Alianța O Voce pentru Educație: Învățământul preuniversitar are nevoie critică de modernizări

Foto: dreamstime

Într-un demers fără precedent în ultimii 30 de ani, societatea civilă și reprezentanți ai mediului privat, constituind 50% din PIB-ul României, au format Alianța „O Voce pentru Educație“, care militează pentru modernizarea reală a educației în țara noastră. Demersul vine în perioada în care, la nivelul Ministerului Educației, se lucrează la o nouă lege a educației, iar Alianța s-a poziționat deja ca partener de discuție al Ministerului pe această temă, în dorința de a contribui, cu expertiză și experiență, la modernizarea autentică a învățământului preuniversitar.

Propunerile Alianței au fost prezentate atât Ministerului Educației, cât și Ad­­ministrației Prezidențiale și sunt cuprinse într-un document mai amplu, numit Manifest privind politicile propuse pentru noua legislație în educație, care cu­­prinde 100 de propuneri pentru modernizarea educației secundare, lansat pe 8 iunie 2022.

Documentul este rezultatul unui proces de dezbatere și aliniere între majoritatea actorilor care sprijină, împreună, im­­plementarea unei ample acțiuni de transformare a educației, astfel încât aceasta să răspundă provocărilor societății actuale, atât la nivel global, cât și european și național.

„Este o mare diferență între a avea o nouă lege a educației și a avea o autentică modernizare a educației“, a declarat An­­dreea Nistor, Director executiv al Asociației pentru Valori în Educație, coordonatorul alianței.

10 puncte critice

Între aceste 100 de propuneri, 10 teme sunt considerate esențiale pentru crearea unui sistem de învățământ mo­dern și incluziv: (1) Carieră didactică și parcursul profesional al cadrelor didactice, (2) Management școlar și guvernanța sistemului de educație, (3) Investiția în educație, (4) Curriculum, (5) Evaluarea rezultatelor învățării, (6) Alfabetizare funcțională, (7) Educație incluzivă, (8) Di­­gitalizare, (9) Învățământ profesional și dual, (10) Infrastructură.

Manifestul pornește de la ideea că România susține și contribuie la un sistem educațional centrat pe copil, cu viziunea de a oferi educație de calitate pe întreg parcursul vieții fiecărui participant la procesul de învățare, asigurând resursele necesare, astfel încât fiecare copil să-și realizeze potențialul și să se integreze cu succes în contexte sociale, culturale și profesionale variate.

Finanțarea educației

Propunerile Alianței O Voce pentru Educație au câteva linii „roșii“, obligatorii, iar una dintre ele este aceea ca bugetul alocat educației, începând cu anul 2023, să fie echivalent cu cel puțin 15% din Bugetul General Consolidat, ceea ce înseamnă ~4,7% din Produsul Intern Brut.

„Ca să faci o casă trainică, ai nevoie de o fundație foarte bună, iar în viziunea noastră această fundație este educația, care trebuie să reprezinte cel puțin 15% din bugetul consolidat al țării. Este linia roșie de la care pornim“, declară Dragoș Anastasiu, președintele Grupului Euro­lines, unul dintre reprezentanții Alianței O Voce pentru Educație.

În opinia membrilor Alianței, alocarea va fi repartizată astfel: maximum 80% pentru cheltuielile de resurse umane și minimum 20% pentru cheltuieli din categoria „bunuri și servicii“, formare profesională, evaluare, burse, cantină, internat și transport.

„Trebuie să ne menținem ambiția de a atinge o alocare de 6% din PIB pentru a compensa anii de subfinanțare și a oferi fiecărui elev un serviciu public de calitate comparabilă cu celelalte țări europene“, se afirmă în Manifestul „O Voce pentru Educație“.

Cu ce vine nou Alianța? Printre altele, chiar și cu acest tip de colaborare transparentă, în care fiecare își aduce contribuția la realizarea unui scop comun și se sprijină reciproc, fapt subliniat și de mi­nistrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, la una dintre întâlnirile de lucru la care a participat alături de membrii alianței.

Un alt element important este intrarea în joc și implicarea mediului de afaceri, care – alături de ONG-uri cu expertiză în educație, de părinți, profesori și elevi – vine cu soluții realiste prin care școala să răspundă pe viitor cerințelor de pe piața muncii.

„Mediul de afaceri a mers până acum pe ideea că rolul nostru este să contribuim la realizarea PIB-ului, nu să facem educație, pentru că asta este treaba altora. Doar că realitatea ne-a împins să ne implicăm, pentru că am constatat că avem din ce în ce mai puțini oameni cu care să putem lucra și care să aibă și competențele necesare. De aceea am decis ca, în loc să așteptăm ca doar statul să facă ceva, mai bine ne implicăm și, împreună, să contribuim la creșterea calității învățământului“, a declarat Dragoș Anastasiu.

Curriculum & STEM

În ceea ce privește Curriculum &STEM, capitolul care se ocupă de programa fiecărei materii, de planurile-cadru după care vor învăța copiii noștri în următorii ani, alianța O Voce pentru Educație propune un cadru controlat de au­tonomie curriculară. Mai exact, școlilor să le fie permis să-și aleagă materii pe care să le propună direct elevilor în cadrul unei oferte proprii, spre beneficiul tuturor părților implicate în educația tinerilor, școală, familie, comunitate locală.

„De exemplu, în cazul elevilor, urmărim să existe un traseu de învățare flexibil prin mărirea procentelor existente pentru Curriculum la Decizia Școlii (CDȘ) la 30% la nivel liceal, 25% la nivel gimnazial și 20% la nivel primar“, se afirmă în documentul Alianței.

Iar pentru profesori, alianța propune ca aceștia să aibă libertatea să-și personalizeze tematica de predat și să se axeze pe competențe.

Cariera didactică și parcursul profesional

În ceea ce privește cariera didactică și parcursul profesional, Alianța propune flexibilizarea rutelor de acces în carieră didactică, cu respectarea unor standarde ridicate de selecție bazate pe un set de competențe ce vor fi certificate într-un centru de evaluare profesională specializat, în subordinea CJFCARE.

Laura Nedelschi – manager comunicare AVE

Articol integral publicat în Tribuna Învățământului nr. 30-31 – iunie / iulie 2022

Distribuie acest articol!