prof. Gabriela HURGHIȘ

prof. Gabriela HURGHIȘ

Interviu cu prof. Gabriela HURGHIȘ, directorul Colegiului Național Unirea, din Brașov
Stimată doamnă director, vreau să începem discuția noastră prin a vă ruga să ne spuneți de ce credeți că CN Unirea este un colegiu important pe harta instituțiilor românești de învățământ?
Colegiul Național Unirea, din Brașov, este o instituție de învățământ de tradiție, având ca punct de plecare o școală pentru fete, înființată în 1897. Acest început, care înseamnă un pas extraordinar pentru emanciparea femeii, mi se pare emblematic pentru școala noastră și reprezintă o dovadă a modernității, a toleranței și a egalității de șanse „avant la lettre”. Principiile enunțate mai sus au fost menținute de-a lungul timpului și fac parte și astăzi din cultura școlii. În județul Brașov, unde învățământul a beneficiat permanent de atenție și susținere, Colegiul Național Unirea face parte din școlile puternice, cu prestigiu și, evident, cu rezultate deosebite. Calitatea educației oferite de profesorii școlii este recunoscută de instituțiile de învățământ superior nu doar din țară, ci și din străinătate, numele colegiului nostru fiind garanția absolvenților foarte bine pregătiți.
Care este povestea acestei înalte instituții de învățământ liceal membră a Alianței Colegiilor Centenare?
Școala a apărut ca un răspuns firesc la nevoia mare de instituții de învățământ în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. În consecință, statul a luat în proprietate, în anul 1883, un teren situat la poalele Tâmpei, pe care, în anul 1897, s-a ridicat o clădire în formă de potcoavă: școala pentru băieți (actualul corp B al școlii) și școala elementară și civilă de fete (corpul A), legate printr-o spațioasă – la acea vreme – sală de gimnastică. Deși clădirea avea doar un etaj, impresiona prin robustețe și simplitate: cele trei laturi de clădire erau completate armonios de un spațiu de joacă, constituind un complex dreptunghiular către cele patru străzi care îl înconjoară.
În anul școlar 1898-1899, Școala Civilă de Fete de Stat își deschide porțile pentru 227 de eleve în noua clădire, iar învățământul este în limba maghiară. Fetele proveneau din mediul multicultural care caracterizează Brașovul: românesc, maghiar, german.
Începând cu anul 1919, imediat după Marea Unire, în clădirea gimnaziului maghiar s-a organizat Școala Superioară de Fete din Brașov – o școală românească de această dată –, având un curs inferior și unul superior de câte patru ani, programa școlară fiind aceea a cursului clasic din Vechiul Regat. Fiind o școală de fete, programa cuprinde, pe lângă orele de studiu, ore de lucru manual și de gospodărie. Programa era mai complexă și mai variată decât aceea din liceele pentru băieți, directorul Nicolae Orghidan (1919 – 1924) afirmând că se avea în vedere „menirea femeii în cămin, în care, ca fiică, soție apoi ca mamă, ea trebuie să simbolizeze statornicie, economie și poezie”. Fiecare clasă avea săptămânal, pe lângă orele de limba română, limbi străine, fizică, chimie, matematici, istorie naturală, istorie, geografie și câte două ore de lucru de mână și două ore de gospodărie. Limbile străine studiate câte două ore pe săptămână: franceza, engleza, germana și latina.
Începând cu anul școlar 1956-1957, localul școlii de băieți a devenit corpul B al școlii, iar mixtarea s-a reflectat și în numele instituției: Școala Mixtă Nr. 5, Brașov.
În 1959, la împlinirea a 100 de ani de la Unirea Principatelor, școala este redenumită Școala Medie Unirea, reunindu-se cu Liceul Maghiar, situație care a durat până în 1990.
Colegiu național suntem din anul 2000 și am obținut de două ori titlul de școală europeană: 2004 și 2007.
