La 22 octombrie 2021, în cadrul Adunării Generale a Consorțiului Universitaria de la Predeal, a fost semnat Contractul de parteneriat dintre Consorțiul Universitaria și Alianța Colegiilor Centenare (ACC), parteneriat inițiat ca urmare a scrisorii Consiliului Director al ACC din 22 iunie 2021. Reprezentanții ACC la eveniment au fost profesorii Octavian Polexa, de la Colegiul Național Dr. Ioan Meșotă din Brașov și Vasile Nicoară, de la Colegiul Național Mircea cel Bătrân din Constanța, membri ai Consiliului Director. Contractul a fost semnat în plenul Adunării Generale de prof. univ. dr. Nicolae Istudor, din partea Consorțiului Universitaria, și de prof. Octavian Polexa, din partea Alianței Colegiilor Centenare.
Obiectivele colaborării sunt următoarele:
- întărirea caracterului identitar al educației;
- evidențierea, promovarea și conservarea tradițiilor românești printr-o educație centrată pe valori care să țintească, în primul rând, formarea tinerilor ca oameni și cetățeni;
- stabilirea unui set de criterii de evaluare și performanță pentru absolvenții liceelor din ACC în vederea creșterii gradului de reușită în procesul de admitere la facultățile din cadrul universităților partenere, membre ale Consorțiului Universitaria;
- proiectarea unui model motivant, funcțional și eficient de formare și dezvoltare în carieră a profesorilor;
- susținerea polilor de excelență din liceele Alianței și universitățile Consorțiului și organizarea unor conferințe, simpozioane, sesiuni de comunicări științifice și programe de cercetare comune;
- promovarea calității și a performanței în învățământ;
- identificarea și susținerea tinerilor talentați, cu reale capacități inovative;
- elaborarea, anual, a unui document, care va fi făcut public, privind starea educației.
În plenul Adunării Generale, prof. Octavian Polexa a făcut o scurtă prezentare a Alianței:
Alianța Colegiilor Centenare a fost înființată în iunie 2008, ca urmare a inițiativei profesorului George Cazacu, de la Colegiul Național Sfântul Sava din București, directorul colegiului la acea vreme, inițiativă susținută și asumată de un grup de profesori reprezentativi ai școlii. Alianța are ca membri fondatori 27 de colegii naționale din România. În prezent, numără 76 de colegii, dintre care trei cu profil pedagogic, unul cu profil teologic, unul economic, unul tehnologic, trei colegii militare și 68 teoretice. Printre liceele membre se află și două cu predare în limba germană.
Conform statutului, asociația este condusă de un consiliu director compus din cinci membri, dintre care unul este ales președinte. La ora actuală, din consiliul director fac parte următorii profesori: George Cazacu, de la Colegiul Național Sfântul Sava din București – președinte, Octavian Polexa, de la Colegiul Național Dr. Ioan Meșotă din Brașov, Vasile Nicoară, de la Colegiul Național Mircea cel Bătrân din Constanța, Sever Popa, de la Colegiul Național Mihai Viteazul din București, și Cornel Noană, de la Colegiul Național Unirea din Focșani.
ACC și-a desfășurat activitatea până în anul 2017 sub Înaltul Patronaj al Majestății Sale Regele Mihai (absolvent al Colegiului Național Sfântul Sava din București), iar din 2018 se bucură de Înaltul Patronaj al M.S. Margareta, Custodele Coroanei Române.
În aprilie 2019, ACC a încheiat un contract de parteneriat cu Academia Română în scopul elaborării unei strategii comune de reformare a învățământului românesc.
Asociația noastră a participat la elaborarea unor proiecte importante, cum ar fi Strategia de dezvoltare a României în următorii 20 de ani, al Academiei Române, și România Educată, al Administrației Prezidențiale.
Dintre obiectivele alianței, care vizează în special politica de descentralizare a învățământului preuniversitar, profesorul Octavian Polexa a amintit:
- promovarea flexibilității în alcătuirea planului-cadru de învățământ și a programelor școlare, cu posibilitatea completării programelor la nivelul și la cerințele de formare și de dezvoltare specifice elevilor;
- obținerea autonomiei financiare și administrative pentru membrii asociației, inclusiv în recrutarea/selecția personalului didactic;
- formularea și aplicarea unor criterii flexibile de salarizare a personalului din învățământ;
- selectarea elevilor pe baza unor metodologii proprii;
- diversificarea și diferențierea examenului de Bacalaureat;
- realizarea de parteneriate cu instituții de învățământ superior din țară sau străinătate, în vederea sprijinirii în carieră a absolvenților;
- promovarea calității, a performanței, pentru toți membrii asociației.
În continuare, profesorul Octavian Polexa a prezentat Adunării Generale scrisoarea CD al ACC către Consorțiul Universitaria din 22 iunie 2021:
„În acest moment, în România își desfășoară activitatea mai bine de o sută de colegii centenare, în care studiază aproximativ 100.000 de elevi. Dintre cele o sută de școli, 76 s-au reunit în ACC.
Valoarea ridicată, confirmată în timp, a liceelor centenare este incontestabilă:
- în băncile acestor școli au studiat și s-au format majoritatea celor care, într-un fel sau altul, au creat România modernă sau contribuie la consolidarea ei;
- în statisticile realizate de Ministerul Educației privind admiterea la liceu și promovabilitatea la examenul de Bacalaureat acestea ocupă majoritatea pozițiilor fruntașe;
- absolvenții acestor licee sunt admiși, într-o proporție covârșitoare, la cele mai vestite universități din țară sau din străinătate.
Asaltarea colegiilor centenare de către cei mai buni absolvenți de gimnaziu este o realitate, un adevărat fenomen social a cărui ignorare ar genera efecte nefaste în ceea ce privește învățământul românesc.
Ținta lor, a elevilor acestor colegii, este de a se forma ca oameni, cu o cultură generală solidă, de a se forma ca personalități capabile să răspundă exigențelor unei societăți dinamice și apoi ca specialiști în diferite domenii.
Școlile din ACC sunt adevărate centre de excelență de la care poate porni refacerea sistemului de învățământ. Ele au marcat istoria, educația și cultura comunităților cărora le aparțin, iar împreună au marcat istoria, educația și cultura României.
A neglija acum aceste colegii, din ignoranță sau din considerente populist-politicianiste, reprezintă un atac la istoria și identitatea națională, dar și la viitorul nostru ca entitate consolidată în rândul națiunilor europene.
Performanțele acestor școli au fost menținute și în ultimii 30 de ani, în ciuda unui sistem de învățământ haotic, ezitant în încercarea de a-și regăsi coerența!
Supuse unei presiuni constante de uniformizare, intenționată sau nu, Colegiile Naționale Centenare sunt într-o mare cumpănă.
de Florin Octavian Polexa – profesor, membru al CD al ACC
Articolul integral poate fi citit în revista Tribuna Învățământului nr. 25-26 / ianuarie-februarie 2022