Casa Corpului Didactic Grigore Tăbăcaru Bacău organizează, în premieră, programul de formare continuă „Abordarea disciplinară și abordarea integrată a învățării”, avizat de Ministerul Educației și destinat cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. Programul a debutat vineri, 18 martie, la Colegiul Henri Coandă, din Bacău. Cursul este susținut de prof. dr. Emil Lazăr – Școala Gimnazială Zaharia Stancu, Roșiorii de Vede, jud. Teleorman, fiind coordonat de prof. Ana-Nicoleta Gărgăun și de prof. Dumitru Ficuță, formatori ai CCD Bacău.
Pe parcursul celor 40 de ore, peste 100 de cursanți parcurg următoarele module: Definiri ale unor concepte-cheie; Ipostaze/trepte ale integrării curriculare; Curriculum centrat pe competențe. Formarea competențelor; Elabo­rarea curriculum-ului școlar în viziune inter­disciplinară; Etapele procesului interdisciplinar (curricular); Modele de concepere a curriculum-ului; Activități și operații în construcția curriculum-ului; Unitatea de învățare; Proiectarea pe unitatea de învățare. Avantaje; Instruirea și învățarea integrată; Strategii și metode inovative, dinamice, interactive de predare-învățare și Exemplificări de metode interactive de predare-învățare.
Din perspectiva curriculumului, una dintre marile axe ale cunoașterii o constituie abordarea inter­disciplinară, care înseamnă capacitatea de a transfera, a sintetiza și a aplica cunoștințe acu­mulate în urma studierii diferitelor discipline, în vederea rezolvării unor sarcini de lucru, cu scopul atingerii de către elevi a unor obiective propuse de către educatori.
O altă premisă este aceea că școala trebuie să pună accent pe formarea de competențe (cunoș­tințe, abilități, atitudini) transversale și trans­ferabile.
Așadar, interdisciplinaritatea se bazează pe inte­grare, interconectare, conexiunea, coope­rarea, inter­sectarea, interacțiunea mai multor discipline. Moda­litatea de realizare este dez­vol­tarea de compe­tențe-cheie integrate, transversale.
Ca o provocare, formatorul lansează două puncte de vedere, în favoarea unei asemenea noi logici curriculare.
Unul aparține pedagogului Luis D’Hainaut, care, în lucrarea „Programe de învățământ și educație permanentă”, susține că: „Se acordă mai multă impor­­tanță omului care merge decât drumului pe care îl urmează. Astăzi, disciplinele sunt invadate de un gigantism care le înăbușă, le abate de la rolul lor simplificator și le închide în impasul hiperspe­cializării. Inconvenientele tot mai evidente ale compartimentării, necesitatea din ce în ce mai ma­nifestă a unor perspective globale și contestarea unui devotament față de obiect, care face ca omul să fie uitat, au dus treptat la conceperea și la promovarea a ceea ce s-a numit interdisciplinaritate”. Celălalt temei a fost formulat de profesorul universitar Lucian Ciolan, care vorbește despre „capacitatea de a ieși din cutia disciplinară”, ca premisă/condiție a „succesului în viața personală, profesională și socială”, propu­nând soluția „cone­xiunilor”, pentru realizarea eficientă a proble­melor concrete.
În acest an școlar ne-am propus să organizăm o serie de programe în premieră, axate pe teme de maxim interes pentru colegii noștri.
Literatura de specialitate se referă la schimbarea paradigmei proiectării didactice, prin intermediul obiectivelor și trecerea la proiectarea unor compe­tențe, care să transceadă domeniul disciplinar, înspre o perspectivă transdisciplinară, comună mai multor discipline de graniță, înrudite după finalități educa­ționale.
Ministerul Educației încurajează abordarea transdisciplinară, în perspectiva elaborării și implementării în învățământul preuniversitara unor noi planuri cadru, care ar putea fi operaționale în viitorul apropiat. Acum, acestea sunt viu dezbătute de către toți factorii implicați.
Acestea sunt structurate pe baza celor șapte arii curriculare. Structura prevede discipline opționale, pe arii și opționale integrate la nivelul mai multor arii, ca oportunitate oferită școlilor de a-și dezvolta oferta curriculară proprie.
 
Prof. Gabriel STAN,
Directorul CCD Bacău
 

Distribuie acest articol!