Alianţa pentru Educaţie de Calitate (formată din Consiliul Naţional al Elevilor, Asociaţia Elevilor din Constanţa, Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământ Preuniversitar, Federaţia Sindicatelor din Educaţie „SPIRU HARET“, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Naţională a Sindicatelor „ALMA MATER“) dezaprobă comportamentul violent manifestat de elevi faţă de cadrul didactic, în cazul de la Şcoala Gimnazială din comuna Poroschia, judeţul Teleorman.
Ceea ce s-a întâmplat în această şcoală este inacceptabil. Pe lângă ancheta Inspectoratului Şcolar Judeţean Teleorman, considerăm că este obligatoriu ca în acest caz să facă cercetări şi Ministerul Educaţiei Naţionale, precum şi Ministerului Afacerilor Interne.
Acest eveniment regretabil evidenţiază una dintre problemele fundamentale ale sistemului de învăţământ românesc, şi anume aceea că mijloacele teoretice de combatere a violenţei nu se regăsesc în practicile cotidiene de la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar. De exemplu, conform Regulamentului-cadru de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar, la nivelul fiecărei şcoli ar trebui să activeze o comisie permanentă dedicată prevenirii şi eliminării violenţei. Din păcate, în multe situaţii, această comisie funcţionează superficial sau deloc.
Având în vedere această situaţie, solicităm Ministerului Educaţiei Naţionale să monitorizeze funcţionarea comisiei privind prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi a discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii.
Violenţa, sub orice formă – verbală, psihică sau fizică –, nu ar trebui să se manifeste nici în spaţiul şcolii şi nici în societate. Ca parteneri în educaţie, indiferent cine sunt agresorii sau persoanele agresate, milităm pentru o educaţie sănătoasă şi un comportament civic responsabil. Au trecut trei ani de la raportul UNICEF care a dezvăluit statistici alarmante: România are cei mai violenţi elevi cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani din toate statele lumii civilizate, însă măsurile necesare reglării acestei situaţii rareori s-au concretizat. Considerăm că, de multe ori, aceste comportamente nocive sunt deprinse fie din familie, fie chiar din sala de clasă, ceea ce relevă existenţa unei probleme sistemice.
Educaţia este pilonul de bază al unei societăţi sănătoase. O naţiune nu poate nici să evolueze şi nici să performeze dacă sistemul de învăţământ este deficitar şi prezintă numeroase carenţe.
Alianţa pentru Educaţie de Calitate