Abandonurile școlare din ultimii 11 ani au costat România aproximativ 15,7 miliarde euroO analiză realizată pentru AmCham România de Universitatea din București arată că abandonurile școlare din ultimii 11 ani au costat statul aproximativ 15,7 miliarde euro, adică aproximativ 5,23% din PIB-ul anual al României. 

Potrivit unui comunicat de presă, raportul este una dintre primele încercări de măsurare în termeni economici a unui „fenomen social îngrijorător”, cu scopul de a aduce claritate cu privire la costurile la nivel individual și societal și de a sprijini adoptarea de politici publice și măsuri care să reducă abandonul școlar în România.

„Capitalul uman și educația sunt priorități centrale pentru AmCham. După ce anul trecut ne-am uitat la costul economic al deficitului de forță de muncă, anul acesta am continuat seria de analize AmCham și am abordat una dintre cele mai importante provocări ale României – abandonul școlar. Împreună cu partenerii noștri de la Universitatea din București, am încercat să vedem cât ne costă ca economie și societate faptul că avem cea mai mare rată de părăsire timpurie a școlii din Uniunea Europeană – 16,6% în 2023. Potrivit analizei noastre, în fiecare an, aproximativ 23.000 de elevi părăsesc școala, iar consecințele sunt pe termen lung: un absolvent care abandonează studiile câștigă în medie cu aproximativ 190.000 euro mai puțin pe parcursul vieții decât un absolvent de liceu. Aceasta nu este doar o cifră – este o poveste de oportunități ratate, de potențial neîmplinit”, a declarant, potrivit comunicatului amintit, Elisabeta Moraru, membru al Consiliului Director al AmCham România și președinte al grupului de lucru dedicat domeniului educației din cadrul AmCham.

Astfel, valoarea medie generală a abandonului școlar, incluzând cohorta din 2013-2021, este de 23.147 de elevi pe cohortă. În plus, România înregistrează cele mai scăzute rate din UE în ceea ce privește educația adulților, proporția celor cu vârste cuprinse între 25-64 de ani care participă la educație sau formare fiind de 1% în 2020, de 5,7% în 2022 și de 6,7% în 2023.

„Luând în considerare și diferențele de durată a vieții active, câștigurile medii pe parcursul vieții ale unei persoane care a abandonat școala sunt de 353.736 euro, comparativ cu cele ale unui absolvent de liceu, care sunt de 544.210 euro. Aceasta se traduce într-un dezavantaj economic semnificativ pe parcursul vieții, de 190.473 euro. Costurile pe durata de viață ale tuturor persoanelor care au abandonat școala în perioada analizată (adică 2005-2013 până la 2016-2024) totalizează 107 miliarde euro, ceea ce reprezintă aproximativ 35,67% din PIB-ul anual al României (estimat la 300 miliarde euro). Cheltuielile anuale cu abandonurile din cele 12 cohorte analizate sunt de aproximativ 2,3 miliarde euro, adică aproximativ 0,77% din PIB-ul anual al României. Costurile suportate cu abandonurile din cele 12 cohorte analizate, pe parcursul ultimilor 11 ani, sunt de aproximativ 15,7 miliarde euro, adică aproximativ 5,23% din PIB-ul anual al României”, mai menționează sursa citată.

În 2023, zonele rurale au avut cea mai mare rată de abandon școlar, de 27,5%, ceea ce indică existența unor probleme educaționale substanțiale. În schimb, zonele urbane mici (orașe și suburbii) au prezentat o rată de abandon școlar mult mai mică, de 14,3%, în timp ce zonele urbane mari (municipii) au avut cea mai mică rată de abandon școlar, de doar 3,3%.

Profesorul Dragoș Iliescu de la Universitatea din București, coordonatorul analizei, a subliniat că raportul dorește să vină și în sprijinul soluțiilor pentru reducerea fenomenului de abandon școlar și a adăugat că educația și fenomenul abandonului școlar ar trebui să fie privite și ca raport „investiție-profit”: „Despre abandonul școlar s-a discutat și s-a scris până acum în România în termeni descriptivi, fără trimitere directă la pierderea economică exprimată în costuri pentru societate. Raportul dorește să vină și în sprijinul soluțiilor pentru reducerea fenomenului de abandon școlar. Experiența arată că datele cantitative aduc mai multă claritate în elaborarea politicilor publice și a măsurilor de intervenție. Educația în general, și fenomenul abandonului școlar în mod special, ar trebui să fie privite și ca raport „investiție-profit”. Această perspectivă permite o analiză mult mai clară a consecințelor acestui fenomen, susține nevoia de alocare a unor bugete mai consistente pentru acest domeniu strategic, dar și de măsuri dedicate reducerii abandonului școlar. Provocarea principală în elaborarea acestui studiu a reprezentat-o lipsa datelor. Deși România produce un volum mare de date statistice, extrem de puține pot fi utilizate în astfel de studii care necesită o arhitectură de cercetare socială, economică și educațională pe care nu o avem încă”, a explicat el.

Camera de Comerț Americană în România – AmCham Romania este cea mai reprezentativă asociație de afaceri, recunoscută pentru facilitarea unui dialog public privat consistent pe marginea agendei economice și pentru contribuția la întărirea relațiilor economice dintre România și Statele Unite. Cu peste 30 de ani de prezență în România, AmCham reunește în prezent peste 570 de companii americane, internaționale și românești cu investiții cumulate de peste 30 miliarde dolari în România.

Companiile membre AmCham asigură împreună peste 250.000 de locuri de muncă și generează o cifră de afaceri cumulată de peste 65 miliarde euro.

AmCham România este membru acreditat al Camerei de Comerț a SUA și face parte din rețeaua europeană a Camerelor de Comerț Americane.

Distribuie acest articol!