Analfabetism numeric, pe lângă analfabetism funcțional

„Alfabetizarea numerică reprezintă capacitatea indivizilor de a utiliza, interpreta și comunica informații matematice în diferite contexte ale vieții cotidiene, profesionale și sociale”. Definiția se regăsește în „Alfabetizarea numerică în România (Raport național pentru clasele I-XII)”, Dragoș Iliescu, Daniel Iancu. Este primul raport național privind alfabetizarea numerică, realizat de Asociația pentru Valori în Educație (AVE România) și Brio®, platforma de teste digitale standardizate pentru elevii români, cu sprijinul oferit de Apa Nova București.

Autorii subliniază că, „în dezvoltarea testului au fost definite cinci mari domenii de evaluare, care sunt comune tuturor nivelurilor școlare: algebră, statistică, geometrie, măsurare, proprietăți ale numerelor. Pentru fiecare domeniu și subdomeniu și pentru fiecare ciclu de învățământ au fost realizați aproximativ 100 de itemi (mai exact, un total de 6.681 de itemi). Fiecare item a fost expus de cel puțin 30 de ori (majoritatea de 70-80 ori) pentru analiza statistică.

Pilotarea a implicat administrarea itemilor la un eșantion de 9.719 participanți, selectați prin eșantionare stratificată proporțională dintr-un set inițial de aproximativ 16.000 de administrări ale testului. Cele aproape 16.000 de administrări ale testului au fost realizate în perioada octombrie-decembrie 2024, la nivel național, în baza unei eșantionări care a vizat aproape 600 de școli din întreaga țară. Distribuția dintre fete și băieți a fost echilibrată în mod deliberat, asigurând o proporție de 50%-50%, iar distribuția demografică a acoperit toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României”.

Rezultatele raportului au fost prezentate specialiștilor, decidenților ministeriali, publicului larg. Reținem că raportul se bazează pe un studiu având ca subiecți un eșantion reprezentativ de elevi la nivelul tuturor claselor și ciclurilor de școală de la noi. A rezultat că, în proporție de 35%, elevii se regăsesc în zona de risc a analfabetismului numeric, aproape 16% având dificultăți marcante în acest sens. Ponderea analfabetismului numeric este de circa 25% la ciclul primar, crește la 36% în gimnaziu și ajunge la 46% la nivelul liceului.

În mediul rural, elevii sunt atinși de analfabetism numeric în proporție de 58,16%; în urbanul mare, se înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%. Cea mai mare diferență este la nivelul ciclului primar: 42,86% analfabetism numeric în rural, 15,45% în urban mare,.

Prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, Chief Scientist & fondator Brio®: „Testul de alfabetizare matematică evaluează capacitatea de a raționa și aplica matematica în situații reale. Termenii «literație numerică» și «numerație» sunt larg folosiți în literatura științifică pentru a descrie competențele numerice esențiale. Ne-am propus ca prin acest test să măsurăm nu doar dacă un elev este funcțional numeric, ci și gradul competenței sale, permițând o evaluare detaliată pe un spectru larg, de la nivel scăzut la avansat. În lipsa unui standard clar privind nivelul minim acceptabil de numerație, a fost necesară colectarea de date extinse pentru a defini empiric pragurile de competență și a asigura o evaluare riguroasă. Procesul a condus la stabilirea unor praguri clare pentru identificarea atât a dificultăților numerice severe, cât și a performanțelor superioare, permițând utilizarea testului pentru screening inițial și monitorizarea progresului în timp.”

Andreea Nistor, director executiv AVE România: „Această primă ediție a Raportului național privind alfabetizarea matematică a elevilor din România ne arată unde suntem. Pentru AVE, este foarte importantă măsurarea progresului elevilor, de aceea vom realiza astfel de rapoarte și în anii următori. Avem un instrument modern de măsurare, accesibil online, pus gratuit la dispoziția tuturor celor interesați, care ne permite să personalizăm abordările educaționale. Astfel, contribuim la dezvoltarea abilităților numerice ale fiecărui elev, acestea fiind parte din cele opt competențe-cheie necesare pentru creșterea personală, educație continuă și integrare profesională. Prin Programul de Transformare a Școlilor din România, ne propunem să sprijinim școlile în dezvoltarea competențelor esențiale ale elevilor, iar matematica joacă un rol fundamental în acest proces.”

Irina Munteanu, promotor al educației de calitate din partea Apa Nova București, companie parte a Grupului Veolia: „Implicarea companiilor în domeniul educației reprezintă un factor-cheie în formarea și în pregătirea generațiilor viitoare de specialiști. Apa Nova București – o companie Veolia, își asumă acest rol prin sprijinirea inițiativelor care contribuie la dezvoltarea educației și la integrarea tinerilor pe piața muncii. Prin colaborarea cu Asociația pentru Valori în Educație și Brio și prin contribuția la dezvoltarea unor instrumente practice, cum este Testul de Alfabetizare Matematică, precum și prin multiple parteneriate cu instituțiile de învățământ gimnazial, liceal și universitar, susținem în mod concret proiectele care îmbunătățesc procesul de învățare și dezvoltarea abilităților esențiale. Credem cu tărie că mediul de afaceri poate să contribuie la transformarea sistemului educațional din România, aducând profesionalism și inovare în pregătirea noilor generații.”

Ministrul educației și cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, atrage atenția că, în condițiile ponderii crescute a analfabetismului matematic la liceu, „este problemă de securitate națională când scoți jumătate dintre absolvenți analfabeți funcțional”. Observația ministrului în aceste condiții este că situația se datorează faptului că, în școala noastră, „predăm mult, prost și foarte centralizat” lu puțini oameni, ieșiți din școală, transferă competențe în zona lor de acțiune.

Detalii: Testul de alfabetizarea matematică este disponibil la linkul https://brio.ro/info/literatie-numerica

Raportul integral este disponibil pe site-ul AVE România

Distribuie acest articol!