Ministrul educaţiei naţionale, Liviu Marian Pop, şi ministrul delegat pentru fonduri europene, Marius Nica, au semnat marţi, 14 noiembrie, la Palatul Parlamentului, contractul de finanţare privind derularea proiectului strategic „Curriculum relevant, educaţie deschisă pentru toţi“ (CRED). Proiectul, al cărui obiectiv este abilitarea curriculară a 55.000 de cadre didactice din învăţământul primar şi gimnazial, se va derula în perioada 2017-2021 şi are un buget de aproximativ 42 de milioane de euro.
„Este un proiect ambiţios şi absolut necesar pentru sistemul de învăţământ din România, întrucât a fost aprobat un nou curriculum atât pentru învăţământul primar, cât şi pentru cel gimnazial, acesta din urmă fiind în curs de implementare. Proiectul atinge toate elementele necesare formării pentru un act de predare de calitate din perspectiva profesorului“, a declarat ministrul educaţiei naţionale, Liviu Marian Pop.
„Veştile bune pentru finanţarea sectorului de educaţie urmează şi în luna decembrie, când Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene va lansa finanţări de peste 370 de milioane de euro, cu accent pe burse doctorale, «A doua şansă», pentru tineri şi acordarea de subvenţii pentru studenţii din categoriile dezavantajate“, a declarat ministrul delegat pentru fonduri europene, Marius Nica.
„Proiectul lansat de Ministerul Educaţiei este o picătură în oceanul de nevoi pe care le generează sistemul de educaţie. Sper ca în continuarea acestui demers să existe abordări şi dezbateri care să se concentreze pe conţinuturile din curriculumul naţional, întrucât acesta trebuie adaptat la specificul, profilul şi aşteptările elevilor de astăzi“, a punctat preşedintele Comisiei pentru Învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Senatul României, Ecaterina Andronescu.
„Întoarcerea spre studiu şi formare este o condiţie esenţială în activitatea cadrelor didactice. CRED este un proiect provocator care porneşte sub auspicii favorabile. Am încredere că va fi dus la bun sfârşit şi că rezultatele vor aduce plusvaloare“, a conchis preşedintele Comisiei pentru Învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaţilor, Camelia Gavrilă.
Pentru a asigura acoperire naţională, CRED beneficiază de un parteneriat activ la nivel local: trei inspectorate şcolare judeţene (Bihor, Iaşi şi Bucureşti) şi opt Case ale Corpului Didactic (Botoşani, Braşov, Bucureşti, Buzău, Cluj, Olt, Teleorman şi Timiş).
Pentru desfăşurarea activităţilor de formare vor fi alcătuite 2.750 de grupe de profesori în toate judeţele şi în Capitală. Numărul total de ore de formare la nivel naţional este de 330.000, implicând aportul a 900 de formatori. Toţi cei 55.000 de participanţi la cursurile de formare vor primi o subvenţie în cuantum de 600 de lei. Suplimentar, pentru cadrele didactice generatoare de bune practici, vor fi acordate 150 de premii. De asemenea, vor fi elaborate 18 ghiduri metodologice care acoperă toate disciplinele prevăzute în noile planuri-cadru pentru învăţământul primar şi gimnazial, respectiv 7.200 de resurse educaţionale deschise (RED) pentru toate disciplinele. Acestea vor fi accesibile elevilor şi cadrelor didactice atât în centrele de resurse educaţionale deschise, cât şi pe o platformă on-line de e-learning.
În primele luni ale proiectului va fi facilitată în rândul decidenţilor şi partenerilor educaţionali abordarea curriculară unitară şi coerentă, centrată pe competenţe, cu scopul de a asigura oportunităţi egale pentru elevii aparţinând grupurilor dezavantajate, inclusiv pentru cei reintegraţi în programe de tip „A doua şansă“. Totodată, prin intermediul activităţilor incluse în CRED, se are în vedere creşterea calităţii şi relevanţei educaţiei în şcolile aflate în zone cu populaţie vulnerabilă, ţinta fiind reducerea ratei de părăsire timpurii a învăţământului prin implementarea de proiecte inovative axate pe dezvoltarea competenţelor-cheie, în contexte de învăţare curriculare şi extracurriculare stimulative şi motivaţionale, pentru cel puţin 2.500 de elevi.
De asemenea, proiectul „Curriculum relevant, educaţie deschisă pentru toţi“ reprezintă o intervenţie sistemică destinată prevenirii fenomenului de părăsire timpurie a şcolii prin măsuri care să susţină aplicarea inovativă şi sustenabilă a noului curriculum naţional şi creşterea accesului la experienţe de învăţare de calitate ale elevilor din învăţământul primar şi gimnazial.
Conferinţa de lansare, organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale în colaborare cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, a reunit peste 500 de participanţi: cadre didactice, reprezentanţi ai partenerilor de dialog social (sindicate, asociaţii ale elevilor, părinţilor etc.), şefi ai inspectoratelor şcolare judeţene şi directori ai caselor corpului didactic (CCD), precum şi reprezentanţi ai Guvernului şi Parlamentului României.
Biroul de Comunicare al MEN