medicinei școlare și a specialiștilor.
Prin implementarea acestor măsuri, se poate crea un mediu școlar care să promoveze sănătatea și siguranța elevilor, asigurând astfel succesul lor academic și dezvoltarea lor personală pe termen lung.
Inițiator: Asociația Societatea Academică din România (SAR)
Semnatari:
Federația Coaliția pentru Educație
Asociația Elevilor din Constanța (AEC)
Asociația Vâlceana a Elevilor (AVE)
Asociația Elevilor din Maramureș (AEM)
Asociația Elevilor din Timiș (AETM)
Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI)
Asociația Elevilor din Bacău (AEBC)
Uniunea Studenților din România (USR)
Asociația Studenților Romi din București “Terni Godi”
Societatea Studenților în Medicină București (SSMB)
Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România (FASMR)
„Nu putem să lăsăm un astfel de subiect uitat. E important să acționăm acum, pentru a salva viețile copiilor noștri. Azi, lansăm această scrisoare deschisă, în memoriam Teodora, eleva care a murit înecată cu un jeleu. Mâine, sperăm la o Românie în care siguranța și viața elevilor, a studenților și a profesorilor să fie pusă pe primul loc. Scopul educației este în primul rând formarea elevului pentru viață, mai presus de acumularea de informații teoretice.
În contextul discuțiilor privind reforma educațională, având și un context post pandemic în care omenirea a învățat o lecție dură despre importanța prevenției în situații de criză, cabinetul medical școlar este locul de bază unde are loc prima apropiere dintre sistemul medical și elev și un indicator al calității dintr-o unitate de învățământ. Prin investirea în cabinete medicale școlare și în promovarea educației medicale, inclusiv a cursurilor de prim ajutor, se asigură un mediu de învățare sigur și sănătos, în care elevii pot prospera și obține succesul pe termen lung. Astfel, societatea în ansamblu beneficiază de o generație mai bine pregătită, conștientă de importanța sănătății și capabilă să gestioneze situații de urgență medicală, ceea ce duce la o comunitate mai sănătoasă și mai rezilientă”, a declarat coordonarea demersului, Anda-Dilara-Nicole-Mețac, coordonator de programe la Societatea Academică din România.