Cât este de important să sprijinim creativitatea, performanțele profesionale ale elevilor noștri? An de an ne-am ocupat să lucrăm cu mulți dintre ei în afara școlii, să îi ajutăm să facă proiecte speciale, să fim împreună cu ei când au cerut să depășească programa școlară sau să aplice practic ceea ce învață la școală. Performanța este la loc de cinste în învățământul românesc. Cu premiile obținute de elevi am pus etichete frumoase școlilor, am creat cel puțin o imagine bună educației la nivel de vârf. Anul școlar 2019-2020 aduce un palmares bogat de premii și mențiuni obținute de elevii noștri în competiții naționale și internaționale care poziționează România în topul performanțelor mondiale în domeniile informatică, matematică, fizică, astronomie, chimie, biologie, științele Pământului etc.
Lista oficială a Ministerului Educației și Cercetării evidențiază 170 de elevi cu premii internaționale, alți 44 premiați și admiși la universități din Anglia, Statele Unite și România. În dreptul numelui fiecărui laureat citim apartenența lor la școli, licee care an de an au trimis către viață zeci de mii de elevi care se vor îndrepta către cariere de succes. Motivația lor au fost profesorii de calitate, educația primită prin curriculum școlar, dar și nevoia lor de a depăși condiția de școlari obișnuiți și de a performa în anumite domenii. Oare au dispărut acești școlari speciali în condițiile crizei?
Acum, puțină lume vorbește despre performanță, efortul maxim al instituțiilor educaționale este să termine convenabil anul școlar, să asigure traseul obișnuit, normal al absolvenților, să găsească soluții pentru anul școlar mai neobișnuit ce va urma.
Și totuși, de ce nu am menține acest sistem de stimulare a performanțelor școlare dacă se pot găsi soluții tehnice de lucru în condiții de siguranță și obiectivitate? Conectarea la servere specializate folosind așa-zisele tuneluri (VPN), corectarea automată a unor lucrări folosind sisteme deja existente și funcționale în România (Pb-info, InfoArena corectează automat problemele de informatică rezolvate de elevi).
De asemenea, există servere specializate în testarea în condiții de maximă obiectivitate cum ar fi Netspace, platforma oferită gratuit de compania Cisco, dar pe lângă ea o mulțime de alte platforme care asigură examinarea în condiții de siguranță. Conexiunile video permit supravegherea elevilor ce susțin probe teoretice sau practice, iar comisiile de examinare pot relaționa cu candidații care susțin lucrări în condiții similare cu acelea față în față. Platforma Infoeducatie.ro colectează lucrările (proiectele) elevilor, iar juriul competiției examinează prin sesiuni video prezentarea publică a lucrărilor. Portalul acadnet. ro are în spate o platformă Moodle adaptată, plus sistemul de examinare Cisco Netspace aminintit mai sus.
Noi, cei ce susținem și stimulăm de mulți ani performanțele școlare practice din domeniul IT&C, ne-am gândit, ne-am mobilizat, am lucrat pentru a nu închide două competiții școlare foarte populare în rândul elevilor de liceu. Lucrăm împreună cu studenți, cu specialiști în domeniul comunicațiilor și securității online. Nu folosim resurse financiare decât pentru premierea elevilor. Este ieftin, aproape de zero! În rest, suportul tehnic, logistic și științific este asigurat de voluntari, profesori și studenți.
AcadNet și Infoeducație sunt primele olimpiade desfășurate online în condițiile în care nu se pot organiza competiții față în față. Metodologia de organizare a AcadNet a fost adaptată astfel încât concurenții se conectează prin rețea privată (tunel), lucrul teoretic și practic este și supravegheat video. Condițiile de lucru au oferit și oferă securitate maximă și obiectivitate.
Olimpiada de Informatică Aplicată-AcadNet a fost proiectată să se desfășoare în perioadele 02-03.05.2020 (etapa județeană), 23-24.05.2020 (etapa națională). Etapa județeană s-a desfășurat online (așa cum era prevăzută și în calendarul original), elevii putând participa la competiție din siguranța oferită de căminul propriu. Această locație a fost securizată printr-un tunel digital ce a permis organizatorilor să controleze activitatea de examinare (teste și proba practică). De asemenea, candidații au fost urmăriți prin camere web, respectând prevederile GDPR. Controlul prin tunelul digital și monitorizarea individuală prin intermediul camerei web au reprodus exact și complet condițiile de siguranță, de obiectivitate, de transparență și de participare strict individuală la concurs existente în cadrul competiției de până acum.
Concurenții au fost prezenți online, s-au conectat pe site și au primit subiectele online. Pe durata probei teoretice, concurenții nu au putut pune întrebări sau colabora nici online, nici offline și nu au putut folosi sau accesa niciun alt site în afară de www.acadnet.ro. Jurizarea s-a făcut automat. Comisia de concurs a verificat corectitudinea procedurală a desfășurării competiției. Festivitatea de premiere s-a desfășurat sub egida Universității Politehnica din București și a Uniunii Profesorilor de Informatică din România.
Au participat prof. univ. dr. ing. Ecaterina Andronescu, președintele Senatului UPB, prof. univ. dr. Nicolae Țăpuș, vicepreședintele Senatului UPB, Dorin Pena, CEO Cisco România, Eduard Tătaru, reprezentant al companiei Bitdefender România, vicepreședinți ai comisiilor de jurizare. Au fost oferite premii din partea UPIR și a sponsorilor. Rezultatele se găsesc pe www.acadnet.ro. Premianții și participanții la etapa națională din clasa a XII-a vor fi studenți ai Politehnicii sau ai Universității din București. Olimpiada Națională online AcadNet a fost un real succes tehnic, dar și din punct de vedere al obiectivității rezultatelor.
Olimpiada Națională de creativitate și inovație digitală Infoeducație se desfășoară sub deviza „Coding for present and future“. Câștigătorii se bucură de aceleași facilități. Rezultatele finale, ca și cele ale etapei intermediare, online, se pot vedea pe site-ul www.infoeducatie.ro.
Articol de Emil ONEA, profesor
Articolul integral poate fi citit în numarul 6-7, serie nouă, al revistei Tribuna învățământului.