
Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS) solicit Ministerului Educației introducerea de ore obligatorii de Tehnologia Informației și Comunicării (TIC) pentru toți elevii de liceu, indiferent de profilul pe care îl urmează. „România are nevoie tot mai mare de specialiști în domeniul IT, dar și de cetățeni pregătiți pentru o societate digitalizată”, se specifică într-un comunicat al ANIS.
„Educația în domeniul tehnologiei informației reprezintă o prioritate pentru ANIS, prin care adresăm una dintre cele mai mari provocări ale industriei de IT din România – lipsa specialiștilor IT, care încetinește progresul tehnologic și digitalizarea societății. Menționăm că țara noastră se situează pe ultimul loc la nivelul UE în ceea ce privește gradul de digitalizare a societății, conform indicelui DESI, ce integrează și o componentă de educație. Un pas sigur pe care îl putem face astăzi spre acest deziderat constă în dezvoltarea competențelor digitale ale absolvenților de liceu și învățământ universitar, iar introducerea orelor de TIC în licee, indiferent de profilul absolvit, reprezintă o necesitate”, a declarat Mihai Matei, președintele ANIS, potrivit Digi24.
ANIS propune introducerea, în trunchiul comun din curricula liceală, de ore obligatorii de TIC, pentru toate tipurile de învăţământ (teoretic, vocaţional, tehnologic, profesional şi tehnic), indiferent de profilul clasei, motivându-și demersal prin aceea că toate competenţele avansate de tehnologie a informaţiei sunt esenţiale tuturor cetăţenilor, iar IT-ul devine parte, în ritm accelerat, din toate industriile.
Agenția mai subliniază faptul că România și-a asuma această propunere prin PNRR, componenta 15 pe Educaţie având o reformă dedicată în acest sens cu obiectivul „adaptarea cadrului legislativ pentru dobândirea competenţelor digitale ale elevilor transdisciplinar”, pentru implementarea căreia trebuie eleborat un document-cadru care să vizeze îmbunătăţirea competenţelor digitale ale elevilor din învăţământul primar, gimnazial şi liceal.
În prezent, piaţa de IT, fără segmentul comunicaţii, înglobează un număr de aproximativ 135.000 de specialişti. Potrivit datelor Asociaţiei, industria se confruntă cu un deficit de forţă de muncă între 15.000 şi 20.000 de persoane anual, fără a lua în calcul nevoia de specialişti din alte industrii sau instituţii ale statului. Pe de altă parte, numărul absolvenţilor din facultăţile de profil se situează la 7.000 – 8.000 pe an.
Pentru a reduce deficitul de forţă de muncă din domeniu, ANIS mizează, printre altele, pe investiţii în educaţie, sens în care Asociaţia a trimis Ministerului Educaţiei o serie de propuneri de măsuri menite să sprijine sistemul educaţional pentru creşterea competenţelor elevilor şi profesorilor în domeniul digital. Pe lângă introducerea orelor de TIC în curricula liceală, ANIS propune măsuri precum: programe de reconversie pentru profesori, facilitarea accesului experţilor în şcoli, acordarea de stimulente financiare pentru profesori, creşterea cifrelor de şcolarizare în educaţie tehnologică în facultăţi şi finanţări pentru programe de educaţie privată în domeniul IT.
Potrivit comunicatul ANIS, agenția subliniază deschiderea spre dialog cu autorităţile, prin intermediul grupului de lucru care activiează pe zona de educaţie digitală, reafirmându-şi poziţia de partener de încredere al autorităţilor în demersul acestora de digitalizare a societăţii şi de facilitare a adoptării tehnologiei în economia locală.





