Analfabetismul funcțional la adulți în țările membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) este în creștere. Așa rezultă din studiul Piaac – Programul de Evaluare Internațională a Competențelor Adulților. Este, cum s-ar zice, „Testarea PISA” pentru adulți.
Pe scurt spus, subiecții studiului au fost 160.000 de persoane cu vârste între 16 și 65 de ani, eșantion reprezentativ pentru 673 de milioane de locuitori din 31 din cele 38 de țări membre ale OCDE. România va participa la runda următoare, care va începe în 2025.
Rezultatele cele mai noi sunt la nivelul anului 2023. Anterioara testare fusese aplicată în 2012 ani. De la o ediție la alta, înțelegerea unui text scris la nivelul adulților, în Franța, a regresat: 28% se situează acum la nivel scăzut, față de 22% anterior; la nivel intermediar, se află 64%, de unde ponderea acum un deceniu era de 70%.
Direcția de cercetare, studii și statistică a Ministerului Muncii din Franța (Dares), citată de AFP, arată că inegalitățile se accentuează, cele mai multe dificultăți avându-și originea în folosirea instrumentelor informatice, proveniența persoanelor din țări cu altă limbă maternă decât franceza, copilăria în gospodării predominant „de muncitori” etc.
Studiul arată că, față de edița precedentă, numai în Finlanda și în Danemarca au fost înregistrate „îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește înțelegerea informațiilor scrise (alfabetizarea), în timp ce alte țări sau economii care participă la sondaj au înregistrat o stagnare sau un declin”.
Sub aspectul „alfabetizării” matematice, s-au înregistrat scoruri îmbunătățite în opt țări și rezultate în scădere, în șapte țări ale OCDE.
În ansamblu, „Finlanda prezintă cel mai bun nivel în ceea ce privește competențele de citire și de calcul și se află, de asemenea, pe primul loc la competențele de rezolvare a problemelor, la egalitate cu Japonia, Țările de Jos, Norvegia și Suedia”.
Totodată, 11 țări, demonstrează „o performanță în mod sistematic sub media OCDE în toate domeniile de competențe”.