Care sunt rezultatele și performanțele care vă recomandă ca liceu de elită? Care este, în opinia dvs. de director și cadru didactic, formula calității și a performanței în Educație?
Dacă ne raportăm la criteriile strict academice, rezultatele foarte bune la examenele naționale și la concursurile pe discipline ne îndreptățesc să deținem acest titlu, iar rezultatele bune au la bază calitatea excelentă a corpului profesoral.
Dar eu doresc să amintesc și alte elemente care contribuie decisiv la situarea noastră în categoria școlilor de vârf. În primul rând, menționez modernitatea, care înseamnă mobilitate, adaptare, armonizare cu mediul. Deoarece liceul nostru are profil preponderent uma­nist, am fost pionieri în introducerea învăță­mân­tului bilingv imediat după 1989, în engleză și franceză. Am făcut parte dintre liceele-pilot din România pentru limba franceză și am fost în primele 10 licee din țară care, în 2003, au pus bazele unui proiect ambițios de modernizare a învățământului bilingv francez în România. Recent, în 12 martie, am­ba­sadorul Franței la București, Philippe Gustin, și ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, au felicitat liceele din acest proiect în cadrul unei ceremonii aniversare.
Începând cu 2005, împre­ună cu alte nouă licee din țară, am aderat la un program al Ambasadei Spaniei care are ca finalitate obținerea diplomei spaniole de bacalaureat.
În al doilea rând, menționez implicarea. Începând cu anul 2008, am devenit sistematic Centru de examen pentru obținerea unor diplome internaționale: DELF, DELE, ECDL, ECL. Organizarea acestor examene presupune un efort considerabil din partea școlii, care trebuie să mobilizeze resurse materiale și umane de cea mai bună calitate, dar acreditarea dobândită vine foarte mult în sprijinul elevilor care susțin probele respective într-un mediu familiar, o bună parte din tens­iunea oricărui examen redu­cându-se.
Nu în ultimul rând, men­ționez tradiția. Cei peste 100 de ani de existență nu ne permit să gândim restrictiv, de aceea proiectele noastre au finalități pe termen lung. Pe lângă cele două mari proiecte prezentate anterior, am avut un parteneriat de 20 de ani concretizat în schimburi școlare bianuale cu o școală din Norvegia, iar de trei ani derulăm un parteneriat cu Liceul Notre Dame, din Ostende, Belgia.
Ce faceți mai concret pentru a vă pregăti elevii, mulți dintre ei olimpici internaționali, să obțină rezultate de top?
Motivare, valorizare, susținere sunt cuvintele-cheie care definesc demersul nostru în această direcție. Elevii Colegiului Național Unirea sunt pregătiți de cei mai buni profesori, majoritatea fiind metodiști ai Inspectoratului Școlar al Județului Brașov, membri în comisiile naționale de specialitate, colaboratori la elaborarea subiectelor pentru diferite concursuri, autori ai publicațiilor de specialitate. Centrul de Documentare și Informare este dotat cu resursele cele mai moderne, iar colaborarea cu părinții este optimă. De doi ani acordăm Medalia de Excelență elevilor care ne reprezintă cu succes la competițiile naționale și internaționale și întotdeauna copiii cei mai merituoși au beneficiat de publicitate și de recompense materiale din partea Asociației de Părinți a Colegiului.
Ce rol are directorul liceului în procesul asigurării și dezvoltării calității în educație și obținerii performanței?
În ultimii ani, directorul are un cuvânt de spus, chiar dacă timid încă, în selecția personalului școlii. Posibilitatea de a organiza concurs pentru ocuparea posturilor vacante este o oportunitate extraordinară, mai ales că metodologia prevede și probă practică, adevărata piatră de încercare pentru evaluarea competenței unui dascăl.
În ceea ce mă privește, ca director susțin inițiativa personală și îmi încurajez fiecare coleg să se implice în proiecte. Profesorii, fie că o doresc sau nu, sunt modele pentru elevii lor. Participând alături la derularea unor proiecte, au ocazia să se cunoască mai bine, să împărtășească experiența practică și să lucreze în alt context decât cel al clasei.
Poate de aceea absolvenții noștri aleg să urmeze cariere atât de diverse: litere, economie, medicină, regie teatru și film, conservator, inginerie, informatică, arhitectură, studii politice. Bucuria noastră este mare când acești tineri se întorc în școală și își exprimă gratitudinea pentru ceea ce li s-a oferit în Colegiul Național Unirea.
Factorul timp este un criteriu suficient în evaluarea și afirmarea valorii unui liceu? Vechimea de peste un secol vă legitimează ca un colegiu de elită? Sau mai este și altceva?
Vechimea este condiția necesară, dar nu suficientă, care ne legitimează ca o școală de elită. Zidurile seculare care alcătuiesc edificiul sobru și elegant nu ar avea totuși viață fără factorul uman. Așadar, în ecuație intră corpul profesoral atent selectat, supracalificat și elevii care își găsesc în școala noastră modele sau mentori. Am certitudinea că niciun tânăr care studiază în Colegiul Național Unirea nu se simte îngrădit în aspirații. Scopul a tot ceea ce facem este să ne valorizăm elevii, iar ei își însușesc treptat „spiritul unirist” sub deviza „Ama sapientiam!”
Sistemul de învățământ și instituțiile lui trăiesc la ora actuală un ciudat complex de inferioritate față de Europa și de „modelele” ei. Vă considerați un liceu de nivel european? Dacă da – și suntem convinși că așa este –, pe ce vă bazați?
Nu ne situăm printre instituțiile cu complexe. Afirm cu tărie că suntem un liceu care promovează constant valorile europene, printre acestea numărându-se: dialogul inter­cultural prin activități în cadrul unor parteneriate europene desfășurate la nivelul instituției noastre; principiul egalității de șanse, potrivit căruia tinerii au șanse egale de a se exprima, de a învăța în spiritul adevărului, binelui și frumosului, departe de orice fel de discriminare sau intole­ranță; coopera­rea directă a elevilor, a părinților și a profesorilor de prestigiu cu univer­sități din țară și din străinătate. Să nu uităm, de asemenea, că absolvenții noștri de la clasele de uman bilingv franceză și spaniolă aleg să susțină și baca­laureatul francofon ori spaniol, „pașapoarte” pentru studii superioare în țări francofone sau hispanofone.
Cum apreciați colaborarea colegiului dvs. cu Alianța Colegiilor Centenare?
Am aderat la Alianța Colegiilor Centenare din România încă de la înființarea ei, cu încredințarea că activitatea în cadrul acestei asociații va fi centrată pe aspecte care nu țin neapărat de învățământul de masă. Profesori de-ai noștri au participat cu plăcere la întâlnirile devenite deja tradiționale cu membrii Alianței, ocazii excelente pentru a mutualiza reușitele și a învăța rețete noi de surmontare a obstacolelor. De asemenea, profesori uniriști au publicat în volumul „Colegiile centenare și Academia Română”.
În ce măsură s-au făcut pași către realizarea unei comunități educaționale și intelectuale la nivel liceal?
Am urmărit să fim mai mult decât o instituție de învăță­mânt de elită. Școala a devenit o comunitate educațională care promovează principii de viață sănătoasă, o conduită morală ireproșabilă, în acest sens existând un decalog al elevului, dar și unul al profesorului. Serbările școlare și spectacolul anual dedicat Zilei Colegiului, cenaclul literar, revistele în limba română, engleză sau franceză, trupele de teatru în română, franceză și spaniolă, concursurile diverse au și menirea de a crea o stare de emulație în rândul elevilor, de a consolida spiritul de echipă și de a spori mândria de unirist.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU
 

Distribuie acest articol